Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

SUMA Edukacja - matury - polski

0
Podziel się:

Za tegorocznymi maturzystami pierwszy dzień pisania egzaminu dojrzałości. Maturę z jezyka polskiego na poziomie podstawowym pisało prawie 400 tysięcy osób z ponad 8 tysięcy szkół ponadgimnazjalnych. Natomiast do egzaminu rozszerzonego przystąpiło niespełna 10 procent abiturientów.

Według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej pierwszy dzień matur przebiegał spokojnie.
Podczas pisemnego egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym maturzyści musieli rozwiązać 13 zadań. Był to test na czytanie ze zrozumieniem odnoszący się do tekstu "Rozmowa, czyli jak mówić i słuchać" na podstawie artykułu Katarzyny Groniec "Żyć dobrze z ludźmi" z "Poradnika Psychologicznego" tygodnika "Polityka".
Maturzyści musieli także napisać wypracowanie. Do wyboru były dwa tematy: obraz związku Justyny z Zenonem z powieści "Granica" Zofii Nałkowskiej lub porównanie dwóch wierszy: "Gdy tu mój trup" Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej.
Większość maturzystów, z którymi rozmawiała IAR i reporterzy rozgłośni regionalnych Polskiego Radia mówiła po egzaminie, że nie był wyjątkowo trudny. Młodzież z Małopolski przyznała, że liczyła na temat związany z "Dżumą". Mimo to wyszli z egzaminu w dobrych nastrojach.
Z kolei uczniowie z 28. Liceum imienia Czackiego w Warszawie mówili, że testy nie były trudne, ale niektóre elementy sprawiły im problem.
Abiturienci z 4. Liceum w Lublinie spodziewali się z kolei innych tematów. Narzekali też na tekst o języku, mowie i komunikacji, nad którym musieli pracować.
Innego zdania byli maturzyści z 1. Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie. Ich zdaniem tekst był przejrzysty i zrozumiały, liczą więc na dobre oceny.
Natomiast uczniowie 49. Liceum im Goethego w Warszawie, którzy pisali egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym mówili po wyjściu z egzaminu, że pytania nie były spełnieniem ich marzeń. Uczniowie mieli do wyboru napisanie tekstu na jeden z wybranych tematów. W pierwszym z nich trzeba było odnieść się do fragmentu dramatu Sławomira Mrożka "Śmierć pułkownika", który nawiązuje do mickiewiczowskich "Dziadów". Natomiast w drugim temacie trzeba było porównać fragment "Kwiatów polskich" Juliana Tuwima i piosenkę Agnieszki Osieckiej "Niech żyje bal". Trzeba było napisać między innymi, jaką funkcję w tych utworach pełnił taniec.
Jutro maturzyści będą sprawdzać swoją wiedzę z matematyki, w kolejnych dniach z języków obcych i wybranych przez siebie przedmiotów.

wiadomości
IAR
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)