Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rząd podtrzymuje zamiar wprowadzenia LOT-u na giełdę

0
Podziel się:

Rząd podtrzymuje zamiar wprowadzenia akcji Polskich Linii Lotniczych LOT SA na giełdę

- informuje opublikowany w środę pełny tekst Strategii Gospodarczego Rozwoju Polski.

W Strategii nie podano, kiedy miałoby dojść do giełdowego debiutu spółki, ani przewidywanej wielkości pakietu akcji przeznaczonych do upublicznienia.

Debiut LOT-u ma nastąpić dopiero po włączeniu spółki do jednego ze światowych sojuszy lotniczych i znalezieniu nowego branżowego inwestora, który odkupiłby akcje polskiego przewoźnika od zbankrutowanej Swissair Group posiadającej 25,1 proc. akcji LOT-u.

We wtorek minister gospodarki Wiesław Kaczmarek powiedział, że decyzja o włączeniu Polskich Linii Lotniczych LOT SA do jednego z sojuszy lotniczych ma zapaść przed końcem lutego.

Oficjalnie o chęci sprzedaży akcji polskich linii Szwajcarzy poinformowali Ministerstwo Skarbu Państwa w ubiegłym tygodniu.

Analitycy uważają, że Szwajcarzy nie pozbędą się swojego pakietu przed wejściem LOT-u do nowego sojuszu, co - ich zdaniem - podniesie cenę akcji polskiego przewoźnika.

Kaczmarek powiedział w poniedziałek, że na razie nikt nie jest zainteresowany zakupem akcji LOT-u. 'To nie jest czas na transakcje zakupu towarzystw lotniczych' - powiedział minister.

Zgodnie z umową prywatyzacyjną Szwajcarzy zanim sprzedadzą swój pakiet akcji LOT-u, muszą to wcześniej skonsultować z polskim rządem.

Pod koniec 2001 roku resort skarbu poinformował, że Lufthansa jest zainteresowana przyłączeniem Polskich Linii Lotniczych LOT do grupy Star Alliance.

Taką propozycję złożył ministrowi skarbu Wiesławowi Kaczmarkowi Jurgen Weber, prezes Deutche Lufthansa AG, linii lotniczych kierujących Star Alliance.

Z kolei, przed dwoma tygodniami zainteresowanie zacieśnieniem współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT i włączeniem ich do aliansu One World wyraziły linie Britsh Airways.

W listopadzie 1999 roku Szwajcarzy stali się inwestorem strategicznym PLL LOT. Objęcie 37,6 proc. akcji narodowego przewoźnika kosztowało ich prawie 184 mln USD.

Po podwyższeniu kapitału spółki, w listopadzie 2001 roku, w którym nie uczestniczyła bankrutująca Swissair Group, udział Skarbu Państwa wzrósł do 67,96 proc., a Swissair Group spadł do 25,1 proc. Pakiet akcji pracowniczych zmniejszył się do 6,94 proc.

PLL LOT SA zanotowały w 2001 roku stratę netto w wysokości 639,1 mln zł wobec 28,2 mln zł zysku netto w 2000 roku. Ze wstępnych wyników podanych we wtorek przez spółkę wynika, że w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży wyniosły 2 mld 423,5 mln zł, podczas gdy w 2000 roku było to 2 mld 434,2 mln zł.

Spółka w 2001 roku przewiozła ponad 3,2 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2000 roku, kiedy to z usług LOT skorzystało prawie 2,8 mln pasażerów.

giełda
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)