Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Port Szczecin-Świnoujście. Rozwój nie jest zagrożony

0
Podziel się:

Port Szczecin-Świnoujście nie został pozbawiony możliwości rozwoju.

Port Szczecin-Świnoujście. Rozwój nie jest zagrożony
(Brosen/CC/Wikipedia)

Port Szczecin-Świnoujście nie został pozbawiony możliwości rozwoju - powiedział na dzisiejszej konferencji wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz. Odniósł się w ten sposób do zarzutów prezydenta Szczecina Piotra Krzystka o marginalizacji portu.

Krzystek wystąpił kilka dni temu w obronie szczecińskiego portu. Zdaniem prezydenta miasta możliwa decyzja rządu o ograniczeniu dofinansowania portowych inwestycji spowoduje marginalizację portu w Szczecinie.

Według Zydorowicza port nie został pozbawiony możliwości rozwoju, a pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m leży w interesie miasta i regionu. Jego zdaniem Krzystek oparł się o program roboczy dotyczący inwestycji portowych, a nie o wiążący dokument. _ - Program ten, jest bardziej zaproszeniem do dyskusji na temat inwestycji w porcie. Nie można być pozbawionym czegoś, czego się jeszcze nie ma _ - dodał Zydorowicz.

Według zachodniopomorskich parlamentarzystów PO obecnych na konferencji, brak w tym projekcie zapisu o dofinansowaniu inwestycji portowych nie oznacza, że tor wodny nie zostanie w przyszłości pogłębiony. - _ Nie mam wątpliwości, że tak ważny projekt jak pogłębienie toru będzie współfinansowany ze środków unijnych z listy projektów na lata 2012-2014. Jestem absolutnym optymistą i wierzę w powodzenie tego _ - dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Stanisław Gawłowski.

Chodzi o projekt opracowany w 2011 r. przez Urząd Morski w Szczecinie _ Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2013-2026 _. Został on odesłany z Ministerstwa Transportu do portu Szczecin-Świnoujście do zaopiniowania. W projekcie tym nie zostały uwzględnione środki finansowe na modernizację, w tym na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

W oświadczeniu wysłanym w zeszłym tygodniu mediom Krzystek napisał m.in., że _ blisko 1,3 miliarda złotych straci Zespół Portów Szczecin-Świnoujście w wyniku ograniczenia dofinansowania portowych inwestycji _. Zaapelował do zachodniopomorskich parlamentarzystów i lokalnych polityków o działania na rzecz portu.

_ - Nie możemy pozwolić na upadek tej branży. To nasza lokalna racja stanu _ - zakończył oświadczenie prezydent. Zachodniopomorskie PiS w uchwale zarządu okręgowego partii podjętej w zeszłą sobotę twierdzi, że projekt _ minimalizuje atrakcyjność gospodarczą Szczecina _. Domaga się równocześnie umieszczenie pogłębienia toru wodnego w planach strategicznych rządu.

Obecnie tor wodny Szczecin-Świnoujście ma 10,5 m głębokości. Zdaniem portowców powinien mieć 12,5 m, by mogły do niego wpływać statki o większym zanurzeniu i nośności do 30 tys. ton. Portowcy podkreślają, że tracą ładunki na rzecz innych portów, które są dostosowane do większych statków.

W rozmowie z PAP w ubiegłym tygodniu prezes portu Jarosław Siergiej powiedział, że otrzymał do zaopiniowania dokument rządowy i rzeczywiście nie ujęto w nim kwestii pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Podkreślił, że jako program długofalowy ocenia pozytywnie projekt, oczekuje jednak odpowiedzi, czy ministerstwo odpowiedzialne za gospodarkę morską przewiduje modernizację toru i czy przygotowuje inny dokument, który to potwierdzi i wskaże źródła dofinansowania.

_ - Jeśli tor nie będzie pogłębiony, nasz port stanie w miejscu, gdy inne będą się rozwijać, nasza konkurencyjność drastycznie spadnie _ - zaznaczył.

Jak poinformował wczoraj rzecznik Ministerstwa Transportu, obecnie rozpoczęły się _ wstępne prace nad koncepcją Programu Wieloletniego na lata 2013-2026 pn. "Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2013-2026"; projekt zostanie przedłożony do akceptacji kierownictwa resortu, a dopiero po otrzymaniu zgody na dalsze procedowanie, projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym _.

Podkreślił przy tym, że ostateczny zakres zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu ustalony zostanie po zakończeniu wszystkich wymaganych procedur, w tym konsultacji społecznych.

Czytaj o żegludze w Polsce w Money.pl
Wybudują nową przystań na Odrze W Brzegu (Opolskie) powstanie przystań rzeczna na Odrze. Oprócz miejsca do cumowania jachtów i łodzi będzie tam też hangar, pochylnia do wodowania łodzi i pomost do cumowania statków pasażerskich. Koszt rozpoczętej inwestycji to ponad 3,3 mln zł.
Protesty w Gdyni. Blokują skrzyżowania Wcześniej dwugodzinny strajk przeprowadzili rano pracownicy Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych.
Hydrolodzy: trudna sytuacja na polskich rzekach Stany alarmowe i ostrzegawcze przekroczone są w 80 miejscach. Zmniejszenie intensywności opadów deszczu przyniesie stabilizację?
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)