Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

MGM: strategiczne uchwały Rady Ministrów sukcesem ministerstwa

0
Podziel się:

Ministerstwo Gospodarki Morskiej informuje:

Ministerstwo Gospodarki Morskiej informuje:

Rada Ministrów na wniosek Ministra Gospodarki Morskiej Marka Gróbarczyka, przyjęła na posiedzeniu 13 listopada dwie uchwały o kluczowym znaczeniu dla gospodarki morskiej.

Pierwszą z nich jest "Strategia rozwoju portów morskich do 2015r.", której strategicznym celem jest uzupełnienie sieci transportowej z dominującego kierunku wschód-zachód na północ- południe. Do tego potrzebny jest nieskrępowany i dynamiczny rozwój portów na Wybrzeżu wraz z infrastrukturą.

Celem strategii jest poprawa konkurencyjności polskich portów morskich oraz wzrost ich udziału w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i podniesienie rangi portów morskich w międzynarodowej sieci transportowej.

W praktyce oznacza to poprawę infrastruktury portowej i dostępu do portu, rozwój oferty usług portowych, poprawa współdziałania podmiotów zarządzających, użytkowników portów i administracji, oraz budowa wizerunku portów jako biegunów zrównoważonego rozwoju regionów nadmorskich.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej opracuje szczegółowy plan inwestycji opiewających na 714 mln euro na wydanie których Polska będzie miała 8 lat.

Drugą historyczną decyzją Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2007 r. była Uchwała ustanawiająca Program Wieloletni na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Przewiduje ona wybudowanie do 2013 roku Kanału Żeglugowego pomiędzy Zalewem Wiślanym i Zatoką Gdańską przez Mierzeję Wiślaną.

Zasadniczym celem przedmiotowego Programu jest zwiększenie możliwości rozwoju regionów wschodniej i północno - wschodniej część Polski, które korzystać będą z otwarcia Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckiego (możliwość eksportu płodów rolnych oraz rozwój wymiany towarowej).

Ponadto projekt, a dzięki temu poprawa dostępności do portu i regionu od strony wody, jest wielką szansą aktywizacji portu Elbląg i portów Zalewu, a również dla firm zlokalizowanych w jego otoczeniu, w szczególności przemysłu stoczniowego i jachtowego. Swobodny dostęp do portu niewątpliwie umożliwi rozwój jego funkcji transportowej.

Inwestycja jest tym bardziej istotna, że w tej chwili kutry rybackie i mniejsze statki z regionu mają utrudniony przez stronę rosyjską dostęp do Zatoki Gdańskiej przez Cieśninę Pilawską.

Kanał Żeglugowy powstanie kosztem 417,200 mln zł. i będzie w całości finansowany z budżetu państwa.

W tym roku zaplanowano 1mln. zł. na szczegółowy raport oddziaływania na środowisko oraz na studium wykonalności. W kolejnych latach na projekt i wybór generalnego wykonawcy. Koordynatorem projektu jest konsorcjum na czele z Urzędem Morskim w Gdyni. Partnerami projektu są wojewodowie pomorski i warmińsko- mazurski, miasto i gmina Elbląg, zarząd Portu Morskiego "Elbląg", gmina Sztutowo i Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)