Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Projekt społeczny z Polski podbija świat i wyznacza trendy w zakresie podejścia do dobrostanu oraz zmiany kultury pracy i życia

5
Podziel się:

Kampania zainicjowana 11 lat temu przez Instytut Humanites cieszy się coraz większym uznaniem na świecie, angażując firmy z aż 59 państw! Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka to doskonałe rozwiązanie dla pracodawców, którzy myślą na serio o systemowych zmianach społecznych i właśnie teraz planują swoje strategie HR, CSR i ESG na rok

Projekt społeczny z Polski podbija świat i wyznacza trendy w zakresie podejścia do dobrostanu oraz zmiany kultury pracy i życia
Globalny ruch społeczny na rzecz bliskości (Instytut Humanites, Instytut Humanites)

Skierowana do przedsiębiorców akcja Instytutu Humanites: "Dwie Godziny dla Rodziny/dla Człowieka" (2h4family/4human) wpisuje się w działania nie tylko z obszaru HR, ale i ESG, co zauważyły już globalne marki. Kampania promuje potrzebę zmiany kultury pracy i stylu życia, wspierając rozwój zdrowego społeczeństwa oraz społecznych kompetencji kluczowych w dobie rewolucji technologicznej. Ta innowacja społeczna jest pierwszą polską kampanią wellbeing, która osiągnęła tak duży sukces na arenie międzynarodowej – biorą w niej udział pracodawcy z ponad 59 krajów.

Jednak zanim do programu #2h4family zaczęły jedna po drugiej dołączać globalne korporacje, pomysł Instytutu Humanites na łączenie światów biznesu i rodziny nie zawsze trafiał w Polsce na podatny grunt. W 2012 roku jego koncepcja łamała mocno zakorzenione wówczas przekonanie, że rodzina i praca to odrębne światy, które muszą ze sobą "konkurować". Ponadto temat rodziny był postrzegany przez pryzmat zagadnień z obszaru lifestyle czy parenting, a nie jako bezpośrednio związany z gospodarką, zdrowym społeczeństwem i rynkiem pracy, którego kluczowym elementem jest zaangażowany pracownik, jego zdolność do uczenia się czy stan zdrowia przekładający się na absencję. Dlatego przyłączenie się do pierwszej edycji akcji wymagało szerokiego spojrzenia i nie lada odwagi. W gronie pionierskich firm, które się na to zdecydowały, była również Wirtualna Polska.

Jesienią tego podczas panelu Konferencji Prasowej Instytutu Humanites w Trend House Impact Club Warsaw goście z biznesu i mediów - Partnerzy akcji 2h4family/4human, jej pierwsi uczestnicy oraz firmy nagradzane w konkursach z obszaru #wellbeing - mieli okazję spotkać się, podyskutować i podzielić doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem tej kampanii społecznej w firmach. Perspektywę osób zarządzających z biznesu przedstawili m.in. Agnieszka Sora – wieloletnia prezes Zarządu GfK, i Filip Wojciechowski – prezes Zarządu KROSS S.A. Obie firmy biorą udział w akcji nieprzerwanie od pierwszej edycji.

W tym projekcie urzekło mnie – powiedział Janusz Żebrowski – współzałożyciel, wieloletni prezes Zarządu a obecnie przewodniczący Rady Nadzorczej K2 Holding S. A. – że dotyka on kwestii, które są bardzo poważne, duże, trudne, a jednocześnie sama akcja jest stosunkowo prosta [...]. Zamiast deliberowania, myślenia o wielkich akcjach, przełomowych reformach, po prostu zróbmy coś od razu, tu i teraz. A na to, że to może mieć wielki wpływ, najlepszym dowodem jest […] szerokość akcji".

Faktycznie, akcję można bezpłatnie, szybko i w nieskomplikowany sposób wdrożyć w firmie. Każdego roku 15 maja, w Międzynarodowy Dzień Rodzin, zarejestrowani na stronie pracodawcy (link: 2godzinydlarodziny.pl) mają za zadanie zachęcić pracowników do twórczego spędzenia czasu z bliskimi. Najlepiej międzypokoleniowo: na dobrej rozmowie, wspomnieniach, poznawaniu się. Kampania co roku ma inny motyw przewodni, zgodnie z którym Instytut Humanites przygotowuje materiały do rozesłania pracownikom przez działy HR. Te przysłowiowe dwie godziny mają służyć budowaniu więzi, zbliżeniu ludzi w rodzinach i najbliższym społecznym otoczeniu oraz środowisku pracy.

W pierwszej edycji akcji w 2012 r. Instytut Humanites rozpoczął współpracę z zaledwie 36 firmami z Polski. Po 11 latach udało się przeskalować ten projekt na tysiące firm i miliony pracowników oraz ich rodziny z 59 krajów (co odpowiada 1/3 krajów świata!). Ten efekt nie jest przypadkowy: pomysł kampanii zbudowany jest na solidnych fundamentach. Instytut Humanites jest think&do-tankiem, który podczas pracy projektowej korzysta z własnego dorobku intelektualnego, w tym prowadzonych przez siebie co roku niezależnych badań społecznych. Projekt Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka wyrósł z modelu Spójnego Przywództwa™, a także modelu Wioski - Rozwoju Ekosystemu Społecznego™. Ten ostatni framework Humanites staje się coraz częściej podstawą dla firm, a także całych regionów do budowy strategii zrównoważonego rozwoju. Metodologia Humanites od kilkunastu lat podważa silosowe podejście do rodziny i pracy, w którym traktowane są one jako odrębne światy, w to miejsce proponując integrację wszystkich sfer życia. Uniwersalność tego przesłania i skuteczność systemowego podejścia opartego na wiedzy i badaniach potwierdzają międzynarodowe wyniki kampanii 2h4family/4human, która doskonale wpisuje się w coraz powszechniejsze trendy #ESG i #HumanEconomy.

Instytut Humanites od ponad dekady wspiera budowanie wysokiej kultury zarządzania, gdzie biznes realizuje swoje cele, a ludzie odnajdują poczucie sensu. – Coraz bardziej rozwierają się nożyce pomiędzy tempem rozwoju społecznego i technologicznego a faktyczną zdolnością ludzi do adaptacji. Wiele badań i opinii wskazuje na to, że wyzwania dzisiejszego świata, np. rosnące zjawisko samotności czy fala depresji, są mechanizmem obronnym człowieka, który zwyczajnie nie nadąża. Z kolei wysoki kapitał społeczny jest kluczowy dla rozwoju innowacyjnej gospodarki. Nasza kampania podkreśla potrzebę intencjonalnego dbania o relacje i bliskość, wspiera różnorodność i służy przeciwdziałaniu globalnym negatywnym trendom dotyczącym kondycji współczesnego człowieka. Zjawiska te wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne ludzi, a w efekcie na motywację do pracy i życia – zauważyła pomysłodawczyni kampanii - Zofia Dzik, Impact Investor i CEO Instytutu Humanites.

Badanie Humanites "Well-Working. Odpowiedzialność Rodzinna Biznesu 2022" pokazało wyraźny związek pomiędzy dobrostanem w miejscu pracy a nastawieniem zespołu: skupieniem, pracą z dużą intensywnością, kreatywnością, entuzjazmem. Przekłada się to bezpośrednio na konkurencyjność i innowacyjność firmy.

Karol Gajos, prezes zarządu Pentacomp - firmy, która od samego początku bierze udział w Kampanii Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka, zauważa, że "udział w akcji to była kwintesencja DNA firmy, z której nadal jesteśmy dumni. Nasi pracownicy traktują firmę jako firmę rodzinną. Wykorzystaliśmy akcję do wdrażania strategii firmy, w szczególności w kontekście zatrudniania ludzi młodych. Chcieliśmy, żeby odnaleźli w pracy sens i pasję, która będzie wykraczała poza aspekt czysto finansowy [...]. Najlepiej zacząć od rodziny, żeby ci młodzi ludzie rozmawiali w gronie rodzinnym o swojej pracy, o tym, co robią, o tym, co ich praca może zmienić, co może dać ich najbliższym: rodzicom, dziadkom, babciom […]. W efekcie zgromadziliśmy taki zespół ludzi, który później zbudował system e-recepty w Polsce […]. To jest element naszej tożsamości, która kształtuje strategię firmy, a zaczęło się od akcji "Dwie godziny dla rodziny".

Planowanie, myślenie długoterminowe, zapewnienie niezmienności funkcjonowania firmy, utrzymanie zatrudnienia na stałym poziomie czy motywowanie zespołu wymagają dzisiaj dużej sprawności zarządów. Pandemia, wydarzenia polityczne i społeczne z ostatnich lat, wojna w Ukrainie wstrząsnęły rynkami światowymi. W związku z rewolucją technologiczną, której jesteśmy właśnie świadkami, w najbliższych latach przekwalifikowania będzie wymagało powyżej 50% pracowników. Społeczeństwa się starzeją, a Polska na arenie europejskiej znajduje się w czołówce państw dotkniętych tym problemem. W roku 2050 lat będziemy mieć aż 13,7 mln osób powyżej 60 roku życia, co stanowi około 40% (!) obywateli i obywatelek naszego kraju. Różnorodność pokoleniowa na rynku pracy, na który właśnie wchodzi wielka fala przedstawicieli generacji "Z", stanowi dla pracodawców nie lada sprawdzian. To tylko część kontekstu, w jakim dziś funkcjonuje biznes. Wyzwań mających wpływ na rynek pracy i funkcjonowanie przedsiębiorstw już za moment będzie coraz więcej. Wśród nich wyraźnie widoczne są niedopasowanie kompetencji do potrzeb rynku i problemy kadrowe, z którymi zmagają się przedsiębiorstwa z całego świata.

W dobie pracy zdalnej specjaliści coraz częściej otrzymują atrakcyjne oferty z rynku globalnego. Coraz więcej pracodawców zaczyna rozumieć, że mądre dbanie o dobrostan zwyczajnie się opłaca. Szczęśliwy człowiek to również bardziej zaangażowany i zmotywowany pracownik.

Jeśli polityka sustainability jest postrzegana jedynie jako kolejny wymóg do zaraportowania, to nie przynosi takich korzyści, jakie można w jej ramach osiągnąć. Prawdziwą sztuką jest wprowadzenie działań, które sprawią, że dbałość o zrównoważony rozwój stanie się częścią codziennej kultury organizacji, bo właśnie ona jest kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa.

Większość organizacji opiera swoje strategie ESG na filarach środowiska ("E" - environment ) i ładu organizacyjnego ("G"- corporate governance), podczas gdy odpowiedzialność społeczna ("S") zyskuje znacznie mniej uwagi. A to właśnie ten najtrudniejszy do zaraportowania element ma największy wpływ na faktyczne wyniki firmy. Jednocześnie, biorąc pod uwagę globalne dane dotyczące kryzysu więzi, samotności, zmęczenia ludzi czy wypalenia zawodowego, są to wyjątkowo palące kwestie.

Misją projektów ekosystemu Humanites jest przeciwdziałanie wspomnianym wcześniej, negatywnym globalnym zjawiskom, takim jak m.in.: kryzys więzi, samotność, wypalenie, brak motywacji, poprzez pozytywny wpływ na rozwój kapitału społecznego i kondycję dzisiejszego człowieka. Działania te wpisują się także w takie potrzeby biznesu jak: employer branding, programy CSR, ESG i HR. Koncepcje Humanites są nie tylko inspiracją do tworzenia strategii dobrostanu w organizacjach, lecz stanowią gotowe rozwiązania do implementacji w biznesie.

Inicjatywy Instytutu Humanites, które łączą konkretne rozwiązania z praktyczną wiedzą ekspercką i działalnością badawczą:

  • Akademia Przywództwa Liderów Oświaty (projekt łączący edukację z biznesem),
  • Międzynarodowe Centrum Etyki Technologii (połączenie tematów ze światów technologii, etyki, kultury, mediów z biznesem),
  • Badania i raporty: "Well-working - Corporate Family Responsibility", "Raport Dobrych Praktyk Pracodawców" (obszar biznesu i rodziny),
  • Badanie "Bariery i Trendy - Transformacja Technologiczna Firm w Polsce" (obszar technologii, biznesu i kultury pracy),
  • Konkurs dla Pracodawców Firma Przyjazna Rodzinie/Człowiekowi (obszar biznesu i rodziny).

Zdaniem Humanites – "biznes jest ciągle niewykorzystaną siłą wpływu społecznego", dlatego od kilkunastu lat fundacja inicjuje i wdraża projekty na styku biznesu z obszarami takimi jak: rodzina, edukacja, kultura i media. Poprzez łączenie tych sztucznie podzielonych światów uzyskuje efekt synergii i znacznego wpływu społecznego. Dzięki globalnym trendom ESG coraz więcej firm włącza się w społeczne projekty Humanites z korzyścią dla siebie, najbliższego otoczenia społecznego, a nawet regionu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera
KOMENTARZE
(5)
qqqq
2 lata temu
esg -- nic nie bedziesz mial i bedziesz szczesliwy
Rafafafał
2 lata temu
Co za bełkot: "gratuluję pomyślnie przeszedł pan/pani rekrutację i dołączy do zespołu zarządu naszej firmy" - "nie ma sprawy dziękuję wujku...."
RobiDavi
2 lata temu
A szczepić też będą? Oczywiście dobrowolnie...;-) Można brać L4 gdy ktoś choryje bezobjawowo a jest w ciężkim stanie???
Yogi
2 lata temu
.firmy biorąc w tym udział to obozy pracy
Monia
2 lata temu
Tydzień. A nie godziny