Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Po lepszych wynikach Agora zapowiedziała dywidendę i buy back

0
Podziel się:

Grupa Agory miała w IV kwartale 2004 roku 38,08 mln zł zysku netto wobec oczekiwanych przez analityków 25,2 mln zł. Zapowiedziała też wypłatę dywidendy co roku w wysokości 0,5 zł na akcję i skupowanie od czasu do czasu akcji własnych.

Te informacje oraz optymistyczne prognozy spółki co do wzrostu rynku reklamy w 2005 powodują zwyżkę kurs Agory w poniedziałek.

O godz. 10.34 kurs spółki wzrósł o 2 proc. do 62 zł.

Grupa Agory miała - według MSR - w IV kwartale 2004 roku 38,08 mln zł zysku netto wobec 0,18 mln zł straty netto rok wcześniej. Po czterech kwartałach 2004 zysk grupy wzrósł do 66,3 mln zł z 2,1 mln zł zysku netto w 2003 roku.

Grupa Agory zwiększyła w IV kwartale przychody ze sprzedaży do 277,6 mln zł z 233,6 mln zł rok wcześniej, czyli o 18,8 proc., a w całym 2004 roku do nieco ponad 1 mld zł z 853,5 mln zł w 2003 roku (wzrost o 17,3 proc.)

Analitycy pytani przez PAP prognozowali, że grupa Agory zwiększyła przychody ze sprzedaży w IV kwartale 2004 roku do 280,6 mln zł.

„Mamy powody do zadowolenia. W 2004 r. po raz pierwszy w historii przychody Agory przekroczyły miliard złotych, a zysk znacznie wzrósł. Pozycja +Gazety Wyborczej+ pozostaje niezachwiana; pomimo wejścia na rynek +Faktu+, jej nakład i przychody wzrosły. Nowe pomysły - książki, +Avanti+ - znalazły uznanie czytelników i zwiększyły skalę" - powiedziała Wanda Rapaczyńska, prezes Agory, cytowana w komentarzu do wyników.

"Chcę podkreślić, że osiągnęliśmy to wszystko przy jednoczesnym stałym poprawianiu efektywności. W 2005 r. oczekujemy dalszego wzrostu rynku reklamowego; spółka jest przygotowana, aby z niego skorzystać" - dodała.

AGORA ZAPOWIADA DALSZY WZROST RYNKU REKLAMY

Agora prognozuje, że w 2005 roku wydatki na reklamę wzrosną o około 10 proc. wobec wzrostu o 12 proc. w 2004 roku.

"Optymistyczne prognozy wzrostu gospodarczego oraz poprawa dynamiki wzrostu inwestycji firm to dobre sygnały dla rynku reklamowego w 2005 roku. Grupa przewiduje umocnienie się tendencji wzrostowych w branżach dóbr trwałych tj., budownictwie, nieruchomościach, motoryzacji oraz w finansach" - podała Agora.

Według szacunków Agory największy wzrost zanotuje telewizja.

"Najszybszy wzrost zanotuje telewizja (11 proc.), która umocni swój udział w rynku. Wydatki na reklamę w prasie zwiększą się o nieco ponad 8 proc., z czego dzienniki zanotują wzrost o niemal 9 proc., a magazyny o 8 proc. Wydatki w segmencie reklamy zewnętrznej i radiostacji wzrosną o nieco ponad 7 proc." - podała spółka.

"Zarząd pragnie podkreślić, że mimo wysokiej dynamiki segmentu dzienników w 2005 roku, trwająca wciąż silna konkurencja na tym rynku może oznaczać, że przychody +Gazety+ z działalności reklamowej mogą osiągnąć nieco niższą dynamikę niż rynek dzienników" - dodała spółka w komunikacie.

Agora podała, że wydatki na reklamę w 2004 roku były lepsze od oczekiwań grupy.

"Największe wzrosty odnotowały media elektroniczne: telewizja (13 proc.) i radio (19 proc.), dzięki dużej aktywności reklamodawców w branżach medialnej (silna konkurencja na rynku prasowym) oraz dóbr szybkozbywalnych. Znacząco wzrosły również wydatki reklamowe w budownictwie, motoryzacji oraz finansach. Wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 15 proc., a prasową o 9 proc. Dynamika wydatków na reklamę w dziennikach wyniosła 9 proc. i była lepsza od oczekiwań Grupy" - napisano w komentarzu.

AGORA PLANUJE DYWIDENDĘ I SKUPOWANIE AKCJI WŁASNYCH

Grupa Agory poinformowała, że zamierza co roku wypłacać 0,5 zł dywidendy na akcję. Spółka może też od czasu do czasu proponować WZA nabywanie akcji własnych w celu ich umorzenia.

"Dalszy rozwój jest nadrzędnym celem Agory i na ten cel spółka chce przede wszystkim przeznaczać środki, budując długoterminową wartość dla akcjonariuszy poprzez akwizycje i uruchamiając nowe projekty" - podała spółka w komentarzu.

"Zarazem, w stosownych okolicznościach i pod warunkiem uzyskania aprobaty zwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy (WZA), spółka będzie zwracać akcjonariuszom nadwyżkę wolnych środków pieniężnych w formie dywidendy oraz nabycia własnych akcji w celu umorzenia" - dodała.

Spółka podała, że będzie proponować WZA wypłatę dywidendy w wysokości 0,5 zł na akcję.

"Taka wypłata przekłada się na około 1-proc. stopę dywidendy, która powinna spełniać wymagania akcjonariuszy oczekujących bieżącego zwrotu z inwestycji" - napisano w komunikacie.

W związku z ambitnymi planami inwestycyjnymi Agora nie wypłacała do tej pory dywidendy.

Akcjonariusze Agory zdecydowali w październiku na walnym zgromadzeniu o zmianach w statucie spółki, które umożliwiają jej wypłatę dywidendy nie tylko z zysku za ostatni rok obrotowy, ale też z części kapitału zapasowego. Akcjonariusze wprowadzili wówczas również zapisy, umożliwiające spółce skupowanie swoich akcji w celu ich umorzenia.

RESTRUKTURYZACJA DA AGORZE OSZCZĘDNOŚCI 42 MLN ZŁ ROCZNIE

Agora przewiduje, że od 2005 roku restrukturyzacja grupy przełoży się na oszczędności rzędu 42 mln zł rocznie.

"Efekty restrukturyzacji znalazły odzwierciedlenie w wynikach finansowych i rynkowych grupy w 2004 r. Agora przewiduje, że począwszy od 2005 r. restrukturyzacja przełoży się na oszczędności rzędu 42 mln zł rocznie" - podała spółka.

Grupa w 2004 roku zakończyła pierwszy etap wprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które miały uelastycznić i poprawić efektywność operacyjną grupy przy zwiększonej konkurencji.

Oszczędności wynikają głównie z redukcji zatrudnienia oraz ograniczenia kosztów produkcji i stałych. Zostaną one przeznaczone na promocję Gazety, nowe projekty i podniesienie jakości kadry menedżerskiej.

"Koszt restrukturyzacji został poniesiony głównie w pierwszym kwartale 2004 r. i wyniósł 10,5 mln zł (w tej kwocie znajdują się również koszty restrukturyzacji portfela czasopism)" - podała spółka.

AGORA ZAMIERZA UTRZYMAĆ DUŻE WYDATKI NA PROMOCJĘ

Grupa Agory, która w 2004 roku na promocję i marketing wydała 64 mln zł (bez projektu książki), planuje utrzymanie w 2005 roku wysokiego poziomu wydatków promocyjnych.

"Ze względu na poszerzenie działalności o nowe projekty wydawnicze, tj. rozszerzenie zasięgu bezpłatnej gazety +Metro+ do 10 miast w Polsce, kolekcję książek, encyklopedię oraz inne projekty marketingowe dotyczące Gazety Wyborczej, grupa planuje utrzymanie wysokiego poziomu wydatków promocyjnych w 2005 r." - podała spółka.

W 2004 r. najważniejszym rynkiem dla grupy był rynek dzienników i pozycja Gazety Wyborczej.

"Zwiększona aktywność promocyjna i działania marketingowe znalazły odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach sprzedaży Gazety i jej efektywności rynkowej. W 2004 r. całkowite wydatki na te cele wyniosły 64 mln zł (bez projektu książki), z czego 54 mln zł dotyczyło wydatków gotówkowych, a reszta pochodziła z umów barterowych" - podała Agora.

Projekt sprzedaży książek z kolekcji "Gazety Wyborczej" w 2004 roku był rentowny, a przychody z tego tytułu wyniosły 58,5 mln zł. Agora zakłada, że również projekt wydawniczy Encyklopedii będzie rentowny i korzystnie wpłynie na sprzedaż dziennika.

"W 2004 roku przychody ze sprzedaży książek wyniosły 58,5 mln zł, a sam projekt był rentowny" - podała Agora.

"Popularność wśród czytelników i dobre wyniki kolekcji zachęciły grupę do rozpoczęcia kolejnego projektu wydawniczego, +Encyklopedii Gazety Wyborczej+. Grupa zakłada, że nakład poszczególnych tomów będzie się wahał między 50 a 70 proc. nakładu środowego wydania Gazety Wyborczej. Biznes plan projektu zakłada jego rentowność i korzystny wpływ na sprzedaż +Gazety Wyborczej+" - podała spółka.

Sprzedaż książek z kolekcji potrwa do 1 marca 2005 roku, a pierwszy egzemplarz 20-tomowej encyklopedii pojawił się na rynku 12 stycznia 2005 roku.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)