Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Płock: W listopadzie zacznie działać system ważenia ciężarówek

0
Podziel się:

Najpóźniej do końca listopada w Płocku (Mazowieckie) zacznie działać system
rejestrujący auta ciężarowe, których ładunek przekracza normy. Takie pojazdy będą zatrzymywane, a
przewoźnicy karani. Dzięki temu drogi mają być mniej zniszczone.

Najpóźniej do końca listopada w Płocku (Mazowieckie) zacznie działać system rejestrujący auta ciężarowe, których ładunek przekracza normy. Takie pojazdy będą zatrzymywane, a przewoźnicy karani. Dzięki temu drogi mają być mniej zniszczone.

Jak poinformował w piątek płocki Miejski Zarząd Dróg (MZD), pierwsza waga zostanie uruchomiona na drodze krajowej nr 62, czyli na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. Przygotowano już liczący 200 metrów odcinek drogi, gdzie zamontowana zostanie specjalna brama z systemem monitorującym oraz bardzo czuła waga, która będzie zainstalowana w nawierzchni jezdni.

MZD podkreśla, że tzw. waga preselekcyjna to dokładne urządzenie, rejestrujące informacje o nacisku każdej z osi przejeżdżającego pojazdu, a także o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera automatycznie robi zdjęcie przeciążonego pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu drogą radiową trafia natychmiast do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują przeładowany pojazd i ważą go ponownie na innej wadze - stacjonarnej.

Gdy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego i przekroczenia parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczą takiego pojazdu do dalszej jazdy. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, które kończy się nałożeniem kary finansowej - zgodnie z taryfikatorem do Ustawy o drogach publicznych.

Według przytaczanych przez płocki MZD danych Inspekcji Transportu Drogowego, co trzeci samochód ciężarowy w Polsce jest przeciążony od 10 do 50 proc. Przy średnim przeciążeniu 20 proc. i założeniu, że takie samochody stanowią 1/3 wszystkich pojazdów ciężkich, żywotność drogi ulega skróceniu od 50 do 150 proc. W praktyce oznacza to, że w skrajnych przypadkach tak użytkowaną drogę trzeba remontować nie co 10, a co trzy lata.

"Naszym celem jest wyeliminowanie z ruchu przeciążonych ciężarówek rozjeżdżających płockie drogi - zapowiada cytowany w komunikacie Konrad Kozłowski, rzecznik prasowy płockiego MZD. Podkreśla, że wprowadzenie systemu preselekcji pojazdów ograniczy degradację nawierzchni dróg w Płocku i poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego.

System preselekcyjnego ważenia pojazdów działa już w kilku miastach Polski. Jak podaje płocki MZD, we Włocławku w ciągu trzech tygodni funkcjonowania inspektorzy skontrolowali 200 pojazdów na drodze krajowej nr 1, z czego aż w 160 przypadkach stwierdzono przekroczenia normy. Kary administracyjne z tego tytułu wyniosły ponad 300 tys. zł.

Przez Płock przebiegają dwie drogi krajowe nr 60 (Łęczyca-Ciechanów) i nr 62 (Włocławek-Warszawa), a także drogi wojewódzkie nr 559, 562 I 575. Według tamtejszego MZD, średni dobowy ruch wszystkich pojazdów wzrósł w 2010 r. w porównaniu do 2005 r. średnio o 20 proc., a ruch pojazdów ciężkich o 50 proc.

Partnerem samorządu Płocka przy wdrożeniu systemu preselekcyjnego ważenia pojazdów ciężarowych jest Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie. (PAP)

mb/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)