Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Banki będą odpowiadać za zastrzeżoną kartę po 6 godzinach

0
Podziel się:

Od 1 września wszystkie banki najpóźniej w sześć godzin po zastrzeżeniu przejmą na siebie odpowiedzialność za transakcje zrealizowane zastrzeżoną kartą płatniczą lub czekiem

- zdecydowało walne zgromadzenie Związku Banków Polskich.

'Żadne przepisy nie nakazują dokładnego terminu przejmowania odpowiedzialności przez banki. Zwyczajowo są to 2-3 dni robocze' - poinformował doradca prezesa Związku Banków Polskich, Jerzy Bańka.

Od 31 marca 2003 r. banki wezmą na siebie odpowiedzialność za każdą transakcję natychmiast po zgłoszeniu zastrzeżenia przez klienta.

'Niektóre banki zobowiązują się przejmować odpowiedzialność nawet godzinę przed zastrzeżeniem karty płatniczej czy czeku' - powiedział Bańka.

'W stosunku do większości kart Bank Pekao SA przejmuje odpowiedzialność w ciągu godziny przed zgłoszeniem przez klienta zaginięcia lub kradzieży karty czy czeków. W przypadku złotych kart bank odpowiada za transakcje przeprowadzone już na 48 godzin przed zgłoszeniem zastrzeżenia' - poinformował rzecznik Pekao SA Sebastian Łuczak.

'Natychmiastową odpowiedzialność po zgłoszeniu zastrzeżenia oferuje też Citibank. Pozostałe banki w najlepszym razie potrzebują przynajmniej kilku godzin na przejęcie odpowiedzialności po zastrzeżeniu' - powiedział Jerzy Bańka.

Banki zobowiązały się również, by nie krócej niż miesiąc wcześniej informować o zmianach taryf i prowizji. Będą też publikować tabele na swoich stronach internetowych.

Informacje o zmianie taryfy prowizji i opłat powinny być sformułowane w sposób zrozumiały dla klientów. Klient powinien mieć prawo rozwiązania w tym okresie umowy o rachunku bez ponoszenia żadnych kosztów - ustaliło walne zgromadzenie Związku Banków Polskich.

'Ułatwi to klientom porównanie cen usług bankowych' - powiedział zastępca dyrektora generalnego Związku Banków Polskich Andrzej Wolski.

Do tej pory zdarzało się, że klienci dowiadywali się o zmianach opłat już po ich wprowadzeniu przez bank. Najczęściej banki informowały o zmianach prowizji w czasie krótszym niż miesiąc.

'Informacje o zmianach opłat podajemy naszym klientom w okresie krótszym niż miesiąc' - poinformowała Magdalena Kopcińska z biura prasowego PKO BP. Zaznaczyła, że w każdym oddziale banku PKO PB wywieszane są komunikaty o zmianach opłat i oprocentowania. Dlatego klienci powinni odwiedzać oddziały banku.

Przedstawiciele środowiska bankowego zapowiedzieli też, że będzie usprawniony system płatności dokonywanych w placówkach bankowych. Ma temu służyć ujednolicenie numerów rachunków oraz dostosowanie ich do wymogów międzynarodowych. Nowe numery mają ułatwić wdrażanie nowych produktów bankowych. Jednolite rachunki mają być wprowadzone do końca marca przyszłego roku.

Związek Banków Polskich apeluje też do wszystkich banków o przystąpienie do elektronicznego systemu Międzybankowej Informacji Gospodarczej - 'Dokumenty Zastrzeżone'. Z systemu będą mogły korzystać wszystkie instytucje, które zgłoszą się po uzyskanie informacji o skradzionych dokumentach.

Związek Banków Polskich jest samorządowym organem banków działającym od 1989 r. Podstawowe zadania Związku to reprezentowanie i ochrona interesów banków w Polsce oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych banków. Do Związku należą wszystkie banki działające w Polsce.

banki
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)