Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r.

15
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek, że audytor zakończył badanie sprawozdania finansowego spółki za 2023 r. Prezes zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce przekazał, że jest zaskoczony poziomem straty, która wynosi 937 mln zł netto.

PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r.
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi (PKP PLK, PKP PLK)

"Spółka wykazała stratę netto w wysokości 937 mln zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to osiągnięto zysk netto w wysokości 173 mln zł" - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe podały, że głównym powodem pogorszenia wyniku była konieczność uwzględnienia kosztów związanych z roszczeniami inwestycyjnymi. Wynoszą obecnie, jak podano, ponad 7 mld zł.

Mowa m.in. o żądaniach waloryzacji podpisanych umów na inwestycje. Spółka podała, że w 2023 r. musiała rozpoznać koszty w wysokości około 1 mld zł, głównie z tytułu roszczeń zgłoszonych przez wykonawców w 2022 roku i wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fala zwolnień w Polsce. Dominują te branże. "Pęka bańka"

"Zaskakujący" poziom straty PKP PLK

"Te koszty nie były dotąd uwzględniane w wynikach finansowych w latach poprzednich" - zaznaczyła spółka w komunikacie.

- Jestem zaskoczony poziomem straty w 2023 roku. Ujawniona wartość roszczeń wykonawców robót inwestycyjnych i ryzyko ich zapłaty spowodowały najgorszy wynik Spółki od 2005 r. Skarb Państwa oczekuje od PKP Polskich Linii Kolejowych SA wyniku finansowego w okolicach zera, a w poprzednim roku została wypracowana ogromna strata - stwierdził cytowany w komunikacie Piotr Wyborski, nowy prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jedną z największych inwestycji spółki jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Jak pisał money.pl, wykonawca już kilka lat temu przekazał, że ze względu m.in. na wzrost cen stali i betonu nie jest w stanie dokończyć prac za zakontraktowaną kwotę.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(15)
Gauleiter Tus...
4 tyg. temu
Zniszczyć wszystko co Polskie POnieważ polskość to nienormalność.
Arkadiusz
miesiąc temu
Przyszła nowa władza koalicja obywatelska z Tuskiem i standardowo wszystkie firmy nie rentowne na sprzedaż niemcom
Góral
miesiąc temu
Nie ma tego złego co by pisowcom nie wyszło.
Ona
miesiąc temu
Ostatnia propozycja Prezesa to żenujące 300zl podwyżki wynagrodzeń gdy minimalna za ten rok wzrasta o 700zl... Będzie coraz gorzej na PKP PLK. S.A. ludzie mają coraz większe wydatki a zarobki są min 12% poniżej rynku bo od stycznia 2024 do tej pory kolejarze dalej nie dostali podwyżek... współczuję kolejarzom
Janek
miesiąc temu
Powiedzcie jak to jest jak rządził ten zły PiS to bezrobocie w dół firmy miliardowe zyski budżet do góry miliardy dla ludzi podatki w dół, przyszedł rudy zbawca na koniu i zwolnienia krach zamykanie firm budżet w dół o co kaman i nie mówcie że PiS miał szczęście bo 8 lat miał być krach i nic nie było