Dwudniowa sesja naukowa "Czesław Miłosz i Francja", z udziałem wielu polskich i zagranicznych znawców twórczości noblisty, rozpoczęła się w piątek w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Niemal jednocześnie otwarto tam wystawę inspirowaną dziełami poety.
Na konferencji przygotowanej z okazji obchodzonego właśnie w Polsce i na świecie Roku Miłosza referaty wygłaszają liczni krytycy literaccy, historycy literatury i tłumacze polskiej literatury na język francuski. Konferencja skupia się na stosunku Miłosza do Francji i francuskich wątkach w jego twórczości. Prelekcje dotyczą takich tematów, jak Paryż w życiu i twórczości poety, jego obecność na współczesnym rynku czytelniczym we Francji, relacje autora "Zniewolonego umysłu" z francuskimi intelektualistami jak Albert Camus czy Simone Weil.
Uczestnicy sesji zwracają uwagę, że choć polski poeta po II wojnie światowej mieszkał w Paryżu, a kultura francuska była mu bliska, to nadal twórczość polskiego noblisty jest nad Sekwaną słabo znana.
Do udziału w sesji zaproszono m.in. naukowców z paryskich uczelni: Sorbony i Inalco (Instytut Języków i Cywilizacji Wschodnich), uniwersytetów w Lille i Nancy oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Polskiej Akademii Nauk.
Sesji towarzyszy wystawa prezentująca akwarele Brunona Kopera, inspirowane cyklem wierszy Miłosza "Kroniki miasteczka Pornic". Oprócz dzieł malarskich ekspozycja gromadzi dokumenty pochodzące ze zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu i Instytutu Literackiego w Maisons-Laffitte.
W sobotę na zakończenie konferencji jej uczestnicy zobaczą film dokumentalny z 1993 roku zrealizowany dla telewizji France 3 "Pamięci XX wieku. Czesław Miłosz", który wyreżyserowali wspólnie Andrzej Wolski i Pierre-Andre Boutang.
Sesję naukową i wystawę zorganizowało Polskie Towarzystwo Historyczno-Literackie w Paryżu we współpracy z innymi polskimi i francuskimi instytucjami.
Z Paryża Szymon Łucyk (PAP)
szl/ hes/