Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
Materiał sponsorowany przez Konfederacja Lewiatan

Czy powinniśmy bać się AI na rynku pracy?

Podziel się:

AI, cyfryzacji czy robotyzacji nie trzeba się bać. AI w dłuższej perspektywie przyniesie raczej szanse na wykorzystywanie pracowników w nowych obszarach kompetencyjnych, ale sama jeszcze długo nie będzie pełnoprawnym pracownikiem. Pozostanie raczej wsparciem narzędziowym, choć bardzo zaawansowanym. Obaw związanych z AI nie można lekceważyć, ale tu kluczowa wydaje się rola odpowiednio zmotywowanych i przygotowanych liderów – mówi Jacek Kowalski, członek Zarządu Orange Polska ds. Human Capital.

Czy powinniśmy bać się AI na rynku pracy?
(materiały partnera)

Według raportu World Economic Forum 2023 – Future of jobs adaptacja nowoczesnych technologii i poszerzanie dostępu cyfrowego pozostanie w najbliższych pięciu latach kluczowym czynnikiem w transformacji biznesowej. Wskazuje na to aż 85 proc. badanych. Z prac analityczno-badawczych prowadzonych w ramach realizowanego przez Konfederację Lewiatan projektu Better Skilled wynika przy tym, że wyższe zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe deklarują przedsiębiorstwa z dominującym zagranicznym kapitałem.

Z kolei badania przeprowadzone na zlecenie Microsoft przez Boston Consulting Group wskazują, że te polskie przedsiębiorstwa, które aktywnie biorą udział w procesie cyfryzacji, rosną o 26 proc. rocznie. Najczęściej są to największe firmy działające w branżach o dużej konkurencyjności, przede wszystkim w telekomunikacji, finansach i bankowości. Czy zatem wraz z postępującą cyfryzacją rynek pracy stanie się bardziej globalny?

- Obecnie rynek pracy jest wielowymiarowy, zarówno lokalny, jak i globalny. Trudno go postrzegać w kategoriach albo - albo – mówi Jacek Kowalski, członek Zarządu Orange Polska ds. Human Capital. – W Orange Polska w niektórych obszarach kompetencyjnych już funkcjonujemy globalnie. Ponad 5 proc. naszej kadry świadczy usługi dla całej Grupy Orange głównie w zakresie usług sieciowych. Ostatnio w Lublinie w Global Support for Performance Europe uruchomiliśmy nowe centrum rekrutacyjne świadczące usługi dla sześciu krajów europejskich Grupy Orange. Z drugiej strony w obszarze B2B prowadzimy pilotażowy projekt, opierając naszą rekrutację do call centers o pracę całkowicie zdalną. Rekrutujemy bardzo lokalnie, w małych miejscowościach, dając pracę tym, dla których praca w tym systemie jest świetnym rozwiązaniem. Zmniejszamy w ten sposób niechcianą rotację, ograniczamy koszty po obu stronach. To system, który wszystkim się opłaca. Jesteśmy więcej niż zadowoleni z pierwszych efektów tego rozwiązania – dodaje.

Jaką rolę na tym globalno – lokalnym rynku odgrywają technologie cyfrowe z najczęściej bodaj ostatnio wspominaną sztuczną inteligencją (AI) na czele? Czy wzorem największych graczy warto je wdrażać, czy jednak podchodzić do nich sceptycznie? I czy ich powszechna adaptacja nie oznacza znaczącej redukcji liczby miejsc pracy? Takie pytania i obawy są dziś dość powszechne.

Wspomniany już raport World Economic Forum 2023 – Future of jobs wskazuje, że pracodawcy przewidują, iż zawirowania na rynku pracy w najbliższych 5 latach dotkną 23 proc. pracowników. Najszybciej będą rozwijały się zawody związane z technologią i zrównoważonym rozwojem. Na szczycie tej listy znajdują się specjaliści ds. AI i uczenia maszynowego. Najważniejszymi umiejętnościami pozostają zaś analityczne myślenie i kreatywność. Na kolejnych miejscach znalazły się: odporność, elastyczność i zwinność, motywacja i samoświadomość oraz ciekawość i uczenie się przez całe życie. Najszybciej na znaczeniu zyskują zdolności poznawcze, kreatywne myślenie i znajomość technologii.

- Organizacje muszą intensywnie inwestować w budowanie swoich kompetencji, patrząc w przyszłość i tworząc przemyślane, długofalowe, systemowe rozwiązania. W Orange Polska w programie rozwijającym kompetencje cyfrowe wszystkich pracowników wzięło już udział 8 tys. osób, a więc zdecydowana większość. Budujemy także szkoły profesjonalne, które pozwalają na edukację w kierunku zaawansowanych, specjalistycznych kompetencji. – mówi Jacek Kowalski. – Ważne jest też uczenie się poprzez społeczności, które odgrywają coraz większą rolę, bo konsumują dwa wymiary. Jeden kompetencyjny, ukierunkowany na rozwój, a drugi – potrzeby bycia ze sobą, wymiany doświadczeń, uczenia się od siebie nawzajem w grupie ekspertów. Nowinką jest np. społeczność citizen developers. Teraz to już grupa 400 pracowników, z których większość w ogóle nie specjalizowała się w zakresie robotyzacji, ale opanowała tę umiejętność dzięki dostarczonym narzędziom i szkoleniom oraz wymianie doświadczeń. Obecnie samodzielnie tworzą nowatorskie rozwiązania w obszarach swoich odpowiedzialności. Efektem jest blisko 750 robotów, które już funkcjonują w naszej organizacji i znacząco ułatwiają codzienną pracę w powtarzalnych zadaniach – tłumaczy.

Ekspert podkreśla też, że AI, cyfryzacji czy robotyzacji nie trzeba się bać. Jego zdaniem AI w dłuższej perspektywie przyniesie raczej szanse na wykorzystywanie pracowników w nowych obszarach kompetencyjnych. A samo AI jeszcze długo nie będzie pełnoprawnym pracownikiem. Pozostanie raczej wsparciem narzędziowym, choć bardzo zaawansowanym. Oczywiście, obaw związanych z AI nie można też lekceważyć, ale tu kluczowa wydaje się rola odpowiednio zmotywowanych i przygotowanych liderów. Czyli znów – ważny jest człowiek.

- Zadanie liderów to m.in. budowanie świadomości w organizacjach i rozwiewanie lęków. Jeśli kompetencje przyszłości są dobrze zdefiniowane i zakomunikowane, to ludzie sami ustawiają się w kolejce, żeby je zdobyć. Nie dla firmy. Dla siebie. I wtedy żadna technologia im nie zagrozi – podsumowuje Jacek Kowalski.

Jacek Kowalski był prelegentem panelu "Rynek pracy przyszłości – jak będzie wyglądać?" podczas tegorocznej edycji konferencji Praca 4.0 "Zmieniający się świat – wyzwania i szanse dla rynku pracy".

Zagadnienia sztucznej inteligencji oraz rozwoju zawodowego w kontekście rosnącej roli AI znalazły się również wśród tematów Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie. Kolejna edycja EFNI odbędzie się od 16 do 18 października. Można już się rejestrować tutaj. Money.pl jest głównym partnerem medialnym wydarzenia. Zapraszamy!

Materiał sponsorowany przez Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl