Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MNR
|
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Upowszechnienie sportu. Przeciwdziałanie chorobom, sposób na zdrowych pracowników

Podziel się:

Upowszechnienie sportu w polskim społeczeństwie, zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych, było tematem kolejnej debaty sceny społecznej Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu.

Upowszechnienie sportu. Przeciwdziałanie chorobom, sposób na zdrowych pracowników
Debata "Upowszechnienie sportu. Przeciwdziałanie chorobom, sposób na zdrowych pracowników". (materiały partnera, Renata Kaczmarek)

W debacie wzięli udział:

●       Dariusz Buza – dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich, Ministerstwo Sportu

●       Agnieszka Gołąbek – Communication and Public Affairs Manager, Infarma

●       Dariusz Piekut – sekretarz generalny, Akademicki Związek Sportowy

●       Robert Korzeniowski – czterokrotny mistrz olimpijski

●       Katarzyna Dulnik – prezes Fundacji Kasi Dulnik, koszykarka

●       Artur Białkowski – dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek zarządu, Medicover

●       Michał Domaszewski – lekarz rodzinny, Ambasadorzy Zdrowia

●       Hanna Wilska – dr nauk o zdrowiu, autorka publikacji nt. prawidłowego odżywiania

– 65 proc. Polaków nie podejmuje żadnej aktywności sportowej – tymi słowami rozpoczęła debatę Dominika Tarczyńska, dziennikarka Polsatu

Jak to jest z tą naszą aktywnością?

Jako pierwszy wypowiedział się Robert Korzeniowski, czterokrotny mistrz olimpijski.– Zaskakują mnie te badania, bo uważam, że bardzo dużo zmieniło się na lepsze. Pamiętam czasy, w których tylko 7 proc. Polaków uprawiało sport. Jestem przedstawicielem dyscypliny, która jest praktykowana przez miliony. Badacze udowodnili, że rytmiczne, dynamiczne chodzenie wydłuża wiek biologiczny. Ludzi aktywnych, bo chodzących, jest znacząco więcej – zauważa.

Zdaniem Roberta Korzeniowskiego nastawienie do sportu to kwestia kulturowa. Duże i średnie miasta mają w tej kwestii wiele do zrobienia.

– Jest lepiej, ale wciąż nie jest dobrze. Czas pandemiczny pokazał, jak bardzo sport jest społeczeństwu potrzebny i jak bardzo ograniczenie sportu było dla nas dotkliwe. Świadomość okołopandemiczna wpływa na procesy, które w społeczeństwie następują – zwraca uwagę.

Dariusz Buza, dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich, Ministerstwo Sportu:

– W 2015 r. tylko 15 proc. Polaków było aktywnych, teraz 35 proc. Pandemia ten proces przyhamowała, ale nie ograniczyła. Finansowanie także wzrosło, bo w samym sporcie powszechnym, aktywizującym społeczeństwo też jest wzrost. Budżet przyszłoroczny przekroczy 1,5 mld zł. Myślę, że mamy narzędzia dotarcia do poszczególnych grup wiekowych, od dzieci do seniorów. Szklanka jest do połowy pełna i cały czas dolewamy – tłumaczy.

Sport dla każdego

Dariusz Piekut, sekretarz generalny, Akademicki Związek Sportowy:

– Reprezentuję stowarzyszenie, które skupia 40 tys. osób, dzieci i studentów. Myślę, że podejście do sportu trochę się zmieniło. Teraz nie jest tak, że uprawiamy taki sport, jakiego mamy trenera. Dziś ta oferta jest dużo szersza i studenci nie są zmuszani do sportu. Pytanie, czy chcą go uprawiać. Sportowe sekcje studenckie nie narzekają na brak zainteresowanych, ale myślę, że mamy dużo większy potencjał. Na każdej uczelni mogłoby być 10 sekcji samej siatkówki, na każdym poziomie zaawansowania. Należy jednak pamiętać, że piramida sportu zaczyna się na poziomie podstawowym.

Katarzyna Dulnik, prezes Fundacji Kasi Dulnik, która powstała siedem lat temu:

– Moja fundacja początkowo miała się zajmować tylko koszykówką, ale z czasem zaczęliśmy promować sport rodzinny. Staramy się trafić do każdej grupy społecznej. W klasach 1-3 prowadzimy zajęcia dla nauczycieli i w ten sposób trafiamy do dzieci. Mamy rekomendację Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego. Prowadzimy obozy dla dzieci, zajmujemy się dziećmi niepełnosprawnymi, promujemy sport rodzinny – wylicza.

I dodaj: – W dzisiejszych czasach tata zawozi dziecko na zajęcia sportowe, siedzi na sali, a potem wspólnie wraca z dzieckiem do samochodu i pyta, czy strzeliło bramkę i na tym temat się kończy. Tymczasem na naszych zajęciach okazuje się, że mama, która codziennie chodzi na szpilkach, nagle świetnie trafia do kosza. A tata, który na co dzień pokrzykuje, nagle potrafi fantastycznie dopingować swoje dziecko. Aktywność sportowa powinna dotyczyć wszystkich.

System zachęt pracowników

Głos w dyskusji zabrał również Artur Białkowski, dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych, członek Zarządu Medicover:– Traktujemy sport jako część profilaktyki zdrowotnej. WHO twierdzi, że tygodniowo powinniśmy poświęcać 150-300 min na sport. Jako fundacja Medicover prowadziliśmy program PoZdro!, który pokazywał, jak wyglądało zdrowie dzieci w szkołach. Okazywało się, że wiele dzieci rozwinęło otyłość ze względu na długotrwałe siedzenie przed telewizorem – podkreśla.

– Wracając do pracowników, zastanawialiśmy się, w jaki sposób poprawić ich zdrowie, dlatego zainwestowaliśmy w program Medicover Sport. Dzięki niemu firmy mogą ułatwić aktywność fizyczną swoim pracownikom. I to różną aktywność, obejmującą rozmaite dyscypliny. W naszym raporcie "Praca, Zdrowie, Ekonomia" analizujemy wpływ absencji na wyniki w pracy pracownika. Na podstawie tego programu opracowujemy metody na to, by ta absencja z powodu stanu zdrowia była jak najmniejsza. Widzimy ścisłą korelację między uprawianiem sportu a zmniejszeniem absencji w pracy – zauważa.

Jak pokazują światowe badania, u osób aktywnych zmniejsza się ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne.

Sport w czasie wolnym

Agnieszka Gołąbek, Communication and Public Affairs Manager, Infarma: – Infarma jako związek firm farmaceutycznych angażuje się w dialog dotyczący polskiego systemu ochrony zdrowia. Trochę będziemy straszyć: zła dieta czy brak ruchu są na pierwszym miejscu listy czynników zwiększających ryzyko zachorowania na nowotwór. Alkohol i papierosy są na dalszych miejscach. To pokazuje, jak ważny jest ruch, sport. Przy czym nie chodzi tutaj o uprawianie sportu w rozumieniu chodzenia na siłownię czy zrzucania kilku zbędnych kilogramów. Sport powinien być formą spędzania wolnego czasu oraz sposobem na utrzymywanie dobrego zdrowia psychicznego, nie tylko fizycznego. Po pandemii jest to szczególnie ważne.

Jak zauważa Agnieszka Gołąbek, programy profilaktyczne dotowane przez Ministerstwo Zdrowia nie są efektywne.

– Te programy nie są atrakcyjne dla współczesnej młodzieży, osób aktywnych zawodowo. Nie możemy zalecać codziennego chodzenia na siłownię, bo to wzbudzi sprzeciw. Powinniśmy podkreślać, że małe rzeczy mają tutaj fundamentalne znaczenie – podkreśla.

Problem otyłości w Polsce

Michał Domaszewski, lekarz rodzinny, Ambasadorzy Zdrowia podkreśla, że promowanie zdrowego stylu życia jest ustawowym obowiązkiem lekarza. Kilkadziesiąt minut aktywności fizycznej w tygodniu obniża ryzyko nagłego zgonu od kilkunastu do nawet 40 proc.– Z drugiej strony nie ulega wątpliwości, że przez pandemię Polacy mocno przytyli. To jest ogromne wyzwanie, otyłość i jej powikłania kosztują nas rocznie 15 mld zł. Już teraz musimy podjąć ważne decyzje i zacząć motywować Polaków do zdrowego stylu życia. 70 proc. mężczyzn i 50 proc. kobiet ma za wysoką masę ciała, te dane są alarmujące – zwraca uwagę.

Otyłość dzieci

Swoje zdanie przedstawiła także Hanna Wilska, dr nauk o zdrowiu, autorka publikacji nt. prawidłowego odżywiania.– Otyłość jest chorobą, nie jest defektem kosmetycznym, ani cechą osobniczą. W momencie, kiedy dotyczy to 50 czy 70 proc. społeczeństwa, to łatwo nam się rozejść w tłumie, i powiedzieć "wszyscy tak mają". A to nie zmienia faktu że to nadal jest choroba i nadal szkodzi. Otyłością należy się więc zająć zanim dojdzie do powikłań. Nie należy czekać z terapią – podkreśla.

I dodaje: – Ogromnym problemem jest otyłość wśród dzieci. Tu też ma miejsce pewne programowanie metabolizmu tych dzieci. Mając nadwagę w młodym wieku, skazują się na dużo wcześniejsze i bardziej dotkliwe choroby cywilizacyjne w przyszłości.

Jak zauważa Dariusz Buza, polskie dzieci tyją najszybciej w Europie i to jest trend, który się utrzymuje od dekady. Pod tym względem zajmujemy ósme miejsce w światowym rankingu. – Tymczasem wiemy, że gdybyśmy zwiększyli aktywność o 25 proc., to tym samym zmniejszylibyśmy ilość zgonów o 25 tys. Podwyższone ciśnienie ma około 20 proc. dzieci w 7. klasie szkoły podstawowej. Co my z tym robimy? Mamy program Szkolny Klub Sportowy, dzięki któremu 40 tys. dzieci ma zajęcia ruchowe dwa razy w tygodniu. W ich trakcie dowiadują się również, co powinny jeść. Mamy też programy skierowane do trzeciego sektora – wylicza dyrektor Buza.

I dodaje: – Mam jednak wrażenie, że brakuje nam spójności w komunikacji ze środowiskiem medycznym. Wykorzystując swój autorytet lekarz może powiedzieć rodzicowi i dziecku, że dobrze byłoby pochodzić na zajęcia sportowe, zadbać o prawidłową dietę, być może wybrać się do specjalisty. Nauczyciel, np. wychowania fizycznego, jest drugim elementem tego systemu. Trzecim zaś kampania społeczna z udziałem sportowców i innych autorytetów. Takie spotkania cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Jak zmotywować dzieci do uprawiania sportu?

Na te pytanie odpowiedział Robert Korzeniowski:

– Prowadzę klub sportowy. Rodzice pytają mnie, co robić, by ich dzieciom chciało się ćwiczyć. Najlepiej samemu coś zrobić ze sobą. Programy skierowane do dorosłych lepiej przekładają się na ruch wśród dzieci. Jeśli rodzic nie wysiada z samochodu, pali papierosy, nic nie robi, to nie wpłynie dobrze na motywację dziecka. Zatem powinniśmy edukować dorosłych. Wtedy ich dzieci zrozumieją, że sport jest dobrym, rodzinnym zwyczajem – apeluje.

Co więcej, alternatywa sport albo nauka jest nieprawdziwa.

– Mam do czynienia z masą 13-14-letnich dzieci, które już słyszą, że skoro za rok zdają egzamin, to powinny przestać uprawiać sport. Potem dziecko trafia do liceum, gdzie nauki jest jeszcze więcej. Mam wrażenie, że w naszym społeczeństwie bycie aktywnym jest mniej popularne niż bycie "naukowcem". Za granicą college premiują sportowy tryb życia, w Polsce jest tylko AWF. W sferze społecznej mamy bardzo wiele do zrobienia. Ktoś, kto radzi sobie w sporcie, nie jest głupszy od kogoś, kto siedzi z nosem w książkach. Nie chciałbym przez kolejne lata tłumaczyć rodzicom, że aktywność fizyczna wpływa na wydolność umysłową – mówi Robert Korzeniowski.

Artur Białkowski, Medicover: – Zgadzam się, że powinniśmy zacząć od rodziców. Dzieci, które uprawiają sport lepiej się uczą. Można zorganizować to tak, aby jedno drugiemu nie przeszkadzało. Przeszkoliliśmy kilkudziesięciu lekarzy z nowej specjalności – styl życia. Mają oni za zadanie zbierać informacje o pacjentach pod kątem zwiększonego BMI i ciśnienia, a następnie proponować tym pacjentom zajęcia sportowe. Sport można zacząć uprawiać w każdym wieku. Dzięki aktywności poprawia się również odporność na infekcję. W czasach covidu znalazło to potwierdzenie - osoby ćwiczące rzadziej chorowały.

Dariusz Piekut, Akademicki Związek Sportowy:– Tomasz Majewski kiedyś powiedział, że dużo się zmieni w momencie, w którym lekcje WF zaczną być traktowane poważnie. I do tego muszą dojrzeć nie tylko nauczyciele, ale również rodzice. Za moich czasów pan od WF był najważniejszy. On budował społeczną motywację do działania. W szkole moich dzieci nauczyciele WF nie są autorytetami wśród młodzieży. My, jako AZS, robimy sporo wydarzeń otwartych i wierzcie mi, nic tak nie motywuje rodzica, jak dziecko, mówiące "szkoda, tato, że byłeś ostatni" – zauważa.

I dodaje: – Dużo inwestujemy w sport dzieci i młodzieży, ale w którymś momencie te dzieci tracimy. Staramy się pracować na rzecz rozwiązań systemowych, mających na celu łączenie sportu z nauką. Kładziemy również nacisk na edukację w kierunku zdrowego żywienia młodych ludzi.

DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl