Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Impact’23

BLIK europejskim systemem płatności – od lokalnego sukcesu do międzynarodowej ekspansji

Podziel się:

System płatności mobilnych BLIK w ciągu ostatnich ośmiu lat zdobył uznanie Polaków ze względu na swoją szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. Od momentu uruchomienia systemu, użytkownicy zrealizowali blisko 2,8 miliardy transakcji, z czego ponad 1,2 mld w samym 2022 roku. Marka stale się rozwija i zwiększa swoją obecność na rynku, w niektórych segmentach przewyższając globalnych i dobrze znanych graczy rynkowych. Teraz, po zdobyciu popularności i ugruntowaniu swojej pozycji w Polsce, zaczyna zwiększać swoją obecność także w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Jest do tego dobrze przygotowana – ma unikalny know-how i sprawdzoną strategię biznesową.

BLIK europejskim systemem płatności – od lokalnego sukcesu do międzynarodowej ekspansji
(materiały partnera)

Mocna pozycja na polskim rynku

BLIK w bardzo szybkim tempie zrewolucjonizował polski rynek płatniczy. Stworzony przez konkurujące na co dzień ze sobą banki, system w niespełna osiem lat przekonał do siebie blisko 13 mln użytkowników, którzy aktywnie i regularnie korzystają z jego usług. Przełomowy pod tym względem był dla BLIKA ubiegły rok. Od stycznia do grudnia 2022 r. Polacy zrealizowali ponad 1,2 mld transakcji, z czego 371 mln zostało wykonane tylko w czwartym kwartale 2022 r. W tym czasie Polacy płacili za jego pomocą średnio 4 mln razy dziennie, a będąc bardziej precyzyjnym – co sekundę korzystały z niego aż 32 osoby.

BLIK cieszy się szczególną popularnością w e-commerce – obecnie blisko 60 proc. wszystkich transakcji w tym kanale realizowanych jest właśnie za jego pośrednictwem. W całym 2022 r. Polacy wykonali aż 714,2 mln transakcji online o wartości 89,2 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 522,5 mln, czyli o 37 proc. mniej. Ich wartość wyniosła wtedy 61,6 mld zł. Co ważne, użytkownicy mogą płacić BLIKIEM nie tylko w całym polskim e-commerce, ale także coraz większej liczbie globalnych platform.

Obecnie na polskim rynku dostępnych jest wiele rozwiązań, które umożliwiają klientom uregulowanie różnego rodzaju zobowiązań. Ostateczny wybór pomiędzy nimi w dużej mierze zależy od preferencji konsumentów i ich doświadczeń związanych z procesem płatności. W dzisiejszych czasach mobilność i natychmiastowość to kluczowe czynniki wpływające na preferencje klientów – transakcje za zakupy powinny być dla nich szybkie, intuicyjne i bezpieczne. Te wszystkie cechy gwarantuje swoim użytkownikom BLIK, dlatego jest tak chętnie przez nich wybierany zarówno w kanale online, jak i offline – mówi Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w BLIK.

Sukces motywacją do dalszego rozwoju w Polsce…

Marka ma ambicje i chce się rozwijać. W perspektywie najbliższych kwartałów planuje sukcesywnie promować swoje dotychczasowe i nowe usługi. Przede wszystkim skupi się na płatnościach zbliżeniowych, z których użytkownicy mogą korzystać również poza Polską oraz płatnościach odroczonych BLIK Płacę później.

Kluczem do sukcesu w branży usług płatniczych jest umiejętność dostosowania się do zmieniających się potrzeb rynku i dostarczania rozwiązań, których oczekują klienci. Rozliczenia w modelu "kup teraz, płać później", które stanowią jeden z najaktualniejszych trendów w świecie e-commerce, to korzyści zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Ci pierwsi zyskują wygodne i elastyczne opcje płatności, które pozwalają im kontrolować swoje wydatki i lepiej zarządzać swoim budżetem, ci drudzy z kolei mogą w ten sposób zwiększyć sprzedaż i wartość koszyka – mówi Witold Litaszewski, dyrektor departamentu consumer finance w BLIK.

… ale przede wszystkim za granicą

Dalszy rozwój BLIKA jest jednak nie tylko związany z wprowadzaniem nowych usług. Twórcy BLIKA nieustannie pracują także nad wyjściem poza granice Polski. Jednym z kluczowych kroków w tym kierunku była umowa zakupu słowackiego fintechu VIAMO. Po uzyskaniu zgody Narodowego Banku Słowacji zamiarem polskiej spółki jest wprowadzenie wspólnie z platformą płatniczą z Bratysławy usług BLIK na rynek słowacki. Firma pracuje także nad rozwiązaniem, które obejmie całą strefę euro. Będzie to uzupełnienie do obecnie funkcjonującego systemu BLIK w PLN.

Jednak to nie jedyny ślad BLIKA w Europie Środkowo-Wschodniej. Pod koniec ubiegłego roku do życia została powołana spółka BLIK Romania S.A., która będzie odpowiedzialna za upowszechnienie systemu płatności mobilnych BLIK w Rumunii. Organizacja zamierza stosować tam sprawdzoną w Polsce strategię rozwoju systemu płatności. Oznacza to, że będzie wspierać wszystkich uczestników ekosystemu płatności, doświadczeniem i sprawdzonymi praktykami biznesowymi. W ramach strategii biznesowej nowo powstałej spółki, planowane jest wprowadzenie płatności kodem BLIK we wszystkich kanałach sprzedaży. Po uzyskaniu zgody Banku Narodowego Rumunii (BNR) operator systemu w pierwszej fazie skoncentruje się na wdrożeniu rozwiązania w e-commerce.

Handel elektroniczny w Rumunii rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie i ma wciąż ogromną szansę na dalsze wzrosty. Co więcej, obywatele kraju są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne, które ułatwiają im zarządzanie płatnościami. Zgodnie z danymi Rumuńskiego Stowarzyszenia Banków około 46 proc. Rumunów, którzy korzystają z usług bankowych, realizuje płatności za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej – mówi Ryszard Drużyński, prezes zarządu BLIK Romania S.A. – Analizując zachowania tamtejszych konsumentów i mając na względzie trendy rynkowe, dostrzegamy duży potencjał do rozwoju BLIKA i zaproponowaniu użytkownikom bankowych aplikacji mobilnych – systemu, który pozwala szybko, wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie uregulować wszelkie należności – dodaje.

Materiał przygotowany przez BLIK.

Materiał sponsorowany przez Impact’23

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera