Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Santander BP: Sektor transportowy będzie inwestował w digitalizację

0
Podziel się:

Inwestycje w technologię będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności polskich firm w branży transportu drogowego, w związku ze wzrostem kosztów i kurczeniem się marż, oceniają analitycy sektora TSL w Santander Bank Polska. Pierwszym krokiem w tym kierunku będzie digitalizacja.

Santander BP: Sektor transportowy będzie inwestował w digitalizację

Sektor transportu drogowego przez lata rósł przy małym udziale inwestycji w technologię. Przestrzeń do rozwoju w tej sferze pozostaje więc ogromna. Szczególnie, że część technologii możliwych do wdrożenia przez ten sektor zdążyła już dojrzeć, a sam rynek IT wypracować bogatą ofertę gotowych rozwiązań i systemów. Digitalizacja i cyfrowe technologie to przede wszystkim sposób na poprawę efektywności branży i obniżenie kosztów, zwracają uwagę analitycy Santandera.

"Transport przyszłości. Raport o perspektywach rozwoju transportu drogowego w latach 2020-2030" przygotowany przez Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" i PwC w partnerstwie z Santander BP, DAF i Uber identyfikuje cztery wymiary digitalizacji w transporcie drogowym, podano.

Jako punkt wyjścia autorzy raportu przyjmują podstawową digitalizację, która obejmuje: informatyzację procesów wewnętrznych w firmach, automatyzację obsługi administracyjnej oraz optymalizację sieci transportowych przy wykorzystaniu rozwiązań do modelowania geograficznego sieci. Kolejnym elementem digitalizowania się sektora jest platformizacja sprzedaży, czyli automatyzacja procesów zakupów i wykorzystanie platform cyfrowych, skupiających różne usługi. Jako trzeci wymiar procesu wskazywany jest wpływ cyfrowych gigantów na rynek. Powstałe dzięki technologii wielkie, globalne podmioty generują presję na branżę zgłaszając popyt na usługi transportowe i logistyczne w dużej skali. Same rozwijają też działalność transportową w ramach własnych grup kapitałowych, zaznaczono.

"Platformizacja już obecnie zmienia rynek transportu pozwalając efektywniej zarządzać wszelkimi procesami zarówno wewnątrz dużych firm logistyczno-transportowych współpracujących z wieloma nadawcami i podwykonawcami, jak i w formie usługi zewnętrznej oferowanej przez cyfrowych gigantów przewoźnikom i ich klientom. Przykładem może być tu działalność firm Uber i Flixbus w segmencie transportu pasażerskiego. Ich działalność pobudza konkurencję do bardziej efektywnych i nowoczesnych sposobów obsługi klienta, ale także generuje popyt wśród nowych grup konsumentów usług transportowych" - powiedział prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński, cytowany w komunikacie.

Ostatnim elementem digitalizacji są zaawansowane technologie cyfrowe, jak telematyka, rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, blockchain czy automatyzacji procesów (ang. RPA - robotic process automation). Równolegle projektowane i wdrażane są rozwiązania z zakresu napędów alternatywnych i autonomizacji transportu, ale znajdą one szerokie zastosowanie najwcześniej po 2025 r., ocenili eksperci.

"Digitalizacja w transporcie drogowym jest konieczna aby sprostać konkurencji zarówno na rynku krajowym, jak i europejskim. To odpowiedź nie tylko na rosnące koszty, ale także coraz większe wymagania klientów. Obecnie obserwujemy dopiero początek zmian technologicznych w branży - dzięki podstawowej digitalizacji możliwy będzie dalszy rozwój technologiczny i wdrażanie już bardziej zaawansowanych rozwiązań" - podsumowała dyrektor ds. sektora motoryzacji i TSL w Santander Bank Polska Martyna Dziubak.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)