PKP Intercity w piątek odebrało pierwsze trzy wagony, które przeszły modernizację z firmie Pojazdy Szynowe PESA w Bydgoszczy. Kontrakt przewiduje wyremontowanie i poprawienie standardu łącznie 38 wagonów.
"Dla PKP Intercity najważniejszy jest komfort pasażerów i temu podporządkowany jest realizowany program inwestycyjny wartości ponad 4 mld zł (...) Realizujemy program modernizacji wagonów, a także program trakcji, w ramach którego chcemy pozyskać nowe lokomotywy i zmodernizować posiadane" - powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Prezes PKP Intercity zaznaczył, że program modernizacji obejmie 220 wagonów, które później będą kurować na linii Przemyśl-Rzeszów-Kraków-Katowice-Opole-Wrocław-Poznań-Szczecin. Wagony będą dostosowane do prędkości 160 km/h.
Kontrakt z bydgoską firmą dotyczy 28 wagonów z przedziałami i bez przedziałów oraz 10 wagonów restauracyjnych. Wagony zostaną m.in. wyposażone w klimatyzację z zamkniętym obiegiem, elektroniczne tablice informacyjne, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej, wieszaki na rowery i narty. Wartość kontraktu wynosi ponad 99,6 mln zł.
Pierwszy etap modernizacji wagonów mających kurować na linii Przemyśl - Szczecin obejmuje 68 wagonów. Realizują go trzy firmy: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA - 38 wagonów, H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. w Poznaniu - 20 i NEWAG SA w Nowym Sączu - 10. Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 179,2 mln zł, z czego dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko to 60,4 mln zł.
Drugim etapem programu jest przetarg wartości 390 mln zł na modernizację 150 wagonów, które również mają kursować na linii Przemyśl-Szczecin. Aktualnie oferty są poddawane analizie formalnej. Oferty złożyły: konsorcjum firm PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", Janoza CZ (Czechy), H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, Pars Nowa (Czechy), konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Metchem A. Świerczek oraz NEWAG. (PAP)
rau/ mki/ jbr/