Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Major
|
aktualizacja

Franczyza bije rekordy popularności. Możesz otworzyć sklep jak i bankową placówkę

Podziel się:

Własna firma pod parasolem sprawdzonej marki to może być dobry pomysł na biznes. Stosunkowo niewielki próg wejścia, znajomość marki wśród klientów oraz wsparcie przy prowadzeniu biznesu dają duże poczucie bezpieczeństwa. W gronie firm oferujących franczyzę znalazł się również PKO Bank Polski.

Dziś na polskim rynku istnieje ponad 1200 marek franczyzowych.
Dziś na polskim rynku istnieje ponad 1200 marek franczyzowych. (Pixabay.com)

A może tak rzucić wszystko i zostać… bankowcem? Perspektywa kusząca, głównie ze względu na zarobki, które – jak się powszechnie uważa – w tej branży są bardzo atrakcyjne. Z drugiej strony – żeby zaistnieć w tym biznesie trzeba mieć potężny kapitał na start – tak się przynajmniej wydaje.

Nie warto opierać się jednak na tym, co się „powszechnie uważa”, ani też na tym co „się wydaje”. Mity krążące wokół biznesu bankowego sprawiają, że niewielu z nas na poważnie interesuje tym sposobem na zarabianie. Tymczasem wystarczy zgłosić się do największego polskiego banku, który szuka właśnie przedsiębiorców, chcących otworzyć własną placówkę agencyjną. Agenci prowadzą mały bank w oparciu o franczyzę, dostając gotowy pomysł na biznes.

Franczyza rośnie w siłę

Franczyza polega na tym, że przedsiębiorca otrzymuje sprawdzony model biznesowy, know-how, wsparcie organizacyjne, marketingowe i inną pomoc. Dzięki temu ogranicza ryzyko niepowodzenia i może z większym prawdopodobieństwem określić, ile na biznesie zarobi. Obu stronom zależy na tym, by franczyzobiorca zarabiał jak najwięcej.

Dziś na polskim rynku istnieje ponad 1200 marek franczyzowych. W oparciu o licencję franczyzobiorcy działa ponad 75 tysięcy firm (dane PROFIT System i Franchizing.pl). Choć pracy etatowej nie brakuje, to wiele osób wybiera karierę we własnej firmie.

Na franczyzę decydują się również doświadczeni przedsiębiorcy, którzy chcą rozwinąć swoje biznesy, dodając do nich nową markę lub dostosowując obecną działalność do wymagań franczyzowych. Jedni i drudzy wybierają franczyzę ze względu na bezpieczeństwo sprawdzonych rozwiązań, efekt skali i wsparcie franczyzodawców.

Współpraca z największym bankiem w Polsce

Jednym z większych systemów franczyzowych w naszym kraju jest również - o czym niewielu z nas wie - sieć placówek agencyjnych PKO Banku Polskiego. Na rynku działa ponad 500 takich punktów. Ich celem jest przede wszystkim pozyskiwanie nowych klientów i budowanie trwałych relacji z dotychczasowymi - zgodnie ze standardami PKO BP.

Placówki agencyjne działają głównie w mniejszych miejscowościach, ale również w miastach, w których bank nie posiada własnych placówek lub jest ich tam za mało.

Co oferuje bank przedsiębiorcom, którzy zdecydują się na współpracę z nim?

Przede wszystkim – możliwość prowadzenia biznesu pod szyldem największego banku w Polsce, szczególnie rozpoznawalnego w całej Polsce również ze względu na 100-letnią historię działalności.

Franczyzobiorca może liczyć na wyposażenie placówki w podstawowe elementy oznakowania wewnętrznego i zewnętrznego. Otrzymuje też dostęp do nowoczesnych aplikacji, umożliwiających profesjonalną obsługę klientów. Bank przeprowadza systematyczne szkolenia produktowe i sprzedażowe, a jeśli biznes się powiedzie, na co są duże szanse – można otworzyć kolejne takie placówki, rozwijając swoją lokalną sieć bankową.

Agenci, którzy podpiszą umowę z bankiem mogą też liczyć na programy motywacyjne, bezpośrednie i codzienne wsparcie dedykowanego managera.

Kto może zostać bankowym agentem?

Może nim zostać osoba zdecydowana na prowadzenie biznesu w branży finansowo-ubezpieczeniowej, z umiejętnościami sprzedażowymi oraz menadżerskimi, i która jest przedsiębiorcza - nastawiona na osiąganie sukcesów.

Tajemnica bankowa?

Każdy Agent przed otrzymaniem dostępów do aplikacji i danych klientów, każdorazowo przechodzi liczne szkolenia m.in. z bezpieczeństwa informacji, RODO. Taka osoba podpisując umowę agencyjną zobowiązuje się do nienaruszania tajemnicy bankowej i ochrony danych klientów – to kluczowe i należy tego bezwzględnie przestrzegać, co bank regularnie kontroluje i monitoruje.

Jak zostać agentem PKO BP

Najpierw trzeba wypełnić formularz zgłoszeniowy, dostępny na stronie https://www.pkobp.pl/lpk/otworz-agencje-pko-banku-polskiego/.

Następnie pracownicy banku przeprowadzają rozmowę z kandydatem, oceniając jego kompetencje, jak również proponowaną lokalizację placówki.

Kolejnym krokiem jest złożenie przez kandydata na agenta niezbędnych dokumentów, ustalenie trybu i warunków współpracy oraz – podpisanie umowy agencyjnej. Teraz wystarczy już dostosować lokal i można zaczynać obsługę klientów – i zarabianie pieniędzy.

Ile trzeba mieć na start? Jak ocenia sam Bank – koszty uruchomienia placówki agencyjnej kształtują się między 30 a 50 tysięcy złotych.

Na te koszty składają się wydatki na zakup sprzętu komputerowego, sejfu, mebli, utworzenia odpowiednio zabezpieczonego stanowiska kasowego. Do tego trzeba doliczyć koszty adaptacji posiadanego lub wynajmowanego lokalu.

Koszty bieżące prowadzenia agencji to zatrudnienie pracownika, koszty lokalowe i dzierżawy terminala POS.

Zarabiać będziemy na sprzedaży produktów banku, czyli głównie pożyczek dla osób fizycznych, ubezpieczeń, rachunków bankowych, kart kredytowych czy kredytów hipotecznych.

Zyski zależą więc od skuteczności sprzedaży i lokalizacji placówki. Trzeba jednak pamiętać, że już w trakcie postępowania przygotowawczego do podpisania umowy eksperci z banku oceniają potencjał konkretnego miejsca i lokalu – na tym etapie można więc zweryfikować, czy biznes bankowy w tym miejscu to dobry pomysł.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.