Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

PKP Intercity. Przewoźnik inwestuje z myślą o pasażerach

1
Podziel się:

Ponad 7 mld zł spółka PKP Intercity S.A. przeznaczy na modernizację i zakup nowego taboru. Program inwestycyjny przewoźnika ma zakończyć się najpóźniej w 2023 roku, czyli w momencie, gdy pasażerowie będą korzystać z 40 nowych dworców systemowych, 200 kolejnych zostanie wyremontowanych, a realizacja planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wejdzie w decydującą fazę.

PKP Intercity w ramach strategii "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" zakupią 185 nowych wagonów, a zmodernizują około 700 już posiadanych. (Fot: PKP Intercity)
PKP Intercity w ramach strategii "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" zakupią 185 nowych wagonów, a zmodernizują około 700 już posiadanych. (Fot: PKP Intercity) (Materiały prasowe, PKP Intercity)

Tabor kolejowy w Polsce potrzebuje odświeżenia. Spora część lokomotyw i wagonów u polskich przewoźników przekroczyła trzydziestkę lub za chwilę ją przekroczy. PKP Intercity S.A. zamierza więc zainwestować w swój tabor 7 mld zł. To konieczne, tym bardziej że spółki Grupy PKP przygotowują się do realizacji planów związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Mamy już zakontraktowane blisko 4,3 mld zł w umowach z firmami, które realizują dla nas projekty w ramach strategii taborowej, m.in. z firmą H. Cegielski - FPS – ponad 1 mld zł, z Pesą – również ponad 1 mld zł, a także z firmami Newag i Stadler – podaje w rozmowie z money.pl Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity S.A.

Wymiana lokomotyw i wagonów nastąpi do końca 2023 roku m.in. dzięki pozyskanym funduszom unijnym, środkom z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe pociągi na najdłuższych trasach

PKP Intercity w ramach strategii "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" zakupi 118 lokomotyw elektrycznych, a zmodernizuje około 200 kolejnych. Nabędzie 185 nowych wagonów i 700 zmodernizuje. Park maszynowy wzbogaci się także o 12 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jak czytamy na stronie przewoźnika, nowy tabor pojedzie m.in. na najdłuższych trasach m.in.: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław – Zielona Góra – Poznań – Gdynia, Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski, Wrocław – Częstochowa – Kielce, Warszawa – Poznań – Berlin oraz Warszawa – Katowice – Praga.

Do tego PKP Intercity zmodernizują 16 stacji techniczno-postojowych na terenie całego kraju. Przewoźnik zapewnia, że do 2023 roku 80 proc. uruchamianych przez niego połączeń będzie obsługiwane nowym lub zmodernizowanym taborem.

Plan: 70 mln pasażerów

– Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom kolej odzyskuje należne sobie miejsce i staje się motorem napędowym gospodarki. Rosnące zainteresowanie podróżami koleją pokazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, które wprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W minionym roku z PKP Intercity podróżowało blisko 49 mln pasażerów. Rok do roku zwiększa się liczba chętnych wybierających kolej. W ciągu 4 lat ten wzrost stał się mocno zauważalny i wyniósł 57 proc. Docelowo PKP Intercity ma przewozić 70 mln pasażerów rocznie.

Wpływ na zwiększone zainteresowanie ma m.in. coraz większa dostępność kolei, bezpośrednie połączenia, szybkość oraz komfort podróżowania.

Tabor PKP Intercity powiększył się już o 204 nowoczesne wagony spośród 400, na które podpisano umowy modernizacyjne. Już dziś pasażerowie na trasach m.in. Szczecin – Olsztyn, Wrocław – Olsztyn, Lublin/Kraków – Wrocław, Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski mogą korzystać z nowoczesnej floty taborowej.

Szybko, cicho, z miejscem zabaw dla dzieci

Pasażerowie w nowych i zmodernizowanych wagonach do dyspozycji mają wygodne fotele, klimatyzację – niezbędną podczas upalnego lata, dostęp do bezprzewodowego internetu, elektryczne gniazdka, a także dobrze wyciszone wnętrza.

Oprócz tego w pociągach obsługiwanych przez składy Pendolino, Pesa Dart i Stadler Flirt wprowadzono specjalną usługę – graficzną rezerwację miejsc. Oznacza to, że pasażer kupując bilet, ma do dyspozycji graficzną wizulizację składu i może wybrać konkretne miejsce w danym członie pociągu, na które się zdecydował.

Nowe i zmodernizowane wagony są dostosowane dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Oprócz tego w wielu z nich istnieje możliwość przewozu rowerów. Wkrótce zaś pojawią się kolejne nowoczesne pojazdy z wydzielonymi miejscami dla rodziców podróżujących z dziećmi.

– Realizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. To właśnie na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się, jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Znajdujemy się na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – dodaje prezes zarządu PKP Intercity, Marek Chraniuk.

Nowy i zmodernizowany tabor, jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury, kursował będzie nie tylko w Polsce, ale także w Europie, na trasach obsługiwanych przez polskiego przewoźnika.

Agnieszka Pruszkowska-Jarosz

Artykuł powstał we współpracy z PKP S.A.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
...
4 lata temu
a kiedy linia kolejowa Kłodzko -Lądek - Stronie? Ile lat prezesi spółek PKP nie będą mogli dogadać się o przekazaniu gruntu i inwentaryzacji? Morawiecki, tu nie o pieniądze chodzi, ale o marazm w PKP i nieumiejętność rozmów z setkami prezesów od bąkania w stołek i ich tysiącami zastępców. TU KASA GINIE!