Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Różnorodność w biznesie. Po co nam to?

Podziel się:

Motywem przewodnim czwartego panelu na społecznej scenie kongresu ESG – Polska Moc Biznesu była różnorodność w biznesie. Różnorodność, która od zawsze jest siłą biznesu.

Różnorodność w biznesie. Po co nam to?
Debata "Różnorodność w biznesie". (materiały partnera, Renata Kaczmarek)

W debacie wzięli udział:

●       Barbara Socha – podsekretarz stanu, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej

●       Joanna Molik – dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i ESG, Microsoft

●       Anna Potocka-Domin – dyrektorka programu Business & Human Rights UN Global Compact Network Poland

●       Dorota Sawicz – dyrektor personalny, Grupa LUX MED

●       Anna Schulz – doradczyni strategiczna HR

●       Małgorzata Milczarek-Bukowska – Senior HR Executive

Barbara Socha, podsekretarz stanu, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej:

– Patrząc z perspektywy Europy, można powiedzieć, że różnorodność mamy w genach. Mamy na kontynencie ponad 20 języków i to jest nasza siła – zauważa. – Na różnorodność można patrzeć z wielu perspektyw. W Polsce mamy spory odsetek kobiet w biznesie, dużo kobiet, które zakładają własną działalność gospodarczą oraz niską lukę płacową między płciami, chociaż to akurat zależy od branży. Mamy też duży odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych. Jesteśmy odważne, przedsiębiorcze. Jednak z przyczyn historycznych w kobietach w Polsce jest dużo lęków. Przerwa na macierzyństwo powoduje strach o dostępność miejsca pracy. Pamięć społeczna o wysokim bezrobociu nadal jest powszechna, mimo iż aktualnie problem ten rynku pracy nie dotyczy – podkreśla Barbara Socha.

Pomoc uchodźcom z Ukrainy

– Uchodźcy z Ukrainy doświadczyli w Polsce pomocy z każdej strony. Rodziny polskie przyjęły rodziny ukraińskie, w czym miały oczywiście udział organizacje pozarządowe. Widzę również, jak polscy biznesmeni organizują pomoc dla poszkodowanych, także poza strukturami własnych firm. Społeczeństwo polskie wykonało ogromną pracę na niespotykaną dotąd skalę. To, że nie ma u nas obozów dla uchodźców, jest ewenementem na skalę światową – mówi Barbara Socha.

MRiPR blisko współpracuje z Ministerstwem Polityki Społecznej Ukrainy.

– Staramy się wypracowywać wspólne stanowiska, nie ma tu żadnych rozwiązań siłowych. Przyjmujemy uchodźców w takim zakresie, w jakim oni tego chcą. Często słyszę pytania, czy włączymy ukraińskie dzieci z sierocińców w system pieczy zastępczej. Odpowiedź brzmi, że nie włączymy ich nigdy. Te dzieci wrócą na Ukrainę tak szybko, jak tylko to będzie możliwe. Ukrainki w Polsce pracują bardzo ciężko i wykonują dużo różnych zawodów, natomiast zostawiamy im dowolność wyboru. Kiedy tylko będą chciały, wrócą do siebie – apeluje.

Ministerstwo skupia się na pomocy Ukraińcom na miejscu, w ramach polskiego systemu społecznego.

– Wprowadziliśmy szereg instrumentów ułatwiających im dostęp do szkoleń oraz do nostryfikacji dyplomów. Szkolenia językowe cieszą się największym powodzeniem. Uelastyczniliśmy też system opieki nad małymi dziećmi – wylicza Barbara Socha.

Korzyści dla przedsiębiorców

Dorota Sawicz, dyrektor personalny, Grupa LUX MED:

– Od zawsze byliśmy otwarci na Ukraińców. W ostatnim czasie lekarzy z Ukrainy napłynęło do nas więcej. Staramy się wyciągać do nich pomocną dłoń. Są to same kobiety, często z dziećmi. Na razie czekają w kolejce do uzyskania prawa do wykonywania zawodu. Stworzyliśmy dla nich miejsca pracy, aby przyspieszyć ten proces. Jest to dla nas stosunkowo świeże doświadczenie. Mimo wszystko polityka państwa w tym zakresie jest nadal bardzo ważna – podkreśla.

Małgorzata Milczarek-Bukowska, Senior HR Executive: – Korporacje bardzo mocno włączyły się w pomoc swoim pracownikom z Ukrainy. Wiele z tych osób ma wyższe wykształcenie, dzięki czemu wypełnia pewną lukę na rynku pracy.

Joanna Molik, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i ESG, Microsoft:

– Sytuacja kryzysu migracyjnego sprawiła, że ściągnęliśmy do siebie pracowników pracujących na Ukrainie. Rozmawiamy dużo o kobietach, a tak naprawdę różnorodność tworzą ludzie o różnych doświadczeniach, pochodzący z różnych krajów, mówiący różnymi językami. Z różnorodności rodzi się kreatywność i innowacja – tłumaczy.

I zapewnia, że biznes chce wykorzystywać różnorodność, ale nie zawsze wie, jak to zrobić. Zdaniem Joanny Molik należy się uczyć od innych, prowadzić dialog oparty na wymianie doświadczeń.

Jaki powinien być lider?

Anna Schulz, doradczyni strategiczna HR:

– Nasza rozmowa jest o przywództwie, o sposobie kierowania. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jakim chcę być przywódcą dla swoich pracowników. Oczywiście musimy brać pod uwagę czynniki zewnętrzne, które na nas wpływają. Polska, by utrzymać poziom rozwoju gospodarczego, powinna rocznie wpuszczać 500-600 tys. emigrantów. Powinniśmy zatem pogodzić się z różnorodnością i nauczyć się z empatią słuchać drugiego człowieka. Czasem trudno o empatię w biznesie, która może się kojarzyć ze słabością. Tymczasem miękkie kompetencje wcale nie są mniej warte. Dzięki miękkim kompetencjom możemy czerpać z różnorodności, która nas otacza – zapewnia.

Co więcej, nie powinniśmy dzielić sposobów zarządzania na męskie i żeńskie. Kobiety powinny się uczyć od mężczyzn, a mężczyźni od kobiet.

Anna Potocka-Domin, dyrektorka programu Business & Human Rights UN Global Compact Network Poland:– Podział na kobiecy i męski styl zarządzania jest ścieżką donikąd. Prawda jest taka, że im wyżej w hierarchii, tym mniej kobiet. Pytanie, dlaczego tak jest? Przez pewien czas uważano, że kobiety są mniej asertywne, mniej pewne siebie i po części jest to prawda. Organizowano więc szkolenia, aby kobiety stały się bardziej agresywne, zdecydowane, przywódcze. Jednak dalej sytuacja nie uległa zmianie – przyznaje.

I podpowiada rozwiązanie: – Moja osobista refleksja jest taka, że czas przywrócić ten stolik, czyli przyjrzeć się temu, czego - jako firma - oczekujemy od liderów. Jakie kompetencje powinna mieć osoba na wysokim stanowisku? Często te oczekiwania buduje się na podstawie cech wykazywanych przez aktualnych liderów. Tym samym tworzy się błędne koło. Wobec nowych liderów oczekuje się takich samych cech, jakie mieli ich poprzednicy. Tymczasem trzeba zobaczyć, że jesteśmy różni.

Dorota Sawicz, LUX MED: – Mam przyjemność pracować w firmie, w której jest wiele kobiet liderów. Zgadzam się, że dobry lider nie jest przypisany do konkretnej płci. Należy zdawać sobie sprawę, że chętnie wybieramy na dane stanowisko osoby podobne do tych, które już na nich były. To jest wbrew różnorodności, która wymusza nowe spojrzenie na to zagadnienie. Różnorodność to temat stosunkowo nowy, mało popularny, o którym coraz więcej się mówi. Do tej pory działaliśmy według schematów. Już samo to, że rozmawiamy o różnorodności, że podkreślamy jego wagę, jest bardzo dużym krokiem naprzód.

Joanna Molik, Microsoft: – Widzę kryzys przywództwa, tego stylu przywództwa, do którego byliśmy dotąd przyzwyczajeni. Męskiego przywództwa. Myślę, że wiele uświadomiła nam pandemia i następujący po niej kryzys. Sposób przywództwa powinien ulec zmianie. Kobiety mają więcej empatii, są lepszymi słuchaczami, dzięki czemu mogą lepiej wczuć się w potrzeby nie tylko pracowników, ale również klientów.

Jak zwiększyć różnorodność?

Joanna Molik: – Każdy z nas, niezależnie od pozycji i działu, w którym pracujemy, musi zastanowić się nad indywidualnym wkładem w firmę. Po drugie istotna jest dostępność, czyli umożliwienie pracy w firmie ludziom z rozmaitymi ograniczeniami czy niepełnosprawnościami.

Małgorzata Milczarek-Bukowska: – Rzeczywiście trzeba wywrócić stolik, choć rozumiem to nieco inaczej. Wiele firm ma swoje aktywności dotyczące różnorodności. Mam doświadczenie z rozmowy z regulatorem irlandzkim, który zapytał, co my jako branża robimy, aby zwiększać różnorodność. Wytknęli nam, że działamy doraźnie, nie mamy długofalowych celów, do których moglibyśmy dążyć w dłuższej perspektywie. Dla mnie była to spora zmiana. Musiałam się zastanowić, ile ma być kobiet w firmie i gdzie powinny się znajdować. Miałam również okazję rozmawiać z osobami badającymi liczbę kobiet w polskich firmach giełdowych. W ciągu 10 lat nic się nie zmieniło, mimo wprowadzenia stosownej dyrektywy unijnej – podkreśla.

Anna Schulz zauważa, że zdarza się, że obawiamy się tematu różnorodności i inkluzywności, bo on jest trudny do zmierzenia.

– Zapominamy przy tym, że grupy kobiet i mężczyzn mają własne różnorodności: pod względem wiekowym, społecznym, rodzinnym. Te zbiory nie są czarno-białe – dodaje.

Dorota Sawicz zachęca, by przeprowadzić diagnozę organizacji: kto w niej pracuje, jakie pracownicy mają problemy. Dopiero wtedy można zacząć działać.

O konieczności przeprowadzenia takiej diagnozy mówi także Anna Potocka-Domin.

– Diagnoza może nam popsuć samopoczucie, choć jest niezwykle ważna. Biznes, z którym pracuję jest już na drodze zmiany. Oczywiście sytuacja, w której się znajduje, nie jest doskonała, ale nie trzeba nikogo przekonywać, że warto stosować różnorodność i inkluzywność. Kiedy wiemy już, jakie mamy podstawowe wartości, pojawia się problem – jak je wdrażać? W jaki sposób sprawić, by nasze przekonania były przyjęte przez setki czy tysiące pracowników, którzy są przedstawicielami naszego społeczeństwa. Odpowiedzią na to zagadnienie jest szkolenie z empatii – podkreśla.

Jak zauważa Anna Potocka-Domin, zmieniając język zaczynamy zmieniać otoczenie i postrzeganie. Język ma moc, niezwykłą siłę, budującą albo krzywdzącą. Często budujemy lub rujnujemy drugiego człowieka właśnie językiem. Osoba z niepełnosprawnością ma problem zdrowotny, ale nie jest niepełnosprawna. Już taki drobiazg semantyczny wpływa na inkluzywność.

Małgorzata Milczarek-Bukowska: – Gdy zaczynałam pracę w dwóch moich firmach zarząd był głównie męski, teraz jest prawie żeński, co też nie jest dobre. Kluczowym dodatkiem do budowania empatii i zrozumienia jest zero tolerancji dla nietolerancji – nie ma wątpliwości.

– Jesteśmy na 30. miejscu w Europie na drodze do równości. Powiedzmy sobie szczerze, nie jest dobrze i naprawdę mamy wiele wyzwań - podkreśla Anna Potocka-Domin.

DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl