W krajach Unii Europejskiej największymi entuzjastami wyprzedaży są konsumenci z krajów Europy Północnej: Brytyjczycy (73 proc.), Niemcy (69 proc.), Francuzi (69 proc.) i Belgowie (67 proc.).
Bardziej sceptyczni wobec wyprzedaży są konsumenci z krajów rejonu Morza Śródziemnego, 56 proc. Portugalczyków i tylko 49 proc. Hiszpanów uważa, że wyprzedaże to okazja do korzystnych zakupów.
Polacy rzadziej niż mieszkańcy krajów UE czekają na okres wyprzedaży, by kupić potrzebną rzecz.
W krajach Unii średnio 30 proc. konsumentów czeka z zakupem do wyprzedaży. W Polsce odsetek ten wynosi 22 proc., z tym, że jest wyraźnie wyższy wśród ludzi w wieku 15-19 lat, wynosi bowiem 35 proc.
W Polsce zakupy na wyprzedażach najczęściej finansuje się, redukując jednocześnie inne wydatki, podczas gdy konsumenci z krajów Unii w większości (60 proc.) wcześniej specjalnie na ten cel oszczędzają.
W Polsce tylko 35 proc. kupujących na wyprzedażach deklaruje wcześniejsze oszczędzanie.
Najwięcej osób oszczędzających przed wyprzedażami jest w Niemczech i Belgii (po 71 proc.). W badanych krajach Europy Zachodniej najmniej na takie zakupy oszczędzają Francuzi (42 proc.).
Średnio w krajach UE jedna osoba na trzy kupujące na wyprzedażach redukuje w tym okresie inne wydatki. W Polsce odsetek ten wynosi aż 43 proc.
Polacy w minimalnym stopniu korzystają z kredytu konsumpcyjnego, aby sfinansować wyprzedażowe zakupy. W Europie Zachodniej z kredytu korzysta w tym celu 6 proc., podczas gdy w Polsce tylko 1 proc.
Badanie Ipsos w Polsce przeprowadzano od 6 do 11 lutego 2003 roku na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.
Badanie Ipsos w ośmiu krajach UE (Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Portugalii, Belgii i Holandii) przeprowadzano od 15 do 25 listopada 2002 na reprezentatywnej próbie osób 6662 osób w wieku 15 lat i więcej.