66 proc. badanych firm przewiduje realizację w latach 2003-2005 inwestycji kubaturowych, a 59,6 proc. deklaruje prowadzenie własnych prac w zakresie rozwinięcia istniejącej technologii w firmie.
58 proc. badanych firm dostarczających nowoczesne produkty i usługi planuje dokonywanie inwestycji w marketing i sprzedaż, w tym 36,9 proc. chce inwestować w marketing za granicą.
"Badania KIE wykazały także, że zmniejsza się zakres nowych inwestycji sieciowych i infrastrukturalnych w firmach, co może być zarówno objawem nasycenia w tym zakresie, jak i osiągnięcia barier związanych z funkcjonowaniem monopoli oraz brakiem konkurencji" - napisano w raporcie.
Zwiększone potrzeby w zakresie finansowania rozwoju badane firmy zamierzają rozwiązywać przez pozyskiwanie środków kredytowych (75,2 proc.), pomocowych (48,1 proc.), kapitałowych (35,8 proc., w tym 29,3 proc. będzie poszukiwać dostępu do funduszy venture capital)
. 22,3 proc. firm zamierza wykorzystywać zadłużenie u dostawców.
"Struktura planowanego finansowania jest bardzo konserwatywna i wskazuje na zasadnicze braki w ofercie instytucji finansowych dla tej grupy" - napisano w raporcie KIE.
Zdaniem autorów raportu, ważną wskazówką dla banków jest informacja, że badane firmy planują w znacznie większym stopniu niż dotychczas (29,1 proc.) korzystać z kredytu inwestycyjnego w latach 2003-2005.
W badaniu Instytutu Krajowej Izby Gospodarczej uczestniczyło 141 firm produkcyjnych i usługowych, stosujących nowoczesne technologie. Badanie zostało przeprowadzone w połowie 2002 roku. Średnie zatrudnienie w badanych firmach wynosi 128 pracowników.