Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowych aut sprzedano więcej niż przed rokiem

0
Podziel się:

Skumulowana sprzedaż aut od stycznia do lipca, według wstępnych danych, wyniosła 214.833 auta i nadal jest wyższa od ubiegłorocznej, jednak już tylko o 7,2 proc. - podała w poniedziałek w raporcie firma Samar.

"Utrzymanie trendu wzrostowego jest wyłącznie zasługą dobrych rezultatów uzyskanych w okresie styczeń – kwiecień. Ostatnie cztery miesiące wpłynęły hamująco na dynamikę wzrostu wyniku sumarycznego. W stosunku do czerwca u kilku producentów zanotowano zmiany cen" - podano w raporcie.

Niewielkie podwyżki wprowadził Fiat, Alfa Romeo, Citroen, Lancia, SEAT i Skoda, natomiast Nissan na modele Micra i Primera nieznacznie obniżył ceny. Jednakże od początku roku wciąż utrzymuje się trend wzrostu cen.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła w lipcu do 22.066 sztuk, czyli o niecałe 5 proc. w porównaniu z czerwcem 2004 roku. Sprzedaż aut w lipcu była niższa o 24,2 proc. niż w lipcu ubiegłego roku.

"Głównym powodem zmniejszenia ruchu w salonach są zmiany w przepisach podatkowych (VAT), wpływające na ograniczenie oferty aut z kratką" - - podał w raporcie Samar.

Według firmy Samar pośredni wpływ na spadek sprzedaży miało również przystąpienie Polski do UE i związane z tym obawy o szybki wzrost cen, a także znaczne ułatwienia w sprowadzaniu używanych samochodów zza granicy.

Zakwestionowanie przez Komisję Europejską akcyzy na używane auta sprowadzane z krajów Unii może w niedalekiej perspektywie przyczynić się do dalszego wzrostu importu najbardziej wyeksploatowanych pojazdów, których ceny mogą ulec znacznej obniżce.

"Tylko trzy spośród pierwszych dziesięciu firm polskiego rynku odnotowały wzrost miesięcznych wyników w porównaniu z poprzednim rokiem, z czego największy zanotowała Honda"- podano w raporcie.

Według raportu sierpień najprawdopodobniej nie przyniesie pozytywnych zmian. Na ewentualną poprawę sytuacji prawdopodobnie trzeba będzie poczekać dłużej, aż do końca okresu urlopowego, tj. do września lub nawet do października.

Najpopularniejszym producentem samochodów na polskim rynku pozostaje niezmiennie Fiat. Sprzedaż aut tej marki wyniosła od początku roku 34.467 sztuk, o 14,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Na drugiej pozycji plasuje się Skoda z wynikiem tegorocznej sprzedaży 27.326 aut i wzrostem o 11 proc.

Na trzecim miejscu znajduje się Toyota. Sprzedaż w ciągu siedmiu miesięcy 2004 roku zamknęła się liczbą 24.494 auta, o 14 proc. większą niż rok wcześniej.

Czwarta lokata należy do Opla, który znalazł od początku roku 21.252 nabywców, o 11,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Kolejną pozycję zajmuje Renault z wynikiem 20.792 sztuki, co oznacza spadek o 3,3 proc.

Na szóstym miejscu jest Ford, który sprzedał w okresie od stycznia do końca lipca 20.077 aut, wzrost o 54,8 proc.

Siódmą marką na polskim rynku jest Peugeot, którego sprzedaż od początku roku wyniosła 14.594 sztuki, spadek o 2,5 proc.

Na ósmej pozycji znajduje się Volkswagen. Sprzedaż skumulowana w wysokości 9.462 sztuki wciąż wykazuje spadek w stosunku do poprzedniego roku, ale z miesiąca na miesiąc spadek ten się zmniejsza (już tylko o 0,6 proc.).

Dziewiątą lokatę na liście zajmuje Citroen z wynikiem dotychczasowej sprzedaży 7.711 aut, 18,1 proc. spadku – największy spośród pierwszej dziesiątki producentów.

Pierwszą dziesiątkę najpopularniejszych marek na rynku zamyka Honda, która sprzedała od początku roku 6.265 aut, o 61 proc. więcej niż przed rokiem.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)