Zarząd producenta słodyczy Jutrzenka SA podpisał umowy kredytowe z PKO BP SA o wartości 30 mln zł na finansowanie zakupu Goplany SA, podała spółka we wtorkowym komunikacie.
Według komunikatu spółki, spłata kredytu będzie odbywać się w ratach kwartalnych w wysokości 2,5 mln zł w okresie od 30 kwietnia 2007 roku do 12 grudnia 2009 roku.
Jutrzenka podpisała też umowę o kredyt na 15 mln zł na finansowanie bieżących zobowiązań, wynikających z wykonywanej działalności.
Kredyt udzielony jest na okres od 13 grudnia 2004 do 12 grudnia 2006 roku.
Przedsiębiorstwo Cukiernicze Jutrzenka SA planuje, że wspólnie z zakupioną od Nestle Goplaną zwiększy udział w rynku słodyczy do ok. 10%. Po przejęciu bydgoska spółka ma w planie zwiększyć swoje udziały w rynku słodyczy do ok. 5,2% (185 mln), Goplana swoim udziałem miałaby objąć ok. 4,2% rynku, razem planują mieć zatem ok. 10,0% (335 mln, wg AC Nielsen).
Jutrzenka planuje, że przejęcie nowej marki pozwoli jej na podwojenie przychodów w przyszłym roku, zaś dzięki wzmocnieniu siły sprzedaży chce, by w pierwszej połowie 2005 roku jej produkty były dostępne w 8-9 na 10 sklepów spożywczych w Polsce.
Zakup Goplany Jutrzenka planowała sfinansować zarówno własnymi środkami, jak i kredytem bankowym. Wartość transakcji objęta jest tajemnicą handlową.
Prezes Jutrzenki Jan Kolański nie wyklucza kolejnych przejęć w Polsce i za granicą. Podkreśla jednak, że rozważy to dopiero po konsolidacji spółek, kiedy obie będą już sprawnie funkcjonować.
Przejście praw do Goplany na Jutrzenkę nastąpi 31 grudnia 2004 roku, wraz z zawarciem umów przyrzeczonych.
Przejęta w 1994 roku przez koncern Nestle Goplana jest wiodącą marką w branży cukierniczej w Polsce. Jej asortyment obejmuje: czekolady, wafle i batony, bombonierki, cukierki i ciastka. Kontroluje ok. 10% rynku czekolady w tabliczkach (marki Goplana i Nie Lada) oraz ponad 20% rynku karmelków (marki Brando i Minties).
Bydgoska Jutrzenka zajmuje szczególnie silną pozycję w segmentach wafli, ciastek w czekoladzie oraz bakalii w czekoladzie.
Spółka Jutrzenka SA miała 1,99 mln zł zysku netto w trzecim kwartale 2004 roku wobec 3,03 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody wyniosły 42,94 mln zł wobec 37,37 mln zł rok wcześniej. Narastająco w I-III kw. 2004 roku spółka miała 5,79 mln zł zysku wobec 5,07 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 125,50 mln zł wobec 112,03 mln zł.