Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Banki w Polsce chętne do współpracy. Z liczbą 15 projektów jesteśmy drudzy w Europie

4
Podziel się:

O klienta bankowego instytucje finansowe w Polsce zabiegają coraz częściej łącząc siły. To zjawisko jest widoczne w naszym kraju bardziej niż np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. W efekcie szybciej i sprawniej powstają innowacyjne produkty i usługi.

Banki w Polsce chętne do współpracy. Z liczbą 15 projektów jesteśmy drudzy w Europie
Banki w Polsce łączą siły w walce o klienta (Adobe Stock | Deloitte, Pavel Losevsky | Deloitte)

Banki konkurują między sobą, ale potrafią też ze sobą współpracować, np. w celu stworzenia nowych produktów i usług finansowych, które przyciągną nowych klientów.

Z badania przeprowadzonego przez Deloitte wynika, że akurat banki działające w Polsce wyróżniają się pod tym względem. Więcej wspólnych kooperacji (tzw. interbank ecosystems) w Europie jest tylko we Włoszech.

Pod pojęciem takiej kooperacji należy rozumieć współpracę co najmniej trzech banków przy projekcie, który ma na celu stworzenia nowych produktów i usług finansowych.

Zobacz także: Niskie stopy procentowe wpędzą Polaków w długi? Ekspert: Jest takie ryzyko

Z wyliczeń Deloitte wynika, że od 2014 roku niemal podwoiła się liczba tego typu przedsięwzięć w Europie. Tylko w Polsce funkcjonuje obecnie 15 takich kooperacji.

Najwięcej interbank ecosystems mają Włosi - 19, na drugim miejscu znajduje się Polska - 15, a podium zamykają Portugalia i Belgia z 14 systemami.

W analizie ujęto 30 europejskich państw, w których łącznie zidentyfikowano ponad 200 interbank ecosystems.

- Temat kooperacji pomiędzy bankami nie wywołuje takich emocji, jak ich współpraca z fintechami lub firmami Big Tech, czyli gigantami technologicznymi. Jednak to właśnie one zmieniły dynamikę sektora, bo sprawiły, że branża rozwija się szybciej i sprawniej powstają innowacyjne produkty i usługi - podkreśla ekspert Deloitte Przemysław Szczygielski.

Ta współpraca między bankami ma być coraz częstsza, głównie po to, żeby zapobiegać przestępstwom finansowym i umożliwić dostęp do swojej oferty wszystkim grupom społecznym.

Po co w praktyce takie kooperacje międzybankowe? Z analizy Deloitte wynika, że 80 proc. tzw. interbank ecosystems zostało zainicjowanych w celu ograniczenia kosztów.

Drugi powód to chęć stworzenia platform, które spełniają oczekiwania zarówno banków, jak i konsumentów (70 proc.). Poszukiwanie nowych źródeł przychodu to trzeci najważniejszy czynnik zachęcający do współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi (30 proc.).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
giełda
banki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(4)
kiel
3 lata temu
To się nazywa zmowa. Umawiają się jak najlepiej doić klientów.
pam
3 lata temu
I co z tego dla klienta wynika?
realista
3 lata temu
to skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak źle. Czego można się spodziewać w najbliższym czasie skoro inwestycje systematycznie spadają i spadają i dotrzemy wtedy do .... depresji? Glapiński włoży sobie wtedy banknoty do butów i będzie wyższy.
krytyk
3 lata temu
Oby te dzialania mialy na celu dobro klientow, a nie zastawianie na nich nowych pulapek, co zdarzalo sie w III RP nieraz i calkowicie bezkarnie. Co jest skandalem wolajacym o pomste do Nieba, skoro odnosne wladze panstwowe nic nie zrobily w tej sprawie.