Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Na wzrost sprzedaży nowych aut po obniżce akcyzy trzeba poczekać

0
Podziel się:

Analitycy uważają, że ceny nowych samochodów mogą spaść w wyniku obniżki akcyzy.

Od niedzieli mniejsze będą stawki akcyzy na auta polskie i nowe importowane, a wzrośnie akcyza na używane auta z importu. Według analityków i producentów wzrost sprzedaży nowych aut, który może być efektem tych decyzji, nie nastąpi szybko.

'Szybkich zmian nie należy się spodziewać, przede wszystkim będzie zamieszanie na granicach. Miejmy nadzieję, że sprzedaż nowych aut zacznie rosnąć. Myślę, że okres wiosenny pokaże, jak naprawdę będzie się kształtowała sytuacja' - powiedział PAP Wojciech Drzewiecki z firmy Samar, która analizuje rynek motoryzacyjny.

Wiceminister finansów Irena Ożóg poinformowała we wtorek PAP, że rozporządzenie w sprawie akcyzy na samochody zostanie w środę opublikowane w Dzienniku Ustaw i zacznie obowiązywać po trzech dniach.

Takich działań i ochrony rynku przed zalewem aut używanych domagali się od rządu producenci i importerzy nowych samochodów.

Rozporządzenie, które podpisał minister finansów, przewiduje obniżkę akcyzy na nowe samochody oraz podwyżkę tego podatku na sprowadzane do Polski samochody używane powyżej 2 lat, w stosunku do których akcyza będzie rosnąć, w zależności od wieku auta, aż do 65 proc.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że akcyza na samochody nowe i do dwóch lat o pojemności silnika do 2.000 cm sześc. spadnie do 3 proc. z dotychczasowych 6 proc. na produkowane w Polsce i z 6,4 proc. na importowane, a na auta o pojemności powyżej 2.000 cm sześc. spadnie do 12 proc. z odpowiednio 15 proc. i 17,6 proc.

Potem akcyza będzie wzrastać wraz z wiekiem samochodu. Ma to wpłynąć na ograniczenie masowego importu starszych samochodów.

Akcyza na auta powyżej dwóch lat i o pojemności silnika do 2.000 cm sześc. wzrośnie w przypadku trzyletnich samochodów do 15 proc., a czteroletnich do 27 proc.

Na auta o pojemności silnika powyżej 2.000 cm sześc. akcyza odpowiednio wzrośnie do 25 proc. na trzyletnie, a na czteroletnie do 37 proc.

Analitycy uważają, że ceny nowych samochodów mogą spaść w wyniku obniżki akcyzy.

'Sądzę, że przede wszystkim trochę spadną ceny aut nowych. Miejmy nadzieję, że na listach cenowych to się wkrótce pokaże' - powiedział Drzewiecki.

Dodał, że ze względu na wzmożony import aut używanych, w wyniku wcześniejszych informacji o możliwym wzroście akcyzy na te samochody, na razie głównie one będą oferowane na rynku.

'Na ten rynek oddziałuje wiele czynników, nie tylko podatek akcyzowy. Obniżka akcyzy będzie pozytywnym krokiem naprzód, natomiast nie jesteśmy na razie w stanie powiedzieć, w jakim stopniu przełoży się to na sprzedaż samochodów nowych' - powiedział Drzewiecki.

Jego zdaniem działania rządu, które mają uregulować rynek motoryzacyjny i przywrócić równowagę w sprzedaży aut nowych i importu używanych nie skończą się tylko na zmianie stawek akcyzy.

'Myślę, że w najbliższym czasie będziemy mogli spodziewać się realizacji także innych pomysłów, które będą ten rynek normalizowały. Chociażby kwestia odpowiednich warunków technicznych, narzucenia rygorystycznych badań technicznych, to sprawy, które były dyskutowane i być może zostaną wprowadzone' - powiedział Drzewiecki.

Dodał, że już teraz widać ożywienie w sprzedaży aut nowych, chociaż dotyczy głównie importerów. Według niego jest szansa, że ożywienie będzie widoczne w drugim kwartale 2002 roku. Mogłaby je wzmocnić jeszcze obniżka oprocentowania kredytów w bankach komercyjnych.

'Sytuacja jest bardzo złożona. W tym momencie to posunięcie jest jak najbardziej oczekiwane przed producentów i oficjalnych importerów nowych samochodów, natomiast na samą reakcję rynku, na odzwierciedlenie tych działań w liczbie sprzedaży nowych samochodów trzeba będzie trochę poczekać' - powiedział PAP rzecznik General Motors Poland, Przemek Byszewski.

Według niego 2002 rok będzie pod względem sprzedaży nowych samochodów porównywalny do 2001 roku, kiedy ich sprzedaż spadła o 31,64 proc. do 327.251 sztuk z 478.739 w 2000 roku.

'Myślę jednak, że to naprawdę doskonały krok i wciągu dwóch lat z powrotem wrócimy na jedno z czołowych miejsc w sprzedaży nowych samochodów w Europie' - dodał Byszewski.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w styczniu 2002 roku była o 25,46 proc. niższa niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku i wyniosła 23.637 sztuk.

W tym czasie sprowadzono jednocześnie do Polski prawie 25.000 aut używanych, z czego około 19.000 było starszych niż czteroletnie. W styczniu 2001 roku sprowadzono mniej, bo około 22.000 używanych samochodów. W całym 2001 roku do Polski sprowadzono około 203.000 używanych aut, wobec 213.000 w roku 2000.

Od 1 stycznia można sprowadzać samochody używane starsze niż 10-letnie, nie obowiązują też cła na samochody sprowadzane z Unii Europejskiej.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)