"Wartość inwestycji, poniesionych w ramach nowej strategii wyniesie około 100 mln złotych" - powiedział Sobieraj.
Inwestycje będą przeznaczone przede wszystkim na rozbudowę sieci oddziałów, niezbędne w związku z tym szkolenia pracowników oraz wdrożenie nowych systemów informatycznych, przede wszystkim CRM.
Wdrożenie nowej strategii pozwoli osiągnąć w 2006 roku wskaźnik ROE na poziomie 22 proc., a wskaźnik kosztów do przychodów na poziomie 51 proc. Po pierwszym kwartale 2004 roku ROE Banku BPH wyniósł 12,3 proc., a współczynnik koszty/dochody wyniósł 56,8 proc.
BPH PLANUJE DYNAMICZNY ROZWÓJ BANKOWOŚCI DETALICZNEJ
Do 2006 roku Bank BPH planuje otworzyć 77 placówek bankowych, w rejonach o dużym potencjale gospodarczym. Przedstawiciele banku podkreślili, że będą to placówki o charakterze doradczym, dlatego inwestycje związane z uruchomieniem jednego oddziału szacują na około 1 mln złotych. Po zakończeniu rozbudowy sieci bank będzie posiadał 550-600 oddziałów.
Nowa strategia zakłada także zwiększenie do 20 proc. udziału w rynku klientów zamożnych i średnio zamożnych z posiadanych obecnie 8-10 proc. Zapewniłoby to bankowi pozycję lidera w tym segmencie w 2008 roku.
W tym celu bank zamierza skupić się na rozwoju najważniejszych dla tego segmentu produktów - kredytów hipotecznych, kart kredytowych oraz funduszy inwestycyjnych.
"Chcielibyśmy mieć udział w całym rynkowym portfelu kredytów hipotecznych na poziomie 25 proc." - powiedział Sobieraj.
Dodał, że według najnowszych danych Bank BPH udzielił 17,98 proc. wszystkich kredytów hipotecznych. Tylko w maju BPH pozyskał 27 proc. spośród nowych kredytów hipotecznych udzielonych w Polsce.
Plany odnośnie kart kredytowych również zakładają dynamiczny rozwój. W 2004 roku bank chce zwiększyć ilość wydanych kart kredytowych do 250 tys. z około 100 tys. wydanych do końca 2003 roku.
W PIONIE KORPORACYJNYM PRZEDE WSZYSTKIM WZROST EFEKTYWNOŚCI
BPH nie zamierza zwiększać swojego udziału rynkowego w pionie bankowości korporacyjnej, który zarząd uznał za satysfakcjonujący. Nowa strategia kłaść będzie nacisk na wzrost efektywności oraz przychodów.
"Niekoniecznie zależy nam na zwiększaniu udziału w rynku, ale na wzroście rentowności. Nie przewidujemy istotnych zmian strukturalnych, ale sprzedaż większej liczby produktów" - powiedział Mariusz Grendowicz, wiceprezes Banku BPH.
Nowa strategia banku planuje, że BPH stanie się liderem w bankowości transakcyjnej oraz w bankowości internetowej dla klientów korporacyjnych. Bank chce również zwiększyć sprzedaż produktów skarbowych dla średnich przedsiębiorstw.
W ramach strategii planowana jest także optymalizacja zatrudnienia w banku. Zarząd zamierza zaproponować części pracowników relokację lub zmianę kwalifikacji, a ci którzy się na to nie zdecydują objęci zostaną programem osłonowym. Bank szacuje, że maksymalnie 3 proc. rocznie (przez trzy lata) z 10 tys. pracowników odejdzie z BPH.
Jednocześnie bank ma zamiar zatrudniać nowych pracowników w powstających oddziałach. Katarzyna Niezgoda-Walczak, członek zarządu BPH, szacuje, że po przeprowadzeniu optymalizacji zatrudnienia łączna liczba pracowników BPH znacząco się nie zmieni.