Siemianowice Śląskie - jako pierwsza gmina w Polsce - pilotażowo wdrożyły Samorządową Elektroniczną Platformę Informacyjną (SEPI). To kompleksowe rozwiązanie informatyczne dla administracji samorządowej, umożliwiające natychmiastowy dostęp do danych zgromadzonych w systemach różnych instytucji.
"Jego pracę da się przeliczyć na mniejszą ilość papieru i toneru, a także na znakomite dla obywateli przyspieszenie pracy urzędów. Wydanie przez nie decyzji będzie możliwe w ciągu dziesięciu, piętnastu minut, a ludzie często z utęsknieniem czekają na każdą złotówkę takiego, czy innego zasiłku" - powiedział PAP w środę po prezentacji działania SEPI prezydent Siemianowic, Zygmunt Paweł Szandar.
SEPI gromadzi i udostępnia poprzez sieć upoważnionym gminnym instytucjom zebrane w poszczególnych systemach dane o ich klientach. Pozwala m.in. na eliminację ewentualnych nadużyć przy wypłacie świadczeń, umożliwia też efektywną obsługę klientów gminnych instytucji.
Dotychczas dane o osobach korzystających z usług takich siemianowickich instytucji samorządowych jak gminny Referat Świadczeń Rodzinnych, Ośrodek Pomocy Społecznej czy Powiatowy Urząd Pracy znajdowały się w kilku niezależnych, niewspółpracujących ze sobą systemach informatycznych.
"Platforma pozwala tym instytucjom na wzajemne korzystanie z potrzebnych informacji bez konieczności wystawiania sobie nawzajem każdego miesiąca tysięcy zaświadczeń. W ciągu paru sekund wiadomo, czy konkretna osoba pobiera jakieś zasiłki lub świadczenia z instytucji zajmujących się rynkiem pracy, pomocą społeczną, czy świadczeniami rodzinnymi" - podkreślił Szandar
Według szacunków urzędników z Siemianowic Śląskich, działanie SEPI pozwoli miastu zaoszczędzić rocznie ok. 100 tys. zł. Tyle bowiem kosztował każdego roku druk i wysyłka ok. 30 tys. zawiadomień i zaświadczeń.(PAP)
mtb/la/