Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozstrzygnięto konkurs "Kraków Nowa Huta Przyszłości"

0
Podziel się:

23 prace z Polski i z zagranicy oceniano w międzynarodowym konkursie "Kraków
Nowa Huta Przyszłości". Pierwsze miejsce i 300 tys. zł nagrody zdobyła praca Biura Projektów
Urbanistyki i Architektury ARCA z Gliwic i ośmioosobowy zespół pod kierownictwem Michała Stangela.

23 prace z Polski i z zagranicy oceniano w międzynarodowym konkursie "Kraków Nowa Huta Przyszłości". Pierwsze miejsce i 300 tys. zł nagrody zdobyła praca Biura Projektów Urbanistyki i Architektury ARCA z Gliwic i ośmioosobowy zespół pod kierownictwem Michała Stangela.

Konkurs został ogłoszony w marcu tego roku. Projektanci mieli niewiele czasu i niełatwe zadanie opracowania wizji rozwoju wschodniej części Nowej Huty, w której nowej inwestycje łączyłyby się z rewitalizacją obszarów zdegradowanych tak, by podnieść atrakcyjność tej części dzielnicy i dla mieszkańców miasta i dla inwestorów. Konkurs obejmował obszar ponad 5 tys. ha. Do udziału w nim zgłosiło się 65 podmiotów, a sąd konkursowy ostatecznie oceniał 23 prace.

"Pierwszą nagrodę przyznano za klarowność i trafność koncepcji integrowania struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz za bardzo interesująca propozycję urbanistycznej strategii +otwarcia+ i restrukturyzacji użytkowania terenów zajmowanych przez Hutę" - mówił przewodniczący sądu konkursowego prof. Sławomir Gzell z Politechniki Warszawskiej. Sąd konkursowy podkreślił, że atutem zwycięskiego projektu jest "traktowanie przestrzeni jako cennego i rzadkiego zasobu", a zagęszczenie istniejącej zabudowy autorzy pracy zaproponowali z wrażliwością na charakterystyczne cechy lokalne.

Autorzy zwycięskiego projektu proponują, by przy Parku Naukowo - Technologicznym Branice specjalizującym się w branżach inżynierii materiałowej, mechaniki, automatyki, inżynierii środowiskowej powstała nowa ekologiczna dzielnica mieszkaniowo - usługowa. Jej zabudowa byłaby zwarta, przechodząca stopniowo w kilkurodzinne wille i zabudowę jednorodzinną. Mieszkańcy tego "Nowego Krakowa" jak nazwano to miejsce w projekcie mieliby blisko do miejsca pracy.

Architekci zaproponowali też wybudowanie po dwóch stronach ul. Igołomskiej dwóch wysokościowców o funkcji usługowo - mieszkaniowej, które byłyby symbolem "Nowego Krakowa" oraz utworzenie nowego centrum przesiadkowego czyli węzła komunikacyjnego integrującego transport kolejowy, tramwajowy i autobusowy i prywatny w systemie "park&ride".

"Zależało nam na tym, by stworzyć zrównoważoną tkankę miejską, co wyraża się w zwartej, wielofunkcyjnej zabudowie, która jest łatwo dostępna dla mieszkańców bez konieczności przemierzania dużych odległości , po prostu pieszo lub przy wykorzystaniu transportu miejskiego. Chcieliśmy też wykorzystać atuty tego miejsca przede wszystkim zieleń i tereny rekreacyjne" - powiedział PAP Michał Stangel.

Jak zapowiedziała zastępca prezydenta Krakowa ds. rozwoju miasta Elżbieta Koterba nagrodzone prace będą inspiracją do zapisów w studium kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa. "Konkurs ma charakter studialny. Mamy możliwość wyboru wszystkiego, co najlepsze z poszczególnych prac. Wydaje się, że to, co najważniejsze i najlepsze znajduje się w zwycięskiej pracy" - mówiła Koterba.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski mówił, że na realizację zwycięskiego projektu w całości potrzebne byłoby kilka miliardów złotych. "Dlatego sądzę, że jest to projekt na kilka lat" - mówił prezydent Majchrowski. Miasto zamierza wystąpić o fundusze unijne na rozwój tej części miasta.

Drugą nagrodę w konkursie 150 tys. zł ufundowane przez Arcelor Mittal Poland zdobył międzynarodowy zespół architektów z Rotterdamu pod przewodnictwem Mileny Zaklanovic, a trzecią nagrodę - 75 tys. zł Mau Mycielski Architecture & Urbanism z Warszawy. Trzy wyróżnienia po 25 tys. zł przyznano: Broadway Malyan Polska Architekci i Projektanci, GD&K Consulting z Krakowa i B2 Studio z Krakowa.

Przewodniczący sądu konkursowego prof. Gzell podkreślił, że wyróżnione i nagrodzone prace pokazują, że ilość nowej zabudowy mieszkaniowej nie powinna przewyższać realnych potrzeb miasta, autorzy projektów dostrzegli wartość terenów nad Wisłą, która łączy Nową Hutę i stary Kraków i uszanowali tożsamość poszczególnych miejsc znajdujących się na obszarze Nowej Huty - Wschód.(PAP)

wos/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)