Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKN i Lotos zawarły niedozwolone porozumienie?

0
Podziel się:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe, które ma wyjaśnić, czy PKN Orlen i Grupa Lotos zawarły niezgodne z prawem porozumienie o jednoczesnym zakończeniu produkcji i dystrybucji benzyny uniwersalnej U-95 - poinformował UOKiK w komunikacie.

Spółki tłumaczą planowane decyzje spadkiem popytu na ten rodzaj paliwa.

"Podejrzewamy zawarcie niezgodnego z prawem antymonopolowym porozumienia w sprawie jednoczesnego zakończenia produkcji i dystrybucji benzyny uniwersalnej, dlatego wszczęliśmy postępowanie" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Cezary Banasiński.

W ocenie prezesa, "głównym motywem działań obu spółek mogło być niedopuszczenie do sytuacji, w której jeden z nich wycofa się z produkcji i sprzedaży U-95, a drugi przejmie rynek"

Prezes UOKiK może nałożyć na każdego z uczestników karę w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu firmy.

UOKiK przeanalizował polski rynku paliwowy, między styczniem a marcem tego roku, po informacji o planowanym zakończeniu produkcji i sprzedaży benzyny uniwersalnej U-95 przez PKN Orlen i Grupę Lotos. Z zebranej przez urząd dokumentacji, wynika, że mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji są zabronione na podstawie ustawy antymonopolowej.

Rzecznik PKN Orlen Dawid Piekarz, stwierdził, że koncern w żadnym stopniu nie naruszył interesów klienta.

"W miejsce wycofywanej benzyny uniwersalnej zaoferował możliwość wzbogacania benzyny bezołowiowej 95 dodatkiem +Unikat+, dzięki czemu jest ona zdatna do napędzania silników starszego typu bez jakiegokolwiek zagrożenia dla ich działania i trwałości" - powiedział PAP Piekarz.

Dodał, że w listopadzie koncern rozpoczął kampanię informacyjną dotyczącą wycofania benzyny uniwersalnej i wprowadzenia dodatku.

Zarówno PKN jak i Lotos uzasadniają decyzję o wycofaniu benzyny U 95 względami ekonomicznymi: malejącą liczba samochodów napędzanych tym paliwem, jego niską i stale malejąca sprzedażą, a w konsekwencji nieopłacalność utrzymywania infrastruktury do produkcji i dystrybucji tego rodzaju benzyny.

Jak powiedział PAP rzecznik prasowy Grupy Lotos Marcin Zachowicz Lotos przygotowuje się do zaprzestania produkcji benzyny uniwersalnej U 95 od końca ubiegłego roku.

"Zaczęliśmy o tym myśleć już dwa lata temu. Istotnym powodem jest stopniowy, ale ewidentny spadek sprzedaży tego paliwa" - powiedział Zachowicz.

Dodał, że od 2000 roku, sprzedaż U 95 spadła o ponad 50 proc., tak że pod koniec 2004 roku benzyna uniwersalna stanowiła zaledwie 3 proc. ogólnej sprzedaży paliw na stacjach firmowych Grupy Lotos. W październiku ubiegłego roku sprzedano ponad 2.800 ton U 95, w lutym tego roku było to już tylko 149 ton.

"Dalsza produkcja i dystrybucja benzyny uniwersalnej będzie uzależniona od dalszych zmian popytu" - powiedział Zachowicz.

Obie firmy zapowiedziały, że odniosą się do podejrzeń UOKiK w odpowiednich pismach skierowanych do urzędu.

"PKN Orlen na wniosek UOKiK przygotowuje wyjaśnienie dotyczące okoliczności wycofania benzyny uniwersalnej, które przekażemy urzędowi w wymaganym terminie do 11 kwietnia tego roku" - powiedział Piekarz.

UOKiK ma 5 miesięcy na zakończenie postępowania.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)