Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
aktualizacja
Materiał powstał we współpracy z Coca-Cola HBC Polska.

Liderzy i liderki. Mądry i zrównoważony biznes nie patrzy na płeć

Podziel się:

Edukacja, samodoskonalenie, elastyczność i kultura pracy – to prosty sposób na zwiększenie udziału kobiet w biznesie. Kluczowe jest jednak sprawiedliwe podejście do pracownika. Na szczęście w coraz większej liczbie firm ważne jest doświadczenie i kompetencje, a nie płeć.

Liderzy i liderki. Mądry i zrównoważony biznes nie patrzy na płeć
(materiały partnera)

Dzień Kobiet to dobry czas, by zastanowić się nad sytuacją pań w biznesie. Bo choć coraz więcej kobiet zajmuje stanowiska kierownicze czy wybiera kierunki zdominowane do tej pory przez mężczyzn, to w kwestii równouprawnienia, włączania i walki ze stereotypami wciąż jest sporo do zrobienia.

Czy biznes jest przestrzenią przyjazną kobietom i jak zapowiada się przyszłość pań – w tym kontekście rozmawiamy z kadrą zarządzającą w Coca-Cola HBC Polska.

Maciej Sierpień: W niektórych dziedzinach biznesu kobiet na wysokich stanowiskach jest wciąż mniej niż mężczyzn (CEO, CFO, sprzedaż czy IT), mimo że ich udział z roku na rok rośnie. Dlaczego tak się dzieje? I co musi się wydarzyć, by obecna rzeczywistość uległa znaczącej poprawie?

Elena Diculoiu, Chief Financial Officer: Nieustanne samodoskonalenie i edukacja z pewnością odgrywają dużą rolę na ścieżce kariery, ale istotna jest też kultura pracy. Kiedy 20 lat temu dołączyłam do Coca-Cola HBC, pełniłam wiele funkcji: od analityczki, przez menedżerkę średniego i wyższego szczebla, aż do obecnego stanowiska dyrektorki finansowej. W tym czasie przenosiłam się z rodziną do różnych krajów, ucząc się i zdobywając cenne doświadczenia, co pozwoliło mi rozwinąć się prywatnie i zawodowo. Kiedy firmy oferują takie możliwości to wzmacniają zarówno kobiety, jak i mężczyzn, i tak właśnie powinniśmy postrzegać inkluzywność: jako dostęp do tych samych szans, niezależnie od płci. Dobrym wyznacznikiem zmieniających się czasów jest to, że kobiety mają coraz większe oczekiwania wobec pracy i nie boją się o nich mówić.

Maksymilian Szeliga, Digital & Technology Platform Director: Faktycznie, niektóre branże czy gałęzie biznesu są wciąż zdominowane przez mężczyzn – niemniej cieszy fakt, że rośnie liczba kobiecych talentów. Dla przykładu w Coca-Cola HBC Polska mamy wiele specjalistek, które chcą się rozwijać w obszarze cyfrowym i technologicznym. Przyszłość również wygląda optymistycznie – z raportu "Kobiety na politechnikach" wynika, że liczba kobiet studiujących na kierunkach informatycznych wzrosła w latach 2016-2021 aż o 38 proc. Mój zespół współpracuje właściwie ze wszystkimi działami w firmie (m.in. finansami, sprzedażą, zarządzaniem czy HR), dzięki czemu na co dzień obserwuję, jak kompetencje, w tym te cyfrowe, nie mają nic wspólnego z płcią. Tworząc zespoły, skupiamy się wyłącznie na umiejętnościach i zapewnieniu wszystkim równych szans.

Szacuje się, że w Europie firmy zarządzane przez kobiety stanowią zaledwie 7 proc. (Gender Diversity Index, Kantar Public), a Polska plasuje się na ostatnim miejscu pod względem Gender Diversity Index. Jak to wygląda w Coca-Cola HBC?

Estere Ake, Legal Director: W kadrze zarządzającej Coca-Cola HBC Polska i kraje bałtyckie jest niemal 70 proc. kobiet, a w całym systemie Coca-Cola w Polsce panie zajmują aż 44 proc. stanowisk kierowniczych, z czego z pewnością możemy być dumni. Ta statystyka nie jest jednak przypadkowa – nasza firma w swojej polityce przykłada dużą wagę do wspierania rozwoju kobiecych talentów. Możliwość dołączenia do takiego zespołu zarządzającego była dla mnie personalnie dużym przywilejem. Mogę z bliska obserwować, jak w praktyce wygląda budowanie kultury, gdzie nie ma już "kobiet-liderek", a po prostu liderzy i liderki, jak powiedziała Sheryl Sandberg. Musimy przyjąć w biznesie zasadę równości, która jest prawdziwą siłą napędową efektywnych zespołów i zrównoważonych firm

Michał Proszewski, Coffee Business Director: Praca w tak wspaniałym i różnorodnym zespole to nie tylko przyjemność, ale także korzyść dla biznesu. Dzięki otwartemu podejściu i odrzuceniu stereotypów mamy w naszym zarządzie silne osobowości o bogatym doświadczeniu i rozmaitych kompetencjach, co sprawia, że wzajemnie się uzupełniamy. Tak też budujemy nasze działy. Właściwie każdy nasz zespół składa się z podobnej liczby managerów i managerek. Cieszę się, że w Coca-Cola HBC mamy tak silną reprezentację kobiet, także na dyrektorskich i kierowniczych stanowiskach.

Co biznes może zaoferować kobietom? I – co ważniejsze – co kobiety mogą zaoferować biznesowi?

Ksenija Todic, Supply Chain Director: Na każdym etapie naszej ścieżki zawodowej, ale szczególnie na jej początku, mentorzy i mentorki odgrywają znaczącą rolę, kształtując nasze aspiracje i rozwój zawodowy. Nierzadko w wyniku obserwacji decydujemy się na wybór podobnej drogi kariery do tej, którą obrali nasi przełożeni. Dlatego tak ważne jest, aby zespół kierowniczy tworzył środowisko, w którym w równym stopniu obecni i aktywni są przedstawiciele obydwu płci. Właśnie w taki sposób dbamy o równość i różnorodność w miejscu pracy. Wierzę, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety szukają tego samego – możliwości rozwoju oraz dostrzeżenia i uznania ich wpływu na wzrost i sukces firmy.

Jako biznes powinniśmy wsłuchiwać się w głosy młodych liderek, aby lepiej rozumieć, czego potrzebują w danym momencie swojego życia. Musimy wspierać kobiety, by mogły stawiać odważne kroki, rozwijać się w odpowiednim dla siebie tempie i czuć wsparcie firmy na kolejnych szczeblach ich kariery w organizacji.

Czy kariera w biznesie jest trudniejsza dla kobiet? Jak przezwyciężać te bariery?

Natasa Josic, Marketing Director: Dla kobiet, które łączą biznes z życiem rodzinnym, ważne jest odpowiednie wsparcie, zarówno ze strony partnera czy innych bliskich, jak i ze strony organizacji. W przeciwnym razie zachowanie równowagi między tymi obszarami jest dużo trudniejsze. Istotne są również mentalność i kultura, w której zostaliśmy wychowani. Bardzo często pierwszą barierą do pokonania są nasze własne przekonania, że możemy lub czegoś nie możemy zrobić. Kiedy to sobie uświadomimy i zaczniemy nad tym pracować, dużo spraw staje się prostszych.

Podobnie wygląda temat poświęceń. Kiedy wiesz, że sam lub sama odpowiadasz za swoje życie, inaczej postrzegasz wyzwania. Wierzę, że to są właśnie nasze wybory, a nie poświęcenia i każda decyzja, którą podejmujemy jest właściwa, jeśli jest w zgodzie z nami. Praca w domu jako mama, praca w korporacji, łączenie obu tych opcji czy każda inna ścieżka są moim zdaniem równie istotne, równie wymagające i mogą być tak samo satysfakcjonujące, jeśli tylko odpowiadają potrzebom danej osoby.

Wciąż dużo się mówi o solidarności kobiet, a raczej o jej niezbyt dobrej kondycji. Jak wspierać panie w karierze? I jaką rolę mogą w tym wsparciu odegrać inne kobiety, szczególnie te, które na przekór przeciwnościom szczyt osiągnęły?

Katarzyna Borucka, Corporate Affairs & Sustainability Director: Te kobiety, które przebiły już szklane sufity, a tym samym nabrały pewności siebie, powinny dzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą z koleżankami, które dopiero zaczynają swoją karierę. Świetną platformą do wymiany doświadczeń są programy mentoringowe dla kobiet, takie jak np. LeadersIn, w którym uczestniczą mentees z Coca-Cola HBC. Sama mam też przyjemność być mentorką w tym programie (i nie tylko tym) i dzięki temu mogę przekazać swoje doświadczenie innym kobietom, starając się je wzmocnić, dodać odwagi i zainspirować do tego, by sięgały po to, o czym marzą. A przede wszystkim, by podejmowały próby, bo czasem na starcie mają zbyt wiele obaw, do których z perspektywy mojego doświadczenia zawodowego nie mają podstaw. I to jest chyba najlepszy sposób, by się wspierać.

Katarzyna Bajek-Bartold, People and Culture Director: Podobne programy prowadzimy także wewnątrz organizacji, np. Women in Leadership, który został stworzony przez Grupę Coca-Cola HBC w celu rozwijania kompetencji menedżerskich u kobiet przejawiających potencjał do szybkiego awansu na topowe stanowiska liderskie. Każda uczestniczka otrzymuje wsparcie mentoringowe od konkretnej osoby z Grupy. Równie istotnym aspektem wspierania solidarności wśród kobiet jest umożliwienie im wspólnych, znaczących dla biznesu działań. Taki jest nasz lokalny projekt "Power of Female", którego celem jest wypracowywanie rozwiązań odpowiadających na potrzeby kobiet w całej organizacji.

Materiał powstał we współpracy z Coca-Cola HBC Polska.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl