Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Praktyczne zastosowanie Big Data i analizy danych w biznesie

0
Podziel się:

Żyjemy w dobie społeczeństwa informacyjnego, dla którego dane mają niebagatelną wartość. Jednak informacja sama w sobie jest cenna dla człowieka od wieków. Dzięki wiedzy, jaką masz, możesz podejmować trafniejsze decyzje, także jeśli chodzi o sferę działalności biznesowej. Informacje trzeba w odpowiednim trybie przetwarzać i analizować, by były one źródłem odpowiedzi na wiele nurtujących pytań. Takie funkcje informacja może spełniać dzięki Big Data i podejmowaniu analizy danych na wiele różnych sposobów. Jakich?

Praktyczne zastosowanie Big Data i analizy danych w biznesie
Zastosowanie Big Data i analizy danych w biznesie. (unsplash.com)

Czym jest Big Data i analiza danych?

Definicja terminu Big Data wskazuje, że są to różnorodne, bardzo duże, zmienne zbiory danych, wymagające zaawansowanych procesów przetwarzania i analityki, by wydobywać z nich pożądane informacje. Z perspektywy biznesu Big Data jest niezwykle cennym zasobem, który może być wykorzystywany w wielu przypadkach. Trudno wyobrazić sobie, jak wiele danych zawiera. Nie ma możliwości, by człowiek był w stanie przetworzyć takie dane. Nie jest do tego zdolny również zwykły komputer.

Zastosowanie Big Data jest wszechstronne. Chodzi zwykle o przetwarzanie danych, ale jest ich tak wiele i mają tak bardzo rozproszone źródła, że nie jest to prostym zadaniem. Informacje w Big Data powstają w sposób dynamiczny, a ich przetwarzanie wymaga wykorzystania nowoczesnych technologii. 

Przykłady zastosowania Big Data i analizy danych w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej

Big Data znajduje zastosowanie w wielu różnych dziedzinach naszego życia, również w biznesie. Można wykorzystać różne techniki analiz danych pochodzących z Big Data i przetwarzać je w celu zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej. Big Data okazuje się aktualnie nie tylko narzędziem pozwalającym na odniesienie biznesowego sukcesu, ale często jest potrzebne, by w ogóle móc rozwijać działalność. 

Dane pochodzące z przeprowadzonych analiz Big Data mogą nieść ze sobą dla przedsiębiorstwa ogromną wartość, zwłaszcza w połączeniu z danymi wewnętrznymi, jakimi dysponuje sama organizacja. Jednak by tak się stało, muszą one być przetworzone komputerowo. Inaczej pozostaną bezużytecznym zbiorem informacji gromadzonych automatycznie, bez interwencji ze strony człowieka.

Połączenie Big Data z zaawansowaną analityką daje możliwość lepszego zrozumienia konsumentów i stwarza duże perspektywy rozwoju. Przedsiębiorstwa sięgają po określone informacje dla lepszego dopasowania ich oferty, stylu komunikacji z klientem i poprawy obsługi klienta, aby móc utrzymać pozycję rynkową i zwiększać swój zasięg. 

Praktyczne wykorzystanie i zrozumienie Big Data jest ważne dla przedsiębiorstwa. Każde generuje dane dotyczące działalności, pracowników, sprzedaży, marketingu, ale i klientów. Mogą one odgrywać ważną rolę w zakresie zdobycia przewagi konkurencyjnej. W jaki sposób wykorzystuje się analizę danych Big Data? Co to oznacza w praktyce? Wśród możliwych przykładów zastosowania takich analiz należy wymienić:

  • Użycie zestawu narzędzi danych – Business Intelligence do lepszej analizy biznesowej w powiązaniu z Big Data. Mają ten sam cel i uzupełniają się, przynosząc wyższy zakres analizy biznesowej, która prowadzi do podejmowania trafnych decyzji. 
  • Tworzenie spersonalizowanej oferty produktowej i usługowej dla klientów – Big Data i analiza danych mogą pomóc firmie w przewidywaniu, jakich produktów oczekują klienci – nie tylko teraz, ale i w przyszłości. Przedsiębiorstwo ma możliwość dostosowania swojej strategii marketingowej do aktualnego zapotrzebowania zgłaszanego przez rynek.
  • Dążenie do redukcji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej – platformy analiz Big Data "uczą się" tendencji rynkowych i są w stanie wskazać potencjalne przyszłe trendy. Przyspiesza to planowanie w firmie i pomaga w opracowaniu prognoz na przyszłość. Przedsiębiorstwo może uniknąć podjęcia mało trafnych decyzji rozwojowych, które generowałyby zupełnie niepotrzebne koszty.
  • Poprawa wydajności działania firmy poprzez automatyzację procesów. Big Data w czasie rzeczywistym może przynieść możliwość analizowania i wbudowania w procesy biznesowe elementów automatycznego podejmowania decyzji. 
  • Rozwój produktu – analiza danych Big Data pozwoli firmie na określenie pragnień klientów poprzez odkrycie ich potrzeb dzięki dużym ilościom danych z analizy biznesowej. 
  • Łatwiejsze zarządzanie łańcuchem zaopatrzenia – analiza Big Data daje możliwość określenia i prognozowania poszczególnych aspektów w łańcuchu zaopatrzenia, w tym takich elementów, jak zapasy, zaopatrzenie, dostawy i zwroty.
  • Lepsze pozyskiwanie i utrzymywanie klientów – historia zamówień, dane wyszukiwania i inne informacje Big Data są analizowane, by lepiej przewidywać zachowania klientów. Wykorzystywane są do poprawy wskaźnika utrzymania odbiorców.  

Zalety i wady zastosowania Big Data i analizy danych

Analizowanie danych zgromadzonych z różnych źródeł, które dynamicznie się zmieniają, to trudne zadanie. Z jednej strony fakt, że Big Data to nieprzebrane źródło wiedzy o wszystkim, daje potencjał znalezienia takich informacji, które są potrzebne przedsiębiorcy. Z drugiej jednak ogrom informacji jest problematyczny – trudno wydobyć z nich cenne dane, a przy tym takie, które będą prawdziwe, niezmienione czy niezafałszowane. 

Za zaletę stosowania analizy Big Data uznaje się to, że jej narzędzia pozwalają w krótkim czasie pozyskiwać cenne informacje. Jeśli tylko zostaną wypracowane odpowiednie schematy działania, zautomatyzowane i sprawdzone, będzie można oprzeć proces decyzyjny na analizie Big Data. Minusem analizy takich danych są trudności techniczne, jakie mogą występować w niektórych przedsiębiorstwach, związane z pozyskiwaniem danych i odpowiednim ich opracowywaniem.

Jeśli obecnie firma zbagatelizuje wagę Big Data i analizy danych, co to przyniesie jej w przyszłości? Nie nadąży za zmieniającym się rynkiem. Obecnie technologie analizy Big Data czy sztucznej inteligencji rozwijają się w szybkim tempie i dotyczą właściwie każdego obszaru działalności firmowej. Dlatego umiejętne korzystanie z danych, jakie oferuje Big Data, i wdrażanie rozwiązań z tego zakresu staje się powoli koniecznością, jeśli przedsiębiorca chce tworzyć spersonalizowane, skuteczne strategie marketingowe i zdobywać przewagę nad konkurentami. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)