Piotr Dubno, członek zarządu PLL LOT ds. handlowych potwierdził, że spółka w 2003 roku po raz pierwszy od kilku lat zanotowała dodatni wynik na działalności podstawowej. LOT od 1 marca wprowadza nowy pakiet taryfowy. Zapowiada też cięcie kosztów.
"Ten wynik (na działalności podstawowej - red.) należy traktować w kategorii 0 plus" - powiedział Dubno w czwartek na konferencji prasowej.
"Mamy świadomość, że z punktu widzenia rentowności działalności podstawowej naszej firmy pozostaje wiele do zrobienia. Właśnie temu ma służyć nasza nowa strategia handlowa" - dodał.
LOT od 1 marca wprowadza nowy rozszerzony pakiet taryf lotniczych. Ceny biletów w Polsce podawane będą w złotówkach, a nie - jak dotąd - w dolarach. Wprowadzana zostanie opłata za wystawienie biletu, jednak obniżona zostanie prowizja podstawowa dla agentów IATA z 5 do 1 proc.
Nowa struktura taryfowa przewiduje m.in. wprowadzenie nowych taryf w klasie biznes na niższym poziomie niż dotychczasowy, z minimalnymi ograniczeniami, wprowadzenie w większości taryf bardziej elastycznych warunków, np. zwiększenie maksymalnego pobytu z 3 do 6 miesięcy, a także możliwość "kombinacji" pomiędzy taryfami.
"Celem wprowadzenia nowej, atrakcyjniejszej oferty, jest lepsze dopasowanie do oczekiwań klientów pod względem cen i większa ilość taryf, co powinno zagwarantować, że każdy znajdzie coś dla siebie" - powiedział Maciej Wejroch, dyr. regionalny LOT na Polskę.
Korzystna dla klienta będzie też stabilizacja cen (uniezależnienie od kursu dolara) i ich różnicowanie w zależności od kanału sprzedaży.
Najtańsze bilety będzie można kupić przez internet. Opracowany przez spółkę plan rozwoju sprzedaży internetowej zakłada, że w 2006 r. poziom sprzedaży za pośrednictwem tego kanału dystrybucji wyniesie 20-25 proc. ogólnej liczby transakcji.
Dla porównania obecnie na rynku polskim przez internet sprzedaje się 7 proc. biletów LOT, na amerykańskim ok. 10 proc., a w Wielkiej Brytanii kilkanaście procent.
"Z tych trzech rynków pochodzi 80 proc. naszych transakcji internetowych" - powiedział Dubno.
Przedstawiciele LOT poinformowali, że firma opracowuje plan redukcji kosztów, który ma sięgać roku 2006.
"Trwają końcowe prace nad zdefiniowaniem celów w poszczególnych departamentach firmy w ramach uruchamiania programu redukcji kosztów zakładającego, że koszty w 2006 roku będą o ok. 20 proc. niższe od obecnych" - powiedział Dubno.
"Wszystkie linie lotnicze są dziś zmuszone do redukcji kosztów" - dodał.
Od grudnia zeszłego roku działają tani polscy przewoźnicy lotniczy, świadczący regularne przewozy pasażerskie.
Zdaniem Piotra Dubno, główną konkurencją PLL LOT są jednak nadal tradycyjne linie siatkowe.
"Może w przyszłym roku coś się zmieni, jeśli chodzi o konkurencję tanich przewoźników, jednak na razie mamy zupełnie inne problemy" - powiedział.