Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Inwestycje na autostradzie małopolskiej w połowie 2002 roku

0
Podziel się:

Prawdopodobnie najwcześniej w połowie przyszłego roku rozpocznie się realizacja inwestycji wartości 310 mln zł, planowanych na płatnym odcinku autostrady A-4 między Katowicami a Krakowem

- podała spółka zarządzająca odcinkiem.

'Jednym z warunków uzyskania kredytu na inwestycje było wprowadzenie nowych zapisów do umowy koncesyjnej. Prawdopodobnie nastąpi to dopiero w tym miesiącu. Realizacja procedur kredytowych może potrwać nawet osiem miesięcy' - powiedział w czwartek PAP Tomasz Niemczyński, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA.

W kwietniu tego roku spółka informowała, że liczy na podpisanie umowy kredytowej na 70 mln euro z konsorcjum niemieckich banków już na przełomie kwietnia i maja.

Jednak przedłużające się negocjacje z Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad oraz resortem transportu na temat aneksu do umowy koncesyjnej sprawiły, że wszystkie procedury kredytowe muszą być uruchamiane od początku.

Zmiany w umowie koncesyjnej dotyczyć będą głównie sposobów wyznaczania i finansowania kolejnych etapów inwestycji, tworzenia planu finansowego oraz procedur związanych np. z remontami mostów.

Rozpoczęcie inwestycji, których koszt szacowany jest na ok. 310 mln zł, możliwe będzie dopiero po uzyskaniu ok. 293 mln zł kredytu. Wówczas rozpocznie się realizacja drugiego etapu prac na płatnym odcinku A-4, obejmującego m.in. nakłady na ochronę środowiska oraz podniesienie standardu autostrady.

Przewiduje się m.in. remonty 11 mostów i wiaduktów, budowę 20 km ekranów akustycznych, stworzenie posterunku policji autostradowej w Balicach, budowę kładki dla pieszych oraz wprowadzenie nowego systemu poboru opłat.

W pierwszym etapie inwestycji wydatki koncesjonariusza na przystosowanie autostrady do pobierania opłat oraz inne nakłady zamknęły się łączną kwotą ponad 190 mln zł.

Stalexport ma koncesję na eksploatację odcinka autostrady do 2027 roku. Po ok. 11 latach od uzyskania koncesji, tj. ok. roku 2008, spółka zacznie dzielić się wpływami z autostrady ze Skarbem Państwa. Zrefundowany też będzie kredyt z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (ok. 225 mln zł i odsetki), który Skarb Państwa zaciągnął niegdyś na modernizację drogi.

Stalexport Autostrada Małopolska SA szacuje, że w tym roku przychody z poboru opłat wyniosą co najmniej 50-60 mln zł, przy kosztach utrzymania i eksploatacji rzędu 2 mln zł miesięcznie, czyli ok. 24 mln zł rocznie. Przychody z poboru opłat przeznaczane są na bieżącą eksploatację drogi oraz spłatę kredytu, zaciągniętego na realizację pierwszego etapu inwestycji.

W tym roku nie jest planowana podwyżka opłat. Na pewno nie nastąpi też z początkiem przyszłego roku. Za przejazd przez cały odcinek kierowcy samochodów osobowych płacą obecnie 10 zł, ciężarówek - 22 zł.

Płatny odcinek autostrady A-4 między Katowicami a Krakowem liczy blisko 61 km. Drogą jeździ średnio ponad 17 tys. samochodów na dobę.

Inna spółka-córka katowickiego Stalexportu SA - Stalexport Autostrada Śląska SA ubiega się również o koncesję na eksploatację następnego odcinka autostrady A-4, przebiegającego przed Dolny Śląsk i Opolszczyznę.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)