Lockheed podał w piątkowym komunikacie, że zmodyfikował z Ministerstwem Gospodarki i Pracy ramową umowę offsetową w celu zmniejszenia trudności oraz przyspieszenia procedur rozstrzygania projektów oczekujących na rozpatrzenie. Nie wszystkie planowane projekty osiągnęły oczekiwany poziom realizacji. W niektórych Lockheed nie dotrzymał pierwotnie przyjętego harmonogramu.
Firma Lockheed Martin Aeronautics Company podała w piątek, że wykonała dotychczas 20% zobowiązań wynikających z umowy dotyczącej programu offsetowego, w związku z dostawą samolotów F-16. Zapowiedziała też, że do końca roku zrealizuje kolejne 10% zobowiązań, o wartości offsetowej ok. 800 mln USD.
„Wykonaliśmy już 20% całości naszych zobowiązań wynikających z umowy dotyczącej programu offsetowego, w związku z dostawą samolotu F-16, których globalna wartość po 10 latach ma wynieść ponad 6 mld USD” – podała spółka w komunikacie.
„Oczekujemy, że do końca tego roku firma zrealizuje dalszych 10% zobowiązań offsetowych, o wartości offsetowej ok. 800 mln USD. Tym samym koncern zrealizuje zobowiązania o szacowanej wartości offsetowej ok. 2 mld dolarów, czyli aż 30% łącznej sumy zobowiązań po zaledwie 20 miesiącach od daty podpisania umowy” – powiedział Philip Georgariou, Dyrektor Lockheed Martin ds. offsetu na Polskę, cytowany w komunikacie.
Spośród 44 projektów wybranych przez rząd polski w umowie offsetowej, zainicjowano dotychczas 27.
Są wśród nich projekty zakładające rozwój polskiego przemysłu, otwieranie nowych rynków eksportowych, transfer nowych technologii, wspieranie nowych możliwości badawczo-rozwojowych oraz tworzenie nowych miejsc pracy.
Od chwili wejścia w życie umowy w sierpniu 2003 roku, uruchomiono produkcję w zakładach Opel Polska w Gliwicach nowego modelu samochodu T-3000 Astra oraz nowej linii produkcyjnej modelu Zafira. Stocznia Szczecińska Nowa (SSN) rozpoczęła realizacje kontraktu na budowę najpierw dwóch, a obecnie w sumie czterech kontenerowców w ramach udziału w programie offsetowym.
Przeprowadzono też dodatkowe inwestycje technologiczne w WSK Rzeszów oraz uzyskanie certyfikatu Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej (Federal Aviation Administration) dla samolotu M-28 Skytruck z PZL Mielec. Bezpośrednio w wyniku Programu Offsetowego F-16, Pratt & Whitney utworzyła w Instytucie Lotnictwa w Warszawie laboratoria badawczo-rozwojowe do badania materiałów i procesów koniecznych przy projektowaniu silników.
Podpisane zostały też umowy licencyjne z firmami Shell Global Solutions oraz Kellog, Brown & Root związanych z transferem technologii. Umowy stanowią podstawę programu kompleksowego rozwoju technicznego Grupy LOTOS SA. Chodzi o projekt IGCC, rozwiązanie problemów technicznych i ekologicznych związanych z ciężkimi pozostałościami ropnymi oraz emisją dwutlenku siarki i tlenku azotu.
12 z pierwotnie planowanych projektów okazało się niemożliwe do zrealizowania. Ich wartość offsetowa nie przekraczała 150 mln USD, a Lockheed Martin – korzystając z otwartego charakteru ramowej umowy offsetowej – zaproponował w zamian zastępcze projekty o potencjalnej wartości offsetowej ok. 2 mld USD.
Opóźnienia w harmonogramie odnotowano również przy realizacji projektów TETRA
i C2, głównie z powodu trwających negocjacji z polskim rządem co do sposobu ich finansowania czy, jak w przypadku RUM, w oczekiwaniu na reformę służby zdrowia. Jednocześnie sfinalizowano kwestię finansowania i struktury projektu rozwiązań technicznych dla specjalistycznego systemu łączności radiowej w standardzie TETRA. Podpisany został statut spółki, na mocy którego powstało konsorcjum Tetra Systems Polska SA.