Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gorzej w przemyśle, lepiej w handlu

0
Podziel się:

Koniunktura w przemyśle w listopadzie nieznacznie się pogorszyła, natomiast uległa poprawie w handlu

Koniunktura w przemyśle w listopadzie nieznacznie się pogorszyła, chociaż wskaźnik utrzymał się na poziomie minus 4 pkt - poinformował Główny Urząd Statystyczny w czwartek.

Wśród badanych przedsiębiorstw 18 proc. sygnalizuje poprawę koniunktury, a 22 proc. jej pogorszenie.

Korzystne dla wskaźnika koniunktury były mniej pesymistyczne, niż przed miesiącem, oceny popytu krajowego, jednak w przyszłości producenci spodziewają się lekkiego zmniejszenia popytu.

Dlatego przedsiębiorcy zdecydowali się na niewielkie tylko rozszerzenie produkcji i ostrożnie przewidują dalszy jej wzrost. Przedsiębiorstwa nadal oceniają, że zapasy gotowych wyrobów są trochę zbyt wysokie.

Firmy nadal negatywnie oceniają swoją sytuację finansową, chociaż dostrzegają mniejsze trudności w bieżącym regulowaniu zobowiązań finansowych i w terminowym ściąganiu należności od kontrahentów. W najbliższych miesiącach spodziewają się jednak pogorszenia swej sytuacji finansowej.

W ciągu najbliższych trzech miesięcy przedsiębiorstwa przewidują dalsze znaczne redukcje zatrudnienia. Ceny natomiast utrzymają się na dotychczasowym poziomie.

Najkorzystniej oceniali w listopadzie koniunkturę producenci masy włóknistej, papieru oraz wyrobów z papieru (plus 9, o 1 pkt więcej, niż w październiku), instrumentów medycznych, precyzyjnych i optycznych (plus 6, o 17 pkt więcej), wyrobów chemicznych (plus 5, tyle samo, co w październiku), sprzętu i urządzeń rtv (plus 3, o 8 pkt mniej).

Najgorsze oceny formułują producenci metali (minus 34, wzrost o 6 pkt), wyrobów z surowców niemetalicznych (minus 29, spadek o 10 pkt), maszyn i urządzeń (minus 19, spadek o 2 pkt), odzieży i wyrobów futrzarskich (minus 19, spadek o 2 pkt), wyrobów gumowych i z tworzyw sztucznych (plus 13, spadek o 6 pkt), pojazdów mechanicznych (minus 13, wzrost o 8 pkt), pozostałego sprzętu transportowego (plus 13, spadek o 9 pkt), metalowych wyrobów gotowych (minus 13), tyle samo, co w październiku.

Koniunktura w handlu w listopadzie poprawiła się

Wskaźnik koniunktury w handlu w listopadzie wzrósł do minus 15 pkt z minus 21 pkt w październiku - poinformował Główny Urząd Statystyczny w czwartek.

Wśród badanych przedsiębiorstw 15 proc. sygnalizuje poprawę koniunktury, a 30 proc. pogorszenie. Według przedsiębiorstw handlowych ograniczenia sprzedaży zmniejszają się, rośnie natomiast niedobór zapasów.

Firmy oceniają, że trudności w regulowaniu zobowiązań finansowych są mniejsze, niż jeszcze przed miesiącem. Prognozy dotyczące sytuacji finansowej w nadchodzących miesiącach poprawiły się i są mniej pesymistyczne niż w październiku. W ciągu najbliższych trzech miesięcy firmy nadal przewidują duże zwolnienia pracowników.

Ceny towarów obniżają się w tempie wolniejszym niż w październiku, ale w najbliższych miesiącach przedsiębiorstwa handlowe przewidują niewielki wzrost cen.

Pozytywnie oceniają koniunkturę tylko firmy największe, zatrudniające ponad 250 osób. Wskaźnik koniunktury dla tej grupy wzrósł w listopadzie do 8 pkt z minus 7 pkt w październiku. Najgorzej oceniają koniunkturę firmy najmniejsze, zatrudniające do 9 pracowników. Wskaźnik koniunktury wyniósł minus 29 pkt, tyle samo, co miesiąc temu.

W średnich firmach wskaźnik koniunktury poprawił się w listopadzie do minus 7 pkt z minus 13 pkt w październiku.

W największych przedsiębiorstwach sprzedaż bieżąca oceniana jest dużo lepiej niż przed miesiącem. Wzrosły też przewidywania co do sprzedaży w najbliższych miesiącach i zapowiadają znacznie większe zamówienia na towary.

Największe firmy lepiej oceniają też swoją sytuację finansową i przewidują dalszą znaczną jej poprawę w nadchodzących miesiącach.

Natomiast najmniejsze firmy nadal źle oceniają swoją obecną i przyszłą sytuację finansową, która wynika z ograniczeń bieżącej sprzedaży i negatywnych prognoz sprzedaży w ciągu najbliższych miesięcy.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)