Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wielkopolska buduje regionalną, europejską sieć dziedzictwa kulinarnego

0
Podziel się:

Sieć producentów i dystrybutorów regionalnej
żywności powstanie w Wielkopolsce w ramach Europejskiej Sieci
Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego.

Sieć producentów i dystrybutorów regionalnej żywności powstanie w Wielkopolsce w ramach Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego.

Korzyściom wynikającym z uczestnictwa w programie, poświęcona była odbywająca się we wtorek w Poznaniu konferencja "Wielkopolska w Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego".

Producenci lokalnych wędlin, pieczywa i przetworów z warzyw i owoców przekonują, że Wielkopolska ma znakomite tradycje kulinarne. Jak podkreślają, uczestnictwo w programie jest dla nich szansą na lepszą promocję.

Produkty i podmioty, które przejdą odpowiednią weryfikację, będą mogły używać znaku "Dziedzictwo Kulinarne Wielkopolska". Mogą też m.in. liczyć na udział w imprezach i działaniach promocyjnych organizowanych przez samorząd województwa.

Jak powiedział w trakcie konferencji Andrzej Bobrowski, dyrektor departamentu rolnictwa i rozwoju wsi Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego jest koncepcją promującą i wzmacniającą znaczenie regionalnej żywności i ułatwiającą turystom dostęp do lokalnych specjałów.

Klienci widząc sklepy i restauracje opatrzone logo Dziedzictwa Kulinarnego mogą liczyć na to, że punkty te oferują lokalne i regionalne produkty i potrawy, które podtrzymują i rozpowszechniają lokalne zwyczaje oraz promują regionalną i tradycyjną kulturę jedzenia.

Jak powiedziała PAP Krystyna Just ze Śmiłowa k. Szamotuł, producent oleju rydzowego z nasion lnianki siewnej, jej firma jest bardzo zainteresowana uczestnictwem w programie.

"Namawiamy do przystąpienia do programu także zaprzyjaźnione z nami restauracje, podające potrawy, które od dawien dawna spożywało się w Poznaniu i okolicy. To daje nam szanse na to, że klient będzie wiedział, że jesteśmy wiarygodni, że interesują się nami różne służby kontroli i że nie dajemy towaru fałszowanego" - powiedziała.

Jacek Marcinkowski z Wielkopolskiego Cechu Rzeźników i Wędliniarzy powiedział PAP, że wielkopolscy producenci mogą się pochwalić przed światem m.in. znakomitymi lokalnymi wędlinami.

"Wielkopolska ma bardzo duże tradycje, jesteśmy zagłębiem mięsnym w którym funkcjonuje bardzo dużo podmiotów produkujących wędliny. Obserwujemy nawrót do przeszłości: popularna jest wielkopolska biała kiełbasa parzona, mamy szynkę rolkę, wędzonkę krotoszyńską - na te produkty wydajemy zresztą swoje certyfikaty jakości" - powiedział.

Wśród innych wielkopolskich produktów regionalnych, które już są promowane przez samorząd wielkopolski są m.in. andruty kaliskie, rogale św. Marcina, gzik (serek), ser smażony, regionalne oleje tłoczone na zimno, i domowe soki tłoczone ze świeżych owoców.

Jak podkreśla Grzegorz Russak, prezes zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, kuchnia polska wciąż jest mało popularna w środkach masowego przekazu, które promują przede wszystkim kuchnie innych narodów. Jego zdaniem program w ramach Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego ma szanse to zmienić.

"W XIX wieku, gdy nie było Polski na mapach świata, naród utrzymywał swoją tożsamość m.in. dzięki narodowej kuchni. Właśnie dlatego dziś w Polsce siadamy do wigilii, stołów wielkanocnych. Takie produkty jak turban z raków czy sandacz z jajkami - najbardziej znana potrawa XVII w. w Europie, cały czas czekają na swoje odkrycie. Proszę zapytać o te potrawy najlepszego nawet kucharza - on nie ma o nich pojęcia" - powiedział.

Zdaniem Russaka "wtórny analfabetyzm kulinarny" ma wpływ także na postrzeganie Polski w Europie i na świecie.

Wielkopolska została członkiem Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego (European Network of Regional Culinary Heritage), zrzeszającej regiony i firmy zajmujące się żywnością regionalną, a także promującej firmy i regiony na poziomie europejskim w październiku 2008 roku.

Regionalne Dziedzictwo Kulinarne jest ideą promującą produkcję i sprzedaż lokalnej oraz regionalnej żywności i służyć ma spełnianiu życzeń konsumentów, zwiększaniu współpracy pomiędzy lokalnymi producentami żywności, restauracjami i regionami, a także wymianie doświadczeń pomiędzy regionami członkowskimi.

Właścicielem licencji na użytkowanie logo Europejskiego Regionalnego Dziedzictwa Kulinarne jest Województwo Wielkopolskie. (PAP)

rpo/ abe/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)