Według badań IQS and Quant Group w styczniu wskaźnik optymizmu konsumentów w porównaniu z grudniem 2001 roku spadł do 77 pkt z 77,9 pkt. Największe spadki nastroju wykazują osóby z wykształceniem wyższym i najlepiej zarabiający.
Wartość wskaźnika w styczniu jest niewiele wyższa od najniższego poziomu z sierpnia 2001 roku, kiedy to wyniosła 76,6 punktów.
Najwyższy spadek optymizmu, o 5,4 punkty, nastąpił u osób z wykształceniem wyższym. Natomiast u ludzi w wieku 15-29 lat spadł on o 4 punkty, a u najlepiej zarabiających o 3,8 punktu. Natomiast mieszkańcy małych i średnich miast oraz ludzie z niskimi dochodami deklarowali większy niż w grudniu optymizm. Odpowiednio wskaźnik w tych grupach wzrósł o 4,5 punktu i 1,4 punktu.
Niewielkie wzrosty (o 0,3 punkta) odnotowano w grupie Polaków powyżej 45 roku życia oraz wśród ludzi z wykształceniem podstawowym. W tej grupie wskaźnik optymizmu wzrósł o 0,1 punkta.
W styczniu zmniejszyła się grupa ludzi, których sytuacja materialna poprawiła się w ostatnim roku (spadek do 6 proc. z 8 proc. w grudniu).
Liczba pesymistów oczekujących dalszego pogorszenia się finansów swojego gospodarstwa domowego zmniejszyła się do 21 proc. z 23 proc.
24 proc. badanych uważa, że obecnie nie jest najlepszy czas na kupowanie dóbr trwałego użytku.
Badania wskaźnika optymizmu konsumentów przeprowadziła firma IQS and QUANT Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.
Wskaźnik ten może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 całkowite zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych.