Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Projekt nowelizacji ordynacji samorządowej do komisji

0
Podziel się:

Posłowie skierowali w czwartek do dalszych
prac w komisji rządowy projekt nowelizacji ordynacji wyborczej do
rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Projekt przygotowano
w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za
niezgodne z konstytucją niektóre przepisy ordynacji.

Posłowie skierowali w czwartek do dalszych prac w komisji rządowy projekt nowelizacji ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Projekt przygotowano w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niezgodne z konstytucją niektóre przepisy ordynacji.

Jak poinformował posłów wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Arkadiusz Czartoryski, projekt nowelizacji zawiera trzy zmiany, dotyczące głównie przepadku korzyści majątkowych uzyskanych przez komitety wyborcze podczas kampanii z naruszeniem ordynacji wyborczej.

"Trybunał Konstytucyjny nie neguje samej zasady przepadku korzyści, ale wytknął szereg nieścisłości, niespójności i niejasności w sytuacji, gdy tego typu korzyści powinny przepaść na rzecz Skarbu Państwa i trybu, w jakim następuje ten przepadek" - podkreślił Czartoryski.

W rządowym projekcie nowelizacji ordynacji zaproponowano, by sąd orzekając przepadek korzyści majątkowych, zasądzał zwrot korzyści lub jej równowartości od podmiotów ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania finansowego komitetu wyborczego.

Czartoryski przypomniał, że zgodnie z ustawą, podmioty te to partie polityczne albo organizacje, które powołały komitet wyborczy; partie polityczne, wchodzące w skład koalicji wyborczej oraz osoby wchodzące w skład komitetu wyborczego wyborców.

Przepis ten nie miałby zastosowania do korzyści majątkowych, których komitet wyborczy nie przyjął lub zwrócił je darczyńcy w ciągu 30 dni od dokonania darowizny.

Komitet wyborczy miałby 14 dni od doręczenia postanowienia o odrzuceniu sprawozdania finansowego na dobrowolne przekazanie na rzecz Skarbu Państwa korzyści majątkowej, uzyskanej z naruszeniem ustawy lub jej równowartości na konto urzędu skarbowego.

W przypadku nie dopełnienia tego obowiązku przez komitet wyborczy, Państwowa Komisja Wyborcza lub właściwy komisarz wyborczy występowaliby do sądu przeciwko podmiotom ponoszącym odpowiedzialność za zobowiązania majątkowe o przekazanie korzyści majątkowej lub zapłatę jej równowartości.

Druga zmiana polega na tym, że członkowie komitetu wyborczego byliby zobowiązani do złożenia oświadczenia, że posiadają wiedzę o tym, iż będą ewentualnie odpowiadali przed sądem za zobowiązania majątkowe komitetu.

Kolejna propozycja, zawarta w projekcie nowelizacji ordynacji, dotyczy terminu ustalania nadwyżki środków pozyskanych na cele kampanii wyborczej. Wysokość nadwyżki ustalano by dopiero po wydaniu ostatecznego postanowienia o przyjęciu sprawozdania finansowego.

Obecnie komitety wyborcze często przekazują nadwyżki organizacjom charytatywnym jeszcze przed przyjęciem lub odrzuceniem sprawozdania finansowego. W projekcie nowelizacji przewidziano, że w przypadku stwierdzenia przyjęcia przez komitet wyborczy korzyści majątkowej z naruszeniem przepisów, komitet najpierw dokonywałby spłaty zobowiązań, a dopiero potem ustalano by wysokość nadwyżki, którą należy przekazać na cele charytatywne.

Projektem nowelizacji zajmie się teraz komisja samorządu terytorialnego i polityki regionalnej. (PAP)

alz/ par/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)