Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Fitch ocenia polską gospodarkę

0
Podziel się:

Agencja ratingowa Fitch uważa, że dług publiczny przekroczy 50 proc. PKB w 2003 roku

- podała agencja w komunikacie we wtorek.

Fitch nie widzi zagrożenia dla realizacji tegorocznego budżetu z deficytem na poziomie 40 mld zł. Spodziewa się jednak, że deficyt, założony przez rząd na przyszły rok w wysokości 43 mld zł, zostanie jeszcze obniżony, zgodnie z zapowiedziami nowego ministra finansów Grzegorza Kołodki.

Minister finansów mówił, że chce ograniczyć planowany na 2003 rok deficyt budżetowy do 4,9 proc. PKB, albo niżej - z 5,5 proc. PBK przyjętych przez rząd w założeniach do budżetu na przyszły rok.

'Na poziomie centralnym deficyt, zarówno w bieżącym roku, jak i w roku przyszłym, jest prognozowany w wysokości około 6 proc. PKB. W związku z tym oczekuje się, że ogólny dług rządowy przekroczy 50 proc. PKB w roku 2003' - napisano w komunikacie.

Fitch prognozuje, że jeżeli wzrost PKB utrzyma się na poziomie 3,5 proc. do 2006 roku, a deficyt budżetu pozostanie na poziomie 5 proc. PKB, to dług publiczny może osiągnąć w 2006 roku poziom 58 proc. PKB.

Wcześniej James McCormack, główny analityk Fitch dla Polski, mówił, że na koniec tego roku prognozuje wzrost długu publicznego do 47 proc.

W podstawowym swoim scenariuszu Fitch przewiduje, że wzrost PKB w 2003 roku przyspieszy do 3 proc., czyli w takim samym stopniu jak prognozuje rząd, w 2004 roku przyspieszy do 4,5 proc., a w 2005 roku - do 5 proc.

Fitch widzi możliwość poprawy w gospodarce dzięki niższym stopom procentowym i w zbliżającym się członkostwie w Unii Europejskiej.

'Pomimo poważnych problemów budżetowych, jakie występują obecnie w Polsce, perspektywie średnioterminowej sprzyjają oczekiwane członkostwo w Unii Europejskiej oraz prawne ograniczenia zadłużenia rządowego' - napisano w komunikacie.

Ustawa o finansach publicznych przewiduje specjalne procedury w wypadku, gdy dług publiczny przekroczy 50 proc. PKB. Jeżeli dług budżetu przekroczy 50 proc. PKB, to rząd musi przygotować budżet na kolejny rok, w którym relacja deficytu do dochodów budżetu nie może być wyższa, niż w bieżącym roku.

Gdy dług publiczny przekroczy 55 proc. PKB, to kolejny budżet musi zapewniać jego spadek w stosunku do PKB. Jeśli dług wyniesie 60 proc. PKB, albo będzie wyższy, to w kolejnym budżecie państwa i w budżetach samorządów wydatki nie mogą przekraczać dochodów. Skarb Państwa nie może też udzielać już poręczeń i gwarancji.

Według Ministerstwa Finansów dług publiczny, powiększony o wypłaty gwarancji i poręczeń, w 2001 roku wzrósł do 43,2 proc. PKB, z 42,3 proc. w 2000 roku.

Fitch uważa, że zagrożeniem dla długu publicznego może być wzrost poręczeń i gwarancji, który nie jest wykluczony po uchwaleniu przez Sejm ustaw w ramach programu Kołodki.

„Na uruchomienie tych programów potrzeba czasu. Ich efekty będą pozytywne, ale nieznaczne, a ponadto zawierają pewne zagrożenia średnioterminowe' - ocenił McCormack.

„Naszym zdaniem, plany te przesuwają w czasie konieczną restrukturyzację przedsiębiorstw i mogą, w zależności od tego jak szybko odbije się gospodarka, zwiększyć nierównowagę budżetową' - dodał.

Pakiet antykryzysowy ministra finansów Grzegorza Kołodki obejmuje umorzenie zobowiązań firm m.in. wobec urzędów skarbowych i ZUS w zamian za przedstawienie programu restrukturyzacji i zapłacenie opłaty restrukturyzacyjnej, która ma wynosić 15 proc. albo 1,5 proc. kwoty zobowiązań.

Banki będą mogły wliczyć do rezerw zobowiązania przedsiębiorstw nieregulowane od 90 dni.

Natomiast nowe firmy będą mogły skorzystać z tzw. premii podatkowej, czyli w drugim roku działalności nie będą musiały płacić należnego podatku, ale spłacą go w ciągu kolejnych 5 lat.

Długoterminowy rating Polski w walucie zagranicznej jest na poziomie „BBB+', w walucie krajowej na poziomie „A+', a rating krótkoterminowy to F2. Perspektywa ratingu jest stabilna.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)