Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Jakub Ceglarz
Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Dostępność plus. 23 miliardy by walczyć z wykluczeniem społecznym

4
Podziel się:

Średnio w co trzecim polskim domu jest jedna osoba niepełnosprawna. To oznacza, że firmy nie mogą sobie pozwolić na to by miejsca publiczne, sklepy, czy stacje paliw były nieodstępne dla osób, które mają trudności z poruszaniem się.

- Staramy się dostosowywać nasze stacje benzynowe tak, by odpowiadały potrzebom osób niepełnosprawnych – zapewnia Agata Górnicka z PKN ORLEN.
- Staramy się dostosowywać nasze stacje benzynowe tak, by odpowiadały potrzebom osób niepełnosprawnych – zapewnia Agata Górnicka z PKN ORLEN. (Materiały prasowe)

W Polsce żyje 4,7 mln osób z niepełnosprawnościami, co daje 12,2 proc. ludności w naszym kraju. Z kolei europejskie badania rozszerzają tę grupę nawet do 7,7 mln Polaków.

Nic więc dziwnego, że wiele instytucji i firm musi brać pod uwagę potrzeby niepełnosprawnych. Szczególne dotyczy to firm działających w skali ogólnopolskiej. Jedną z nich jest PKN ORLEN, sygnatariusz tzw. "paktu na rzecz dostępności".

To wynika z odpowiedzialności

- Nasze zaangażowanie w kwestie dostępności wynika z naszej filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu, ale również z szacunku do klienta - zapewnia Agata Górnicka, dyrektor ds. relacji z otoczeniem PKN ORLEN.

Jak podkreślała, jej firma zapewnia mobilność nie tylko w kontekście sprzedawanego na stacjach paliwa, ale również w tym szerszym ujęciu. To dlatego na większości naszych stacji są toalety do których dostęp mają niepełnosprawni, a wjazdu do budynków nie bronią schody.

Istotne są również odstępy między regałami w budynku, tak by osoba na wózku nie musiała się przeciskać między ustawionym na półkach towarem.

- Staramy się dostosowywać nasze stacje benzynowe tak, by odpowiadały potrzebom osób niepełnosprawnych – zapewnia Agata Górnicka z PKN ORLEN.

Za paliwo płać przy dystrybutorze

To co znacząco ułatwia wizytę na stacjach PKN ORLEN osobom mającym problemy z poruszaniem się, ale też rodzicom, którzy przyjeżdżają z małymi dziećmi, jest innowacyjny system płatności - ORLEN Pay.

Pozwala zapłacić za paliwo bez wchodzenia do budynku stacji – przy dystrybutorze. Fakturę za usługę otrzymamy automatycznie – na wskazany adres e-mail.

By to było możliwe, wystarczy na smartfonie zainstalować bezpłatną aplikację ORLEN Mobile.

O krok dalej poszli twórcy aplikacji ORLEN Drive. System ten dostępny jest testowo w Michałowicach, na trasie Łódź - Wrocław. Daje możliwość tankowania oraz zamówienia produktów gastronomicznych bez opuszczania pojazdu.

- Mamy jednak świadomość, że to dopiero początek pracy, jaką w kontekście dostępności trzeba wykonać – dodaje dyrektor ds. relacji z otoczeniem w PKN Orlen.

Czym jest Dostępność Plus?

Program powstał w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju na początku 2018 roku. Jego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach.

- Kluczowym pojęciem, wokół którego budowaliśmy program, jest samodzielność - wyjaśniał zasady działania programu minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. - Chodzi o to, by seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, ale też na przykład kobiety w ciąży i rodzice z małymi dziećmi nie musieli zmagać się z barierami w przestrzeni publicznej.

Mowa tu o najprostszych sytuacjach życiowych - od wizyty w urzędzie po wsiadanie do środków komunikacji miejskiej.

- Pamiętajmy, że program nie jest skierowany tylko do osób niepełnosprawnych. Ma on pomagać również osobom starszym, chorym czy dzieciom - podkreślała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Potwierdza to Agata Górnicka, dyrektor ds. relacji z otoczeniem w PKN Orlen. - Wychodzimy również naprzeciw potrzebom dzieci - stwierdziła. Jako przykład podała Fundację ORLEN Dar Serca, wspierającą m.in. rodzinne domy dziecka czy fundującą stypendia dla zdolnych dzieci i młodzieży.

Zaczyna się więc od dostosowania przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów dla obywateli, a kończy na rozwiązaniach dla wszystkich.

Program stawia na osiem filarów. Zmiany mają dotknąć architektury, transportu, edukacji, służby zdrowia, cyfryzacji, usług, konkurencyjności i koordynacji działań.

Wartość inwestycji przyczyniających się do realizacji programu wyniesie w perspektywie najbliższych sześciu lat aż 23 mld zł. Źródłami finansowania są fundusze europejskie, tzw. fundusze norweskie oraz publiczne środki krajowe.

Na razie – jak przyznają sami niepełnosprawni – jest jeszcze wiele do zrobienia.

- Chcąc być efektywnym biznesmenem, musiałem dostosować się do otoczenia, a nie otoczenie do mnie - przyznał Adrian Furman, założyciel i prezes Grupy AF, który na co dzień porusza się na wózku inwalidzkim. - W Polsce wciąż mamy ocean niedostępności i wyspy dostępności, której przykładem jest PKN ORLEN - stwierdził biznesmen.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
gość
5 lata temu
a co z chodnikami które budowane są pod kątem 5 do 10 stopni nachylenia i zimową porą normalny człowiek się ślizga i nikiedy przewraca.
Jarek
5 lata temu
Tylko PiS i nic więcej nie trzeba
K.
5 lata temu
jakoś przez 25 lat rządów PO PSL i SLD pies z kulawą nogą kalekami się nie interesował, a jak tylko PiS zaczął rządzić, zaraz wszyscy do PiSu: zrób, pomóż, ratuj, daj i tak ze wszystkim, np. ze smogiem, który za rządów PO i PSL, był dużo większy, tylko nie był rozdmuchiwany przez polskojęzyczne media, wrogie polskiemu rządowi
rew
5 lata temu
A co z dostępnością chodników zastawionych parkującymi autami?