Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CRM w Polsce poniżej oczekiwań

0
Podziel się:

Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR, polski rynek CRM rozwija się powoli, a jego perspektywy wzrostu są słabe. Dzieje się tak mimo nadziei wiązanych w ostatnich latach z tym sektorem przez dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Używane w Polsce pakiety CRM to zazwyczaj proste, mało rozbudowane rozwiązania.

Według raportu 'Rynek ERP i CRM w Polsce 2005-2006' przygotowanego przez PMR, 12% polskich firm zatrudniających 50 lub więcej osób korzysta z oprogramowania wspomagającego kontakty z klientami (tzw. CRM). Choć owe 12% to około 2 100 przedsiębiorstw, polski rynek CRM trudno uznać za duży. Zaledwie ok. 500 firm dysponuje pakietami CRM o zaawansowanej funkcjonalności - pozostałe przedsiębiorstwa korzystają z prostych rozwiązań.

W polskich warunkach CRM to często aplikacja utworzona przez firmę samodzielnie, czasem kupione w sklepie oprogramowanie pudełkowe, a tylko w nielicznych przypadkach rozbudowany system zamówiony u zewnętrznego dostawcy. Niski stopień zaawansowania stosowanych rozwiązań jest pochodną wymagań polskich firm w zakresie CRM, które zwykle nie są wygórowane: większości firm wystarcza historia kontaktów z klientami i podstawowy zestaw analiz. Dlatego też preferują zakup jak najtańszych rozwiązań.

Rocznie dokonuje się w Polsce (wśród badanych przez PMR przedsiębiorstw) kilkuset wdrożeń CRM, w większości bardzo małych, zarówno w sensie funkcjonalności, jak i liczby użytkowników. Większość systemów CRM działających w Polsce ma nie więcej, niż 10-15 użytkowników. Równie rzadko firmy zamawiają u dostawców rozbudowę posiadanych już aplikacji CRM.

Próbka raportu do pobrania w dziale Raporty:
http://www.e-biznes.pl/raporty

wiadomości
gospodarka
e-biznes
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)