Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Centrum Powiadamiania Ratunkowego ruszyło w Katowicach

0
Podziel się:

Centrum Powiadamiania Ratunkowego -
koordynujące pracę pogotowia, straży pożarnej, policji i straży
miejskiej na terenie miasta - zostało we wtorek uruchomione w
Katowicach. Prace nad tą miejską inwestycją trwały od 2000 r.,
kosztowały łącznie ok. 6 mln zł.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego - koordynujące pracę pogotowia, straży pożarnej, policji i straży miejskiej na terenie miasta - zostało we wtorek uruchomione w Katowicach. Prace nad tą miejską inwestycją trwały od 2000 r., kosztowały łącznie ok. 6 mln zł.

"Centrum to nie tyle osobny budynek - choć taki też powstał - co system obsługi zgłoszeń telefonicznych z całego miasta grupujący zarządzanie pracą służb i instytucji odpowiedzialnych za ratownictwo, bezpieczeństwo i porządek publiczny" - powiedział podczas uroczystości otwarcia Centrum naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego katowickiego magistratu, Bogumił Sobula.

W jednej z sal nowego obiektu, który powstał przy gmachu Urzędu Miejskiego w centrum Katowic, stale dyżuruje ok. 10 dyspozytorów oddelegowanych przez policję, pogotowie ratunkowe, straż pożarną i straż miejską. Dyspozytorzy na bieżąco koordynują pracę tych służb w terenie korzystając z nowoczesnego systemu teleinformatycznego.

Centrum obsługuje wszystkie obowiązujące numery alarmowe do właściwych służb oraz numer 112. Katowiccy ratownicy zapewniają, że praktycznie niemożliwe jest już w Katowicach usłyszenie sygnału zajętej linii alarmowej. System telekomunikacyjny przekierowuje bowiem połączenia z zajętych linii na inne stanowiska, gdzie zgłoszenie zostaje przyjęte w zastępstwie zajętej służby.

Cała korespondencja w systemie - zarówno rozmowy telefoniczne od zgłaszających, jak też radiowe między służbami - jest rejestrowana w sposób uniemożliwiający jej usunięcie. Centrum korzysta też z systemu satelitarnej lokalizacji ok. 60 samochodów różnych służb, wysyłanych do poszczególnych interwencji. To rozwiązanie pozwala możliwie skracać czas dotarcia w miejsce zdarzenia.

Dyspozytorzy Centrum przy koordynacji pracy służb w terenie korzystają z cyfrowych map opracowanych w urzędzie miasta, tworzonych - w zależności od potrzeby danej służby - z tzw. warstw zawierających potrzebne w danej chwili informacje m.in. na temat uzbrojenia terenu, liczby osób zamieszkałych w poszczególnych budynkach, sieci dróg, torów, chodników czy alejek.

Na stanowiskach straży miejskiej działa stanowisko obserwacyjne monitoringu wizyjnego centrum Katowic i jednego z osiedli - na razie 21 kamer. Po zakończeniu budowy Drogowej Trasy Średnicowej - powstanie stanowisko obserwacyjne systemu monitoringu tej drogi, składającego się z ok. 55 kamer. Ogółem w Centrum będzie widoczny podgląd z ok. 75 miejskich kamer.

W Centrum zamontowano też monitoring przeciwpożarowy z ponad 160 obiektów w mieście. Bezpośrednio przy sali dyspozytorskiej znajduje się tzw. sala sztabowa, skąd można prowadzić duże akcje ratunkowe. Centrum ma m.in. zdublowane urządzenia komunikacyjne, własny generator prądu i zbiornik wody. Koszty jego budowy i wyposażenia - podobnie jak funkcjonowania - wzięło na siebie miasto.

Podobna instytucja koordynująca w skali miasta działania zarówno pogotowia, straży pożarnej, jak i policji i służb miejskich działała do tej pory w woj. śląskim tylko w Gliwicach. Centra koordynujące działania pogotowia i straży pożarnej funkcjonują w regionie m.in. w Częstochowie, Sosnowcu, Żywcu, Kłobucku i Ustroniu. (PAP)

mtb/ pz/

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)