*Rada Ministrów nie uwzględniła projekcie budżetu na 2006 rok wniosku Ministerstwa Infrastruktury o zabezpieczenie 1 mld zł na inwestycje kolejowe. Grozi to utratą przez Polskę 2 mld zł funduszy z Unii Europejskiej na inwestycje w linie kolejowe. Wynika z komunikatu Polskich Kolei Państwowych SA (PKP)
*
Spółka podkreśliła, że resort infrastruktury wciąż stara się o stworzenie podstaw formalnych do wygospodarowania przez rząd funduszy na inwestycje.
„Jeśli projekt budżetu na rok 2006 zostanie przyjęty przez Sejm i Senat w obecnym kształcie Polska straci dwa miliardy złotych funduszy z Unii Europejskiej na inwestycje w linie kolejowe” – głosi komunikat.
Według PKP, Polska zobowiązała się po wejściu do UE, że będzie inwestować w drogi i kolej w relacjach 6/4 – oznacza to, że z każdej złotówki wydawanej przez budżet na infrastrukturę 60 groszy kierowane jest na drogi, a 40 groszy na kolej.
„Projekt budżetu na 2006 rok wyznacza nowy, polski standard – 9,5/0,5” – napisało PKP.
Na początku września PKP podało, że Ministerstwo Finansów wykreśliło z projektu budżetu na 2006 rok 1 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową, wnioskowany przez Ministerstwo Infrastruktury.
Według kolei, decyzja ta oznaczać będzie albo zatrzymanie większości inwestycji na liniach kolejowych, albo podwyżkę wszystkich cen biletów, która musi zapewnić dodatkowy 1 mld na inwestycje w linie kolejowe.
W 2006 roku mają rozpocząć się inwestycje na sumę 3 mld zł. Dwie trzecie funduszy ma pochodzić ze środków UE, jedną trzecią miało wyłożyć państwo polskie.
W 2005 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą na inwestycje w infrastrukturę kolejową ponad 1 mld złotych - 325 mln zł pochodzi z budżetu państwa, 450 mln zł to środki unijne. Pozostała część pochodzi ze środków własnych Grupy PKP.