Żałoba narodowa powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie także w mediach, to kwestia obyczaju - ocenia szefowa Rady Etyki Mediów Magdalena Bajer. Stacje radiowe i telewizyjne już informują o zmianie ramówek.
Prezydent Lech Kaczyński podpisał w czwartek po południu rozporządzenie o wprowadzeniu żałoby narodowej w związku z katastrofą samolotu CASA pod Mirosławcem, w której zginęło 20 osób. Żałoba będzie obowiązywała od czwartku od godz. 19.00 do soboty do godz. 19.00.
Jak podkreśliła Bajer w czwartek w rozmowie z PAP, "to oczywiste", że media powinny dostosować się do tego typu sytuacji. Według niej w ramówkach powinna być ograniczona emisja programów rozrywkowych i pozycji komediowych, a także ewentualnie reklam.
Zapewniła, że przedstawiciele REM będą w najbliższych dniach obserwowali ramówki różnych stacji.
Bajer odniosła się ponadto do sposobu informowania przez media o tego typu katastrofach. "Źle oceniam żerowanie na tragicznych wiadomościach. Informować należy o tym, czego ludzie faktycznie powinni się dowiedzieć, np. o przyczynach wypadku. Ważne informacje trzeba społeczeństwu przekazać, ale odradzałabym ciągłe komentowanie i +grzebanie+ w tym" - podkreśliła.
Rzecznik prasowy TVP Aneta Wrona poinformowała w rozmowie z PAP, że ramówka Telewizji Publicznej została dostosowana do sytuacji. Program wszystkich anten TVP jest opatrzony czarnym logo. W miejsce programów rozrywkowych i filmów komediowych zaplanowano dokumenty i filmy fabularne nie naruszające nastroju żałoby. Jeszcze w czwartek popołudniu zamiast teleturnieju "Jaka to melodia?" wyemitowano kolejny odcinek serialu "Klan". Katastrofie poświęcone będą czwartkowe specjalne wydania programów "Na celowniku" i "z refleksem".
W związku z żałobą narodową w TVP nie będą też emitowane bloki reklamowe przed programami informacyjnymi oraz przed audycjami publicystycznymi dotyczącymi tragedii narodowej.
Rzecznik Polskiego Radia Tadeusz Fredro-Boniecki powiedział PAP, że rozgłośnie widząc rozmiar tragedii "już zmieniły charakter audycji", zdjęte zostały programy rozrywkowe, emitowana jest bardziej poważna muzyka. Natomiast w czasie trwania żałoby narodowej zostanie zawieszona emisja reklam.
TVN poinformowała w komunikacie prasowym, że podjęła decyzję o zmianie ramówek wszystkich swoich kanałów. TVN nie wyemituje seriali: "Niania" i "Hela w opałach" oraz programów: "Taniec z gwiazdami", "Szymon Majewski Show", "You can dance - Po prostu tańcz!" i "Telesklep". Natomiast TVN24 zawiesza emisję programów "Szkło kontaktowe" i "Kalejdoskop", zaś "pozostałe audycje będą w znacznym stopniu poświęcone tragedii".
Także "TVN Siedem" zrezygnuje z niektórych seriali i programów rozrywkowych oraz filmów, zaś emisja kanału TVN Gra zostanie zawieszona na czas trwania żałoby. Także w ofercie pozostałych kanałów nie pojawią się programy o charakterze rozrywkowym, komediowym czy satyrycznym. Rzecznik prasowy Grupy TVN Karol Smoląg, pytany o nadawanie reklam w tym czasie, powiedział, że "stacja jest związana umowami z klientami". Dodał, że reklamy mogą zostać zdjęte, jeżeli taką chęć wyrażą klienci.
PAP nie udało się skontaktować z biurem prasowym Polsatu.
Z kolei rzeczniczka Radia ZET Katarzyna Brzezińska poinformowała, że stacja już w środę wieczorem zmieniła ramówkę. Zdjęte zostały m.in. konkursy, spoty autopromocyjne, zaś muzyka jest bardziej stonowana. Reklamy są i będą emitowane normalnie.
Także radio RMF FM już dostosowało ramówkę do sytuacji. Jak powiedziała PAP specjalistka ds. public relations Agnieszka Wolak, zdjęty został m.in. konkurs SMS-owy, autopromocyjne jingle, czwartkowe i piątkowe wydania "POPlisty", muzyka jest bardziej stonowana. Natomiast programy informacyjne zostały przedłużone i w dużej części są poświęcone tragedii.
Strony internetowe niektórych kanałów radiowych i telewizyjnych są w czarno-białych brawach lub loga stacji opatrzone są kirem.(PAP)
bpi/ malk/ gma/