Większość Polaków chce korzystać z usług banków krajowych, choć z drugiej strony Polacy są zainteresowani zwiększeniem dostępności banków zagranicznych do rynku polskiego, mając nadzieję na poprawę usług, wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG, zatytułowanego „Liberalizacja rynku usług finansowych wyzwaniem dla europejskich banków”.
51% respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie czy preferują banki krajowe od zagranicznych, 23% odpowiedziało przecząco, a 26% nie miało zdania.
Polacy nie chcą też być zdominowani przez banku paneuropejskie – przeciwko takiej koncepcji opowiedziało się 41% badanych, a za było 22%.
Z drugiej strony, Polacy wyraźnie preferują zwiększenie dostępności do rynku polskiego dla banków zagranicznych - zainteresowanie tym wyraziło 89% badanych, co oznacza najwyższe poparcie spośród 10 krajów, które zostały objęte badaniem.
„Klienci banków w krajach Europy Środkowej i Południowej są stosunkowo mało zadowoleni z usług bankowych i uważają, że wejście banków zagranicznych poprawi sytuację” – napisał KPMG w raporcie.
Polska jest krajem o jednym z najniższych wskaźników satysfakcji z usług bankowych – 34% respondentów jest zadowolonych z usług bankowych, podczas gdy niezadowolonych jest 53%. Średnio wśród 10 krajów objętych badaniem 57% respondentów wyrażało zadowolenie z usług bankowych.
Jednocześnie, połowa badanych nie potrafiła podać żadnej nazwy banku zagranicznego, mimo że zagraniczne instytucje bankowe mają większościowe udziały w 90% polskich banków. Można to wytłumaczyć faktem, że większość banków zagranicznych działa w Polsce pod lokalnymi markami.