Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP zmniejszyły stratę do 1,46 mld zł

0
Podziel się:

Według wstępnych danych starta grupy PKP spadła w 2003 roku do 1,46 mld zł z 2,7 mld zł w 2002 roku, większość spółek grupy poprawiła wyniki w pierwszym kwartale 2004 roku

- poinformowali we wtorek przedstawiciele PKP SA.

"Sądzimy, że strata grupy wyniesie około 1,5 mld zł. Nie sądzę by zaszły istotne zmiany w wyniku badań audytorów" - powiedział na posiedzeniu połączonych sejmowych Komisji Skarbu i Infrastruktury Janusz Lach, członek zarządu PKP .

Wyniki większości spółek w grupie PKP poprawiły się w I kwartale 2004 roku w porównaniu z I kwartałem 2003 roku.

Zysk wykazały m.in. spółki towarowe. PKP Cargo zwiększyło w tym czasie zysk netto do 12,4 mln zł, a PKP LHS do 19,8 mln zł. Zysk PKP Energetyka wzrósł do 14,2 mln zł, a PKP Informatyka miało 206 tys. zł zysku netto wobec 839 tys. zł straty w I kwartale 2003 roku.

Stratę netto w I kwartale zmniejszyły natomiast: PKP SA do 11 mln zł, PKP SKM do 2,5 mln zł, PKP Polskie Linie Kolejowe do 1,56 mln zł, Telekomunikacja Kolejowa do 4,6 mln zł.

Nieznacznie pogłębiła się jednak strata PKP WKD, do 573 tys. zł z 534 tys. zł. Większą stratę netto zanotowała PKP Intercity, 25,2 mln zł wobec 13,6 mln zł oraz PKP Przewozy Regionalne (PKP PR), która jest najbardziej deficytową spółką w grupie, do 259,7 mln zł z 238,2 mln zł. Wynik PKP PR nie uwzględnia 762 mln zł przychodów z tytułu ugody restrukturyzacyjnej.

W 2003 roku strata PKP PR wyniosła 1,1 mld zł. Firma nie jest w stanie pokryć kosztów działalności z własnych przychodów. Przychody operacyjne w 2003 roku (w tym z biletów) wyniosły 1,78 mld zł i pokryły 54 proc. kosztów.

W 2004 roku poprzez samorządy, z dochodów z CIT i PIT, PKP PR powinno otrzymać na deficytowe przewozy 538 mln zł. Sejm dodatkowo przyznał na dofinansowanie przewozów regionalnych 550 mln zł. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z kwoty 550 mln zł, 200 mln zł zostanie przeznaczone na dofinansowanie przez samorządy inwestycji w regionalnych przewozach pasażerskich.

Zadłużenie grupy PKP na koniec 2003 roku wzrosło do 11,7 mld zł z 11,4 mld zł na koniec 2002 roku, w tym 4,1 mld zł stanowiło zadłużenie krótkoterminowe, a 6,9 mld zł długoterminowe. Z ogólnego zadłużenia grupy 8,9 mld zł to zadłużenie spółki-matki, PKP SA, którego większość związana jest z kredytami i pożyczkami i obligacjami.

Obecnie w PKP SA prowadzone są projekty prywatyzacyjne 29 spółek.

Jako pierwsze prywatyzowane mają być PKP WKD i PKP SKM. Inwestorzy złożyli już oferty wstępne w prywatyzacji tych spółek, jednak PKP nie ujawnia ile ich jest i kto je złożył.

W przetargu na doradcę przy prywatyzacji PKP Cargo na krótkiej liście znalazło się pięć podmiotów. Lach podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi PKP, że jedną z możliwych dróg prywatyzacji PKP Cargo jest giełda.

"Jeżeli doradca były wybrany do lata to jesienią niewykluczona jest koncepcja prywatyzacji PKP Cargo. Nie ma co ukrywać, że jedną z rozpatrywanych koncepcji jest prywatyzacja przez giełdę" - powiedział dziennikarzom Lach.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)