Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Nowa rewolucja przemysłowa: Jak ochrona klimatu wpłynie na gospodarki i przyzwyczajenia klientów - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022

Podziel się:

Zeroemisyjność, dekarbonizacja i redukcja śladu węglowego - te terminy powodują niepokój i niezrozumienie u wielu odbiorców mediów. Szczególne obawy, budzi wzrost kosztów, przemiany gospodarki i biznesu sięgną wielu sfer życia. W jaki sposób odbiją się na naszym codziennym życiu? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy dyskusji o Nowej Rewolucji Przemysłowej, podczas trwającego Kongresu Klimatycznego TOGETAIR.

Nowa rewolucja przemysłowa: Jak ochrona klimatu wpłynie na gospodarki i przyzwyczajenia klientów - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2022
(materiały partnera)

Udział w debacie wzięli:

-         Zygmunt Berdychowski, Przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomiczne

-         Piotr Górnik, Dyrektor ds. energetyki cieplnej Fortum

-         Karolina Tarnawska, Dyrektor ds. Zakupów Grupa Żywiec

-         Mariusz Wawer, Przewodniczący Komitetu Zrównoważonego Rozwoju w Amcham, Dyrektor ds. Relacji Rządowych w 3M, Amcham

-         Zofia Piwowarek, Head of Climate Positive Programme; Focal Point, UN Global Compact Network Polnad

-         MODERATOR: Dominika Tarczyńska, POLSAT NEWS

PERSPEKTYWY POLITYKI KLIMATYCZNEJ

Panel rozpoczęło wystąpienie Zygmunta Berdychowskiego, Przewodniczącego Rady Programowej Forum Ekonomicznego. Stwierdził, że sytuacja w Rosji i w Chinach zmieniła postrzeganie dotychczasowych celów polityki klimatycznej.

-         Czy postawa Chin przyszłości nie będzie postawą podobną do tej, którą dzisiaj realizują Rosjanie, nie wiem, ale niezależnie od tego musimy się przed tym zabezpieczać. Nie możemy zakładać, tak jak do tej pory, że możemy w nieskończonej ilości metale ziem rzadkich do produkcji np. śmigieł, paneli fotowoltaicznych pozyskiwać z Chin-

Zagrożenia geopolityczne i problemy surowcowe, każą postawić sobie pytanie, jak szybko odejść do zeroemisyjnej gospodarki. Następnie Piotr Górnik, Dyrektor ds. energetyki cieplnej Fortum udzielił odpowiedzi na pytanie, czy da się zmienić uzależnienie ciepłownictwa od węgla:

-         W naszych miastach żyjemy w atmosferze nie najzdrowszej. Smog, z którym się spotykamy. Ilość nieszczęść de facto, nie tych wojennych, tylko takich o których nieczęsto się mówi, czyli 50 tysięcy ludzi, które umiera z uwagi na smog miastach, który w znacznej części spowodowany jest stosowaniem węgla, nie mówiąc o innych elementach, jak nielegalne spalanie odpadów. To się dzieje, więc przed ciepłownictwem jest droga odejścia od węgla, droga transformacji.(...) Skuteczna transformacja będzie oparta na zasobach lokalnych. Drugim kierunkiem i o tym też wielokrotnie mówiłem, najczystszą energią, jest ta zaoszczędzona. Poprawa efektywności, poszukiwanie sposobów ograniczania zużycia, typu ocieplanie budynków. -

Wskazał również na konieczność większego uświadomienia klientów w tym zakresie. Z jego zdaniem zgodziła się Karolina Tarnawska, Dyrektor ds. Zakupów Grupy Żywiec:

-         Myślę, że w ramach odpowiedzialności społecznej naszą rolą jest zdecydowanie edukować klienta, w naszym wypadku, konsumenta. Jest coraz lepiej, ale skłamałabym gdybym powiedziała, że konsument zdecydowanie rozumie, co i jak powinniśmy zrobić, żeby dbać o klimat i eliminować emisyjność CO2. W naszym przypadku warto powiedzieć to, że zmiany, które planuje i wprowadza Grupa Żywiec są wynikiem potrzeb konsumenta.(...) W naszym przypadku jest to szeroko rozumiany temat, dotyczy rolnictwa, opakowań, produkcji tych opakowań, lodówek które chłodzą nasze napoje. Informacje, które otrzymujemy od naszych klientów wskazują, że nasza agenda nie jest zawsze agendą naszego konsumenta. - 

Za jedno z wyzwań dla dużych firm uznała konieczność przekonania konsumentów do kosztów, które będzie musiał ponieść. I prowadzić działanie na rzecz odpowiedzialnego rolnictwa. Odpowiedział jej Zbigniew Berdychowski, wspominając, że Komisja Europejska skierowała do ETS wniosek przeciwko Polsce, że nie wywiązujemy się z założeń, które zaakceptowaliśmy wchodząc do UE w sprawie zarządzania gospodarką wodno-ściekową. Wspomniał, że zrobiliśmy tylko 43% obiecanych reform. Jego zdaniem, mamy zbyt dużo celów wymagających dużych nakładów. Równoległe wdrażanie ich wszystkich jest w jego ocenie nierealne.

TO BE GREEN, OR NOT TO BE

Następnie głos zabrał Mariusz Wawer, Przewodniczący Komitetu Zrównoważonego Rozwoju w Amcham, Dyrektor ds. Relacji Rządowych w 3M, Amcham:

-         Zielona transformacja to jest być albo nie być dla firm. Stajemy w ważnym momencie naszej historii, to jest kolejna rewolucja przemysłowa. Patrzymy, że firmy, chociażby amerykańscy inwestorzy coraz ambitniej i coraz bardziej kompleksowo podchodzą do zmian. To już nie jest greenwashing, to nie jest metka jesteśmy zieloni, ale bardzo konkretne zmiany strategii działania firm od początku tworzenia produktu, poprzez produkcję, cały supply chain aż do sprzedaży. -

W jego ocenie, firmy które nie zaczną się teraz zmieniać w zielonym kierunku, za parę lat znikną. Podkreślił, że Amcham jako instytucja łącząca kilkaset firm i inwestorów amerykańskich, dąży do dekarbonizacji i efektywności energetycznej. Karolina Tarnawska zgodziła się, że nie ma odwrotu od zielonej transformacji, ale wciąż pozostaje kwestia tempa tych zmian. Jak dodała, jesteśmy w fazie ograniczania wydatków przez klienta, więc pytanie jak to wpłynie na transformację. Zbigniew Berdychowski odpowiedział, że chciałby, żeby Amerykanie i Europejczycy przestali być obłudni. Ludzie Zachodu ekscytują się np. bateriami z litu, ale nie interesują się degradacją środowiska w Kongo. Mariusz Wawer nie zgodził się z nim stwierdzając, że coraz więcej firm się tym przejmuje. Następnie głos zabrała Zofia Piwowarek, UN Global Compact Network Poland, odnośnie świadomości w mniejszych firmach:

-         My żyjemy w bańce wielkich miast, jak pozostawimy tą naszą bańkę, wyjedziemy do mniejszych miast, jak pojedziemy na południe czy wschód Polski i porozmawiamy z biznesami, które nie zdają sobie z tego sprawy, że będą miały obowiązek raportowania finansowego(...) Nie wiedzą, jakie kary będą ponosić, traktują to dalej jako greenwashing. (...) Uważam, że green is new black. Kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, raportowaniem ISG będą i to będą potęgowane. - 

W dalszym ciągu dyskusji, Zbigniew Berdychowski przewidywał odwrót od globalizacji. Rozmówcy zgodzili się, że nieuchronnie wzrosną koszty. Zofia Piwowarek wskazała, że to biznes i zwykli obywatele najszybciej reagują na kryzysy, powołując się na pomocową mobilizację Polaków po wybuchu wojny na Ukrainie.

 -         Czy mamy wypchnąć produkcję żywności poza Europę? Jeżeli powiemy rolnikom, że mają produkować mniej, to będziemy mieli mniej pszenicy.

Mariusz Wawer:

-      Innowacje i technologie zwiększają efektywność.

MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022

Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online.

Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można bezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europe-Bubble.

W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.

Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.

Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska. TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/

Dowiedz się więcej:

OBSERWUJ TOGETAIR na:

YouTube TOGETAIR

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022

PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl Polska, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Craetive Harder Group

Biuro Prasowe

Szczyt Klimatyczny TOGETAIR

Polski Multimedialny Raport Klimatyczny

Renata Turowicz

Dyrektor ds. PR i Komunikacji

+48 604 405 302

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.