Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Śląskie wciąż postrzegane przez pryzmat negatywnych stereotypów

0
Podziel się:

Choć odwiedzający Śląsk doceniają jego piękne
krajobrazy i uważają taką wizytę za wartą polecenia, to region
jest wciąż postrzegany przez pryzmat negatywnych stereotypów i
kojarzony z zanieczyszczeniem, ciężkim przemysłem i szkodami
górniczymi.

Choć odwiedzający Śląsk doceniają jego piękne krajobrazy i uważają taką wizytę za wartą polecenia, to region jest wciąż postrzegany przez pryzmat negatywnych stereotypów i kojarzony z zanieczyszczeniem, ciężkim przemysłem i szkodami górniczymi.

To wnioski płynące z badania, przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Śląskiej Organizacji Turystycznej i samorządu województwa.

77 proc. badanych Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że województwo śląskie to piękne krajobrazy, góry i przyroda; 75 proc. uważa, że warto je polecić innym.

Jednocześnie 70 proc. badanych podpisuje się pod stwierdzeniem, że to bardzo zanieczyszczony region. Tymczasem wśród turystów, którzy odwiedzili Śląsk, ten odsetek wynosi tylko 35 proc. 60 proc. badanych turystów było zaskoczonych, że w województwie śląskim może być tak ładnie.

Badania wykazały też małą świadomość na temat obszaru i specyfiki województwa - wiele osób nie wiedziało, że zarówno Beskidy, Jura Krakowsko-Częstochowska i Częstochowa leżą w województwie śląskim.

"Ta różnorodność to siła województwa śląskiego - w ciągu godziny możemy przemieścić się z centrum regionu do sanktuarium na Jasnej Górze, na jurajskie skałki lub na narty na Podbeskidziu" - podkreślał członek zarządu województwa Marian Ormaniec podczas piątkowej konferencji prasowej w Katowicach.

Jednocześnie badanie potwierdziło istniejące w regionie antagonizmy - np. mieszkańcy regionów częstochowskiego i bielskiego - niegdyś samodzielnych województw - czują się marginalizowani przez przemysłowe centrum województwa.

Rocznie województwo śląskie odwiedza 2,8 mln turystów. Przeważają krótkie podróże - 2 do 4 dni - głównie w celach zawodowych i biznesowych. Większość turystów - 70 proc. - w województwie śląskim to mieszkańcy tego regionu, pozostałe 30 proc. przyjeżdża z województw mazowieckiego, małopolskiego, łódzkiego, opolskiego i dolnośląskiego.

Co druga osoba odwiedza województwo ze względu na walory turystyczno-krajoznawcze, co piąta - by spotkać się z mieszkającą tu rodziną i znajomymi oraz uprawiać aktywną turystykę - np. wspinaczkę skałkową. Co 10. odwiedzający region turysta to pielgrzym. 90 proc. turystów samodzielnie organizuje swój pobyt.

Jak podkreślał dyrektor Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego Tomasz Stemplewski, wyniki badań pokrywają się z założeniami wojewódzkiego samorządu, który stoi na stanowisku, że województwo trzeba promować przede wszystkim wśród jego mieszkańców, by zwiększyć ich identyfikację z regionem.

"Wyniki tych badań pozwolą na ocenę skuteczności planowanych na rok 2008 kampanii promocyjnych województwa śląskiego. Już po roku będziemy mogli powiedzieć, jakie efekty przyniosła kampania: o ile wzrósł ruch turystyczny i jakie przyniósł efekty ekonomiczne. Chodzi bowiem o to, by pieniądze wydawane na ten cel były w sposób przemyślany i racjonalny, a promocja skuteczna, przynosząca realne korzyści" - mówił Stemplewski.

Kampania promująca województwo ma ruszyć na jego terenie w kwietniu. Ogólnopolska rozpocznie się prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku.

Z informacji przekazanych na konferencji wynika, że w badaniu zastosowano wywiady przeprowadzane w małych, reprezentatywnych grupach dyskusyjnych, wywiady telefoniczne oraz wywiady ankietowe wśród turystów, zrealizowane w sierpniu i listopadzie 2007 roku w miejscach atrakcyjnych turystycznie. Łącznie przeprowadzono 4832 wywiady (w tym najwiecej - 3200 - było wywiadów ankietowych wśród turystów), przeanalizowano też dokumenty dotyczące ruchu turystycznego.(PAP)

lun/ ura/ gma/

śląskie
wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)