Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prasoznawcy o "Polsce" - z zaciekawieniem, ale ostrożnie

0
Podziel się:

Interesująca oferta, duża konkurencja na
rynku lokalnym i pytanie: komu zabiorą czytelnika - tak znawcy
rynku prasowego komentują zapowiedź ukazania się w poniedziałek
"Polski" - nowego dziennika Grupy Wydawniczej Polskapresse.

Interesująca oferta, duża konkurencja na rynku lokalnym i pytanie: komu zabiorą czytelnika - tak znawcy rynku prasowego komentują zapowiedź ukazania się w poniedziałek "Polski" - nowego dziennika Grupy Wydawniczej Polskapresse.

Dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy Maciej Hoffman uważa, że "Polska" to nie jest nowy dziennik. "To dziennik budowany na bazie gazet regionalnych Polskapresse, a także kilkudziesięciu tygodników regionalnych, które grupa ma w swojej dyspozycji. On jest nowy tylko w tych regionach, gdzie Polskapresse nie ma dzienników regionalnych, czyli będzie nowy w Warszawie, Rzeszowie, Białymstoku czy Kielcach" - powiedział w piątek PAP Hoffman.

"W tych miejscach, gdzie Polskapresse ma już ustabilizowane dzienniki jak +Gazeta Krakowska+ czy +Głos Wielkopolski+ - tam nie będzie żadnego problemu z wejściem na rynek. Zostanie dodane tylko nowe logo, ujednolicona makieta, a przy tym gazety te zostaną wzbogacone o części dotyczące kraju, świata i mocno rozbudowany sport. I tam czytelnik dostanie nową wartość - myślę, że to będzie bardzo konkurencyjne wobec innych gazet krajowych" - podkreślił Hoffman.

Według szefa IWP trudno natomiast ocenić jak "Polska" poradzi sobie na rynku warszawskim. "Byłbym tu bardzo ostrożny, bo w Warszawie rynek jest już podzielony. Pytanie komu +Polska+ będzie odbierać?" - zastanawia się szef IWP.

Przypomniał, że od poniedziałku w nowym, mniejszym formacie ukaże się "Rzeczpospolita". "To jest rewolucja - jeśli przyzwyczajonemu do tego co czytał czytelnikowi nowa formuła +Rzeczpospolitej+ się nie spodoba, a w tym samym czasie na rynku pojawi się coś innego, to może już być ciekawie" - uważa Hoffman.

Z kolei prasoznawca dr Zbigniew Bajka podkreśla, że nowy dziennik wchodzi w trzy strefy interesów. "Wchodzi na pole gazet ogólnokrajowych, po drugie wchodzi na swoje podwórko, sześciu gazet regionalnych - nie wiadomo, jak zachowają się czytelnicy, którzy w poniedziałek dostaną tytuł wprawdzie z logo własnej gazety, ale obfitszy, inny, prawdopodobnie mądrzejszy i droższy tytuł" - powiedział w piątek PAP Bajka.

"Ponadto Polskapresse wchodzi w strefę Mecomu, czyli Mediów Regionalnych (wydają m.in. 10 gazet regionalnych - PAP) więc jest to troszkę walka na trzy fronty. Teoretycy sztuki wojennej mówią, że należy się koncentrować na jednym przeciwniku, ale nie wiem czy w tym szaleństwie nie jest metoda" - dodał Bajka.

Według niego oferta Polskapresse jest "niewątpliwie interesująca". "Pytanie tylko czy dziennik ten, który przecież będzie postrzegany jako ogólnopolski, nie popełni błędów poprzedników i nie upolityczni się, a nawet nie upartyjni. Ponieważ spadek czytelnictwa i sprzedaży +Dziennika+ i +Rzeczpospolitej+ pokazuje, że upartyjnienie nie służy" - podkreślił prasoznawca.

Według Bajki może się też okazać, że jeśli "Polska" będzie chciała trzymać poziom "The Times", może się to okazać "za trudne" dla czytelników gazet regionalnych. "Zawsze trzeba komuś zabrać. Pytanie komu zabierze +Polska+?" - zastanawia się Bajka. Według niego w tych regionach gdzie dotąd nie było dzienników Polskapresse "Polska" może odebrać czytelników Mecomowi, czyli Mediom Regionalnym.

Nowy projekt Polskapresse ma być nowatorskim rozwiązaniem, które połączy sześć już istniejących regionalnych dzienników Polskapresse (np. "Dziennik Bałtycki" czy "Głos Wielkopolski"), nowo utworzone lokalne dzienniki Polskapresse (od poniedziałku zacznie się ukazywać m.in. "Gazeta Opolska"), a także regionalne tytuły niezależnych wydawnictw (jak dotąd taką umowę zawarto jedynie z "Kurierem Lubelskim") w jedną ogólnopolską gazetę.

Tytuł "Polska" ma stanowić "markę parasol" dla wszystkich tych tytułów, a logo ogólnopolskiego dziennika pojawi się obok podstawowego tytułu gazet regionalnych. W regionach, gdzie Polskapresse nie wydawała dotąd dziennika, jak np. w Warszawie, gazeta będzie zatytułowana po prostu "Polska" z dopiskiem "Gazeta powstaje we współpracy z "The Times" (współpraca z brytyjskim dziennikiem należącym do Ruperta Murdocha oprócz wykorzystania logo ma też polegać na wzajemnym korzystaniu z tekstów redakcyjnych). (PAP)

js/ malk/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)