Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Propozycje KERM dostosowują prawo o publ. obrocie do prawa UE

0
Podziel się:

Z punktu widzenia prawa unijnego najważniejszy jest projekt rozporządzenia określający warunki, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych

Przyjęte przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów projekty rozporządzeń do prawa o publicznym obrocie zostały wymuszone przez nowelizację ustawy dostosowującą polskie przepisy do prawa UE - poinformował wiceprzewodniczący KPWiG.

'Nowelizacja ustawy prawo o publicznym obrocie, która weszła w życie na początku 2001 roku, wymusiła zmiany niektórych rozporządzeń, zarówno związanych z dostosowaniem polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej, jak i z usuwaniem niedoskonałości, zauważonych w trakcie obowiązywania ustawy przed nowelizacją' - powiedział PAP Aleksander Chłopecki, wiceprzewodniczący KPWiG ds. prawnych.

W miniony czwartek Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął i rekomendował Radzie Ministrów pięć projektów rozporządzeń do prawa o publicznym obrocie.

Z punktu widzenia prawa unijnego najważniejszy jest projekt rozporządzenia określający warunki, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.

'Chodzi o te rynki, które podlegają najbardziej restryktywnej i surowej ochronie przewidzianej przez dyrektywy Unii Europejskiej. Ogólnie wskazują one, że w każdym państwie Unii musi istnieć rynek urzędowy, to znaczy spełniający wszelkie kryteria ochronne z punktu widzenia interesów inwestorów' - powiedział Chłopecki.

Rynkiem urzędowym w Polsce zostanie segment rynku giełdowego, najlepszy pod względem kryteriów ochrony. Zmiana ta będzie miała jednak istotne znaczenie dopiero wtedy, kiedy Polska uzyska pełne członkostwo w UE.

'To rozporządzenie powoduje, że giełda będzie zmuszona przynajmniej jeden swój rynek - najprawdopodobniej podstawowy - dostosować do tych warunków. Wymogi te nie różnią się jednak w sposób istotny od warunków spełnianych obecnie przez rynek podstawowy' - dodał Chłopecki.

Kolejne rozporządzenia proponowane przez KERM: określające zakres informacji we wniosku o zezwolenie na nabywanie znacznego pakietu akcji oraz wzory wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej związane są głównie ze zmianami legislacyjnymi, które ujmują podmioty nabywające akcje nie jako pojedynczy podmiot, ale jako grupę kapitałową.

'To, co posiada podmiot dominujący, rozciąga się na podmioty zależne. Ta zmiana spowodowała m.in. konieczność wydania tych dwóch aktów wykonawczych' - powiedział Chłopecki.

Informacje podawane we wniosku mają umożliwić prawidłową ocenę źródła pochodzenia środków na planowany zakup, cel zakupu akcji lub kwitów depozytowych, uprawniających do określonej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i wpływ planowanego zakupu na interes państwa lub gospodarki narodowej.

Dwa następne projekty: w sprawie określenia wielkości środków własnych domu maklerskiego w zależności od rozmiarów działalności oraz środków własnych przeznaczonych na prowadzenie działalności maklerskiej przez bank również miały na celu dostosowanie polskiego prawa do prawa UE.

giełda
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)