Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowak: wykonawcy zapewniają, że A2 będzie przejezdna przed Euro 2012

0
Podziel się:

#
Dochodzi więcej szczegółów dot. odcinka C autostrady A2
#

# Dochodzi więcej szczegółów dot. odcinka C autostrady A2 #

30.11. Warszawa (PAP) - Konsorcja, które budują pięć odcinków autostrady A2 między Strykowem a Konotopą zapewniają, że droga będzie przejezdna przed Euro 2012; prawdopodobnie nie uda się ukończyć odcinków A1 i A4 - powiedział w środę minister transportu Sławomir Nowak.

Fragment autostrady A2 między Strykowem a Konotopą podzielono na pięć odcinków, każdy z nich buduje inne konsorcjum. "Te odcinki są na różnym poziomie zaawansowania (...). Rozmawiałem ze wszystkimi wykonawcami, na razie ich sygnały są uspokajające, pogoda nam sprzyja, widać postęp w pracach" - powiedział dziennikarzom Nowak, który spotkał się w środę z inżynierami kontraktu nadzorującymi budowę poszczególnych odcinków. Pytał o termin zakończenia prac, interesował się także, czy wykonawcy nie napotykają podczas budowy na kłopoty.

Minister przypomniał, że odcinek Stryków-Konotopa jest jedną z kluczowych inwestycji na Euro 2012, ponieważ zapewni dojazd autostradą od granicy z Niemcami do Warszawy.

Nowak zwrócił uwagę, że najmniej zaawansowane są prace na odcinku C, który buduje konsorcjum Dolnośląskich Surowców Skalnych i Boegl & Krysl. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prace na tym odcinku są zaawansowane w niecałych 30 proc., a droga ma być przejezdna już w maju 2012 r. Inżynier kontraktu w konsorcjum Grzegorz Piątkowski zapewnił w środę ministra, że termin ten będzie dotrzymany.

Konsorcjum ma też problemy z płatnościami wobec podwykonawców - niektórzy z nich grożą, że jeśli nie otrzymają zapłaty, to zablokują budowę. Piątkowski wyjaśnił, że konsorcjum reguluje płatności wobec swoich podwykonawców, ale ci nie zawsze płacą firmom, z którymi zawarli umowy. Inżynier kontraktu poinformował, że zapłacenie podwykonawcom podwykonawców wymaga trójstronnej ugody. "Tu musi nastąpić ugoda i jeśli ona nastąpi, to my te środki mamy (na wypłaty firmom pracującym przy budowie - PAP)" - powiedział Piątkowski. Minister zobowiązał konsorcjum, by "potraktowało tę sprawę poważnie".

Prawdopodobnie - jak mówił dziennikarzom Nowak - nie uda się przed mistrzostwami ukończyć odcinków A1 Toruń-Stryków oraz A4 Kraków-Rzeszów. "Będziemy jeszcze rozmawiali z wykonawcami i ratowali te projekty, na ile możemy, ale już dziś trzeba się pogodzić z tym, że tych dróg na Euro raczej nie będzie" - dodał.

Autostrada A2 jest częścią drogi międzynarodowej E30 z Cork w Irlandii do Omska w Rosji. W Polsce ma przebiegać od przejścia granicznego w Świecku przez Poznań, Łódź, Warszawę i Siedlce do przejścia granicznego z Białorusią w Kukurykach. Na terenie Polski będzie miała długość ok. 660 km. Istniejący i już eksploatowany 252-kilometrowy odcinek trasy przebiega od Nowego Tomyśla (województwo wielkopolskie) do Strykowa (województwo łódzkie).

Obecnie budowany fragment między Łodzią a Warszawą ma długość ok. 90 km. Miał być on gotowy przed Euro 2012. Jednak w połowie br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z chińskim konsorcjum Covec, który budował dwa odcinki: A - o długości 29,2 km (Stryków - okolice Bolimowa) oraz C - o długości 20 km (od granicy woj. łódzkiego do granic powiatu grodziskiego). Na przełomie lipca i sierpnia br. GDDKiA podpisała umowę z nowymi wykonawcami - odcinek A dokończy konsorcjum firm Eurovia i Warbud, natomiast odcinek C dokończy konsorcjum firm Boegl & Krysl i Dolnośląskich Surowców Skalnych. (PAP)

Podobne informacje na www.2012euro.pap.pl

her/ aop/ je/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)